Vyučující
|
-
Stasková Věra, PhDr. Ph.D.
-
Pospíšilová Vladimíra, Mgr.
-
Svidenská Tereza, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky: 1.- 2. Komunikace jako ošetřovatelská dovednost (postup, technika) struktura, druhy, typy komunikace (transakční analýza), verbální komunikace, neverbální komunikace, paralingvistika, komunikační proces 3. - 4. Komunikace ve fázích ošetřovatelského procesu (rozhovor), komunikační dovednosti terapeutické komunikace, (poradenství, práce se skupinou) důstojnost, identita, respekt, tolerance v komunikaci, soucit, empatie 5. - 6. Sebeuvědomění - emoce a komunikace, agresivní komunikace, (dokumentace, výuka, management, elektron. komunikace, prezentace), komunikační vzory, obtížné komunikační styly 7. - 8. Ošetřovatelská komunikace s klienty v krizových situacích, umírajícími klienty a jejich blízkými 9. - 10. Alternativní koncepty a modely péče související s komunikačními dovednostmi sestry a saturací potřeby jistoty a bezpečí: Bazální stimulace, Snoozeling, Smyslová aktivizace, kinestetická mobilizace, Validační metoda, Psychobiografický model péče E. Böhma Cvičení: 1.- 2. Seznámení se skupinou, oční, haptický kontakt, první dojem, uvědomění si prvků sociální komunikace, ústní představení, nácvik reflexe a sebereflexe 3.- 4. rozdíl vnímání verbálního a neverbálního dojmu, etiketizační teorie 5.- 8. Nácvik nonverbálních technik /proxemika, mimika, oční kontakt, poloha, gestikulace, posturologie, inetika, haptika, základní prvky bazální stimulace 9.-12. Nácvik verbálních technik /řečový projev, paralingvistika 13.-14. Motivace ke komunikaci, aktivní a pasivní naslouchání 15.-16. Asertivní komunikace 17.-18. Agrese v ošetřovatelství, komunikace s agresivním pacientem 19.-20. Empatie, terapeutický rozhovor
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), E-learning, Individuální příprava ke zkoušce
|
Výstupy z učení
|
Naučit studenty zásadám a dovednostem adekvátní komunikace nejen s klienty/pacienty, ale i se spolupracovníky.Student/ka je připravena tak, aby zvládl/a teorii komunikace, pochopil/a význam sebereflexe a dokázal/a použít efektivních komunikačních dovedností při poskytováni ošetřovatelského procesu i v multidisciplinárním týmu.Součástí praktické části předmětu je nácvik psychomotorických a komunikačních dovedností v porodní asistenci v simulačních laboratořích. Důraz je kladen na zvládnutí komplexní situace včetně dodržení hygienicko epidemiologických zásad, prevence rizik, týmové spolupráce a zvládnutí krizových situací. Proces učení je podpořen následným debriefingem, který je nezbytným prvkem simulační výuky.
" Student/ka využívá teorii komunikace v praxi. " Student/ka využívá výsledky sebereflexe. " Student/ka deklaruje zásady efektivní komunikace. " Student/ka vyjadřuje neverbální dovednosti. " Student/ka vyjadřuje prvky asertivního jednání. " Student/ka aplikuje dovednosti nedirektivního rozhovoru. " Student/ka analyzuje verbální i nonverbální projevy klientů. " Student/ka rozlišuje specifika komunikace s dětmi a mladistvými. " Student/ka rozlišuje specifika komunikace s handicapovanými a mentálně retardovanými pacienty, umírajícími i pozůstalými.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Test
Test znalostí na Moodle, individuální rozhovor, demonstrace modelových situací s reflexí, analýza komunikační situace z literatury dle vlastního výběru
|
Doporučená literatura
|
-
Janáčková, Laura; Weiss, Petr. Komunikace ve zdravotnické péči. Vydání první. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-477-9.
-
Kelnarová, Jarmila. Tanatologie v ošetřovatelství. Vyd. 1. Brno : Littera, 2007. ISBN 978-80-85763-36-2.
-
Motschnig, Renate; Nykl, Ladislav. Komunikace zaměřená na člověka : rozumět sobě i druhým. Vyd. 1. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3612-9.
-
Plevová, Ilona; Slowik, Regina. Komunikace s dětským pacientem. 1. vyd. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2968-8.
-
Pokorná, Andrea. Komunikace se seniory. 1. vyd. Praha : Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3271-8.
-
Slowík, Josef. Komunikace s lidmi s postižením. Vyd. 1. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-691-9.
-
Šiffelová, Daniela. Rogersovská psychoterapie pro 21. století : vybraná témata z historie a současnosti. Vyd. 1. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2938-1.
-
Špatenková, Naděžda; Králová, Jaroslava. Základní otázky komunikace : komunikace (nejen) pro sestry. Praha : Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-599-4.
-
Špatenková, Naděžda. Poradenství pro pozůstalé. Vyd. 1. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1740-1.
-
Špirudová, L. Doprovázení v ošetřovatelství. I, Pomáhající profese, doprovázení a systém podpor pro pacienty .. Praha, 2015. ISBN 978-80-247-5710-0.
-
Špirudová, L. Doprovázení v ošetřovatelství. II, Doprovázení sester sestrami, mentorování, adaptační proces, supervize. Praha, 2015. ISBN 978-80-247-5711-7.
-
The, Anne-Mei; Ogrocký, Jiří. Paliativní péče a komunikace. 1. vyd. Brno : Společnost pro odbornou literaturu, 2007. ISBN 978-80-87029-24-4.
-
Venglářová, Martina; Mahrová, Gabriela. Komunikace pro zdravotní sestry. Praha : Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-1262-8.
-
Zacharová, Eva; Hermanová, Miroslava,; Šrámková, Jaroslava. Zdravotnická psychologie : teorie a praktická cvičení. Vydání 1. Praha : Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-2068-5.
|