Vyučující
|
-
Stasková Věra, PhDr. Ph.D.
-
Kobza Milan, MUDr.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky: 1. - 2. Úvod do předmětu chirurgie. Kategorie chirurgických výkonů (diagnostické, exploratorní, kurativní, paliativní). 3. - 4. Infekce v chirurgii (sepse, příznaky zántu, diagnostika, terapie). 5. - 6. Naléhavost chirurgických zákroků (urgentní, imperativní do 24 nebo 48 hod, plánované, elektivní, vhodné) a rizika (pravděpodobnost morbidity nebo smrti). 7. - 8. Operační výkony v neurochirurgii 9. - 10. Hrudní chirurgie (speciální chirurgie, složení operačního týmu). Úrazy a klinické stavy, speciální předoperační příprava, polohy pacienta při operaci, anestezie. Operace štítné žlázy: Klinické stavy; speciální předoperační příprava; , anestezie, operační výkony; rizika a komplikace v průběhu a po operaci. 11. - 12. Akutní břišní příhody (úrazy, hernie, ileus, peritonitida, apendicitida, aj.) 13. - 14. Chirurgie tenkého a tlustého střeva 15. - 16. Operace gastrointestinálního traktu: klinické stavy (esofagus, žaludek, duodenum, střeva, rektum); speciální předoperační příprava; chirurgické výkony; rizika a komplikace v průběhu a po operaci 17. - 18. Operace jater, žlučníku a žlučových cest, pankreatu: klinické stavy; speciální předoperační příprava; Semináře: 1. - 2. Základní odborná terminologie v chirurgii, úloha všeobecné sestry v rámci poskytování ošetřovatelské péče v chirurgii. 3. - 4. Předoperační příprava, pooperační péče. 5.- 6. Punkce, rány, drény, endoskopie. 7. - 8. Ošetřovatelská péče o pacienta po neurochirurgických operacích (mozek, páteř). 9. - 10. Ošetřovatelská péče v hrudní chirurgii, specifika péče o pacienty po operacích ŠŽ, mastectomii. 11. - 12. Ošetřovatelská péče u nemocného po operaci břicha (hernie, peritonitida, apendicitida, aj.). 13. - 14. Ošetřovatelská péče u nemocného po operaci tenkého a tlustého střeva. 15. - 16. Ošetřovatelská péče u nemocného po operaci jícnu, žaludku a duodena a pancreatu. 17. - 18. Ošetřovatelská péče u nemocného po operaci jater, žlučníku a žlučových cest.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
student bude prokazovat vědomosti v základech hodnocení (posuzování) aktuálního klinického stavu v chirurgii student bude prokazovat znalost ve standardních diagnostických procedurách a testech student bude prokazovat znalost ve standardní léčbě a ordinacích lékaře u jednotlivých klinických stavů student bude schopen stanovit standardní ošetřovatelské diagnózy a intervence student bude schopen naplánovat individuální ošetřovatelskou péči u jednotlivých klinických stavů student bude schopen provést cílenou edukaci pacienta/rodiny o přípravě na plánované propuštění
student prokazuje znalost o příčinách a projevech chirurgických onemocnění student prokazuje orientaci v diagnostickém testování a vyšetření chirurgicky nemocných student prokazuje znalost medicínského managementu chirurgicky nemocných student je schopen určit a obhájit intervence v rámci předoperační a pooperační ošetřovatelské péče u chirurgicky nemocných student je chopen vysvětlit obsah a pojetí ošetřovatelské péče o chirurgicky nemocné student prokazuje znalost specifik před a pooperační péče u vybraných onemocnění student je schopen definovat principy efektivní komunikace v ošetřovatelském procesu u chirurgicky nemocného student zná fáze edukačního procesu u chirurgicky nemocného v průběhu hospitalizace a před propuštěním student je schopen identifikovat nejvhodnější metody pro vedení edukace v rámci ošetřovatelského procesu u chirurgicky nemocných student je schopen prokázat a aplikovat teoretické znalosti v předoperační a pooperační ošetřovatelské péči o chirurgicky nemocného student je schopen určit a provádět diagnostiku potřeb chirurgicky nemocného v rámci ošetřovatelského procesu student je schopen stanovit priority ošetřovatelské péče u chirurgicky nemocných na základě anamnestických údajů student je schopen pracovat s ošetřovatelskou dokumentací, aktivně provádět její analýzu a individuálně přizpůsobit k potřebám chirurgicky nemocného student je schopen propojovat teoretické a praktické dovednosti a postoje v rámci péče o nemocného na chirurgickém oddělení student je schopen používat kompetence k sebevzdělávání v problematice chirurgicky nemocných
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
UOP/KOPS2
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Aktivní účast na seminářích min. 90 %. Příprava a prezentace na zadané téma dle požadavků vyučujícího. Plnění zadaných úkolů pro domácí přípravu - samostudium. Úspěšné absolvování zápočtového testu na 75 %. Budou vypsány 3 termíny psaní zápočtového testu a je na každém studentovi, kolik možností využije.
|
Doporučená literatura
|
-
DUNGL, P. Ortopedie.. Praha : Grada, 2005. ISBN 80-247-0550-8.
-
DVOŘÁČEK, J. Urologie praktického lékaře.. Praha, ISV, 2000. ISBN 80-85866-52-8.
-
JANÍKOVÁ, E. A R.ZELENÍKOVÁ. . Ošetřovatelská péče v chirurgii pro bakalářské a magisterské studium. Praha, Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4412-4.
-
Juřeníková, P. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi.. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2171-2.
-
Kapounová, G. Ošetřovatelství v intenzivní péči. Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1830-9.
-
Kubicová, L. a kol. Chirurgické ošetrovateľstvo. Martin, 2005. ISBN 80-8063-176-X.
-
LARSEN,R. Anestezie. 2. vyd.čes.. Praha: Grada Publishing, 2004. ISBN 80-247-0476-5.
-
MIKŠOVÁ Z., FROŇKOVÁ M., HERNOVÁ R., ZAJÍČKOVÁ M. Kapitoly z ošetřovatelské péče I. a II.. Grada Publishing. Praha, 2006. ISBN ISBN 80-247-1443-.
-
NAVRÁTIL, L. a kol. Neurochirurgie. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2068-8.
-
NEJEDLÝ, A. et. al. Základy replantační chirurgie. Praha: Grada, 2003. ISBN 80-247-0315-7.
-
NOVÁK, K et al. Infekce v chirurgii. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-247-0229-0.
-
Pokorný, V. et al. Traumatologie. Praha, 2002. ISBN 80-7254-277-X.
-
Pokrivčák, T. a kol. Chirurgie. Praha, 2014. ISBN 978-80-7387-702-6.
-
RICHARDS, A. a S. EDWARDS. Repetitorium pro zdravotní sestry.. Praha, Grada, 2002. ISBN 80-247-0932-5.
-
VALENTA, J. a kol. Základy chirurgie. Praha, 2007. ISBN 978-80-7262-403-4.
-
Zeman, M. Chirurgická propedeutika. Praha, 2011. ISBN 978-80-247-3770-6.
|