Předmět: Ošetřovatelská péče o dítě I

» Seznam fakult » FZS » UOP
Název předmětu Ošetřovatelská péče o dítě I
Kód předmětu UOP/KPDT1
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Brabcová Iva, doc. Ing. Ph.D.
  • Klíma Jiří, MUDr.
  • Jandová Martina, Mgr.
Obsah předmětu
Přednášky: 1. 2. Rozdělení dětského věku zvláštnosti jednotlivých období 3. 4. Výživa a rovnováha tekutin a elektrolytů, poruchy vnitřního prostředí 5. 6. Nemoci dýchacího ústrojí 7. 8. Nemoci srdce a krevního oběhu u dětí 9. 10. Nemoci zažívacího ústrojí 11. 12. Nemoci ledvin, močového a urogenitálního systému 13. 14. Nemocní žláz s vnitřní sekrecí, metabolické poruchy 15. 16. Nemoci imunitního systému, alergie u dětí 17. 18. Nemoci nervového systému Semináře: 1. (1,5 hod) Organizace ošetřovatelské péče v pediatrii, role sestry v péči o dítě (ambulantní sféra, hospitalizace, PLDD), Úmluva o právech dítěte, Práva hospitalizovaných dětí 2. (1,5 hod) Ošetřovatelský proces a jeho odlišnosti u novorozenců, kojenců, předškolních dětí a adolescentů. 3. (1,5 hod) Ošetřovatelský proces u zdravého novorozence. 4. (1,5 hod) Ošetřovatelský proces u dítěte s onemocněním dýchacího ústrojí 5. (1,5 hod) Ošetřovatelský proces u dítěte s onemocněním kardiovaskulárního ústrojí 6. (1,5 hod) Ošetřovatelský proces u dítěte s onemocněním zažívacího ústrojí 7. (1,5 hod) Ošetřovatelský proces u dítěte s onemocněním urogenitálního systému 8. (1,5 hod) Ošetřovatelský proces u dítěte s poruchou metabolismu, s onemocněním žláz s vnitřní sekrecí 9. (1,5 hod) Ošetřovatelský proces u dítěte s alergií a poruchou imunitního systému

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Předmět je součástí komplexu předmětů z klinického ošetřovatelství. Je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Seznamuje studenty s vývojem, péčí o zdraví, zdravotním stavem a onemocněními v dětském věku. Důraz je kladen na odlišnosti individuálních potřeb dětí a způsob jejich uspokojování, včetně odlišnosti multidisciplinární péče v oblasti primární, sekundární a terciární zdravotnické péče. Cíl předmětu: Seznámení studentů s vývojem, péčí o zdraví, zdravotním stavem a onemocněními v dětském věku. Důraz je kladen na odlišnosti individuálních potřeb dětí a způsob jejich uspokojování, včetně odlišnosti multidisciplinární péče v oblasti primární, sekundární a terciární zdravotnické péče.
Student/tka prokazuje znalost odlišnosti péče o individuální potřeby dítěte podle věku. Student/tka zná a dodržuje práva dítěte v praxi. Student/tka se dokáže orientovat v odlišnostech péče o zdraví dítěte v rámci systému primární péče. Student/tka se orientuje v odlišnostech péče a léčby o nemocné dítě v rámci systému sekundární péče. Student/tka se orientuje v odlišnostech péče a léčby o chronicky nemocné, umírající a handicapované. Student/tka se orientuje v odlišnostech péče a léčby o nemocné dítě v rámci systému terciární péče. Student/tka umí zhodnotit (posoudit) aktuální zdravotní stav dítěte. Student/tka zná standardní diagnostické procedury a testy u jednotlivých klinických stavů dítěte a dokáže je aplikovat do praxe. Studen/tka znát postupy standardní léčby a ordinace lékaře u jednotlivých klinických stavů dítěte a dokáže je realizovat v praxi. Student/tka umí poskytovat ošetřovatelskou péči o dítě ve zdraví i nemoci metodou ošetřovatelského procesu. Student/tka umí edukovat dítě, rodinu a blízké osoby dítěte.
Předpoklady
nespecifikováno
UOP/KOPS2

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
90% účast na seminářích, aktivní zapojení studenta do výuky, individuální příprava studenta na semináře, vypracování seminární práce, její prezentace a obhajoba. Písemné a ústní přezkoušení.
Doporučená literatura
  • e-amos. Prevence úrazů a otrav u dětí, dospělých a seniorů.
  • e-amos. Sociální pediatrie.
  • FENDRYCHOVÁ, J., BOREK, I., a kol. Intenzivní péče o novorozence. Brno: NCO NZO, 2017. ISBN 978-80-7013-547-1.
  • FENDRYCHOVA, J., KLIMOVIČ, M., a kol. Péče o kriticky nemocné dítě. brno: NCO NZO, 2005. ISBN 80-7013-427-5.
  • FENDRYCHOVÁ, J., VACUŠKOVÁ, M., ZOUHAROVÁ, A. Ošetřovatelské diagnózy v pediatrii. Brno: IDVPZ, 2002. ISBN 80-7013-357-0.
  • FIALOVÁ, S., NOVÁKOVÁ, K. Vybrané kapitoly z pedosomatologie. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004. ISBN 80-244-0894-5.
  • HOCKENBERRY, MARILYN J. Won´gs Clinical Manual of Pediatric Nursing. Mosby, 2004. ISBN 0-323-01958-7.
  • HRODEK, O, VAVŘINEC,J. a kol. Pediatrie. Praha: Galen, 2002. ISBN ISBN 80-7262-178-.
  • Klíma Jiří a kol. Pediatrie pro nelékařské zdravotniceké obory. Praha, 2016. ISBN 978-80-247-5014-9.
  • LEBL, J., PROVAZNÍK, K., HEJCNAMOVÁ,L. Preklinická pediatrie. Preklinická pediatrie, 2007. ISBN 978-80-246-1321-5.
  • Muntau Carolina Ania. Pediatrie. 2014. ISBN 978-80-247-4588-6.
  • SEDLÁŘOVÁ Petra a kol. Základní ošetřovatelská péče v pediatrii.. Praha, 2008. ISBN 978-80-247-1613-8.
  • TROUPOVÁ Jitka, Milan HANZL a kol. Standardy ošetřovatelské péče v nenonatologii.. České Budějovice, 2010. ISBN 978-80-254-8.
  • VELEMÍNSKÝ, M. a kol. Klinická propedeutika. 6. vyd., 170 s.. České budějovice: ZAF JU, 2012. ISBN 978-80-7394-360-8.
  • VELEMÍNSKÝ, M. a kol. Vybrané kapitoly z pediatrie.. České Budějovice: ZSF JU,, 2005. ISBN 80-7040-813-8.
  • VELEMÍNSKÝ, M., ČAPKOVÁ,M. Utonutí a zranění související s vodou. Praha: Triton, 2005. ISBN 80-7254-715-1.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr