Vyučující
|
-
Brabcová Iva, doc. Ing. Ph.D.
-
Lískovcová Ilona, Mgr. XXX
|
Obsah předmětu
|
Přednášky: 1) Základní charakteristika kvality zdravotní péče 2) Nástroje plánování a řízení kvality, týmová práce při řízení kvality 3) Řízení rizik z pohledu programu kontinuálního zvyšování kvality 4) Chyby a omyly ve zdravotnictví - definice problému 5) Proaktivní strategie prevence chyb 6) Organizační kultura - faktor řízení kvality 7) Kultura bezpečí v nemocnici 8) Systémy certifikace kvality a bezpečí poskytované péče 9) Klinické doporučené postupy 10) Práva pacientů jako jeden z aspektů bezpečnosti poskytované péče Semináře: 1) Návrh programu kontinuálního zvyšování kvality a bezpečí ošetřovatelské péče 2) Stanovení role, náplně činností sester manažerek v oblasti řízení kvality a bezpečí péče, vybrané nástroje řízení kvality v praxi (Demingův cyklus PDCA, Balance score card, Levin-Scheinův třífazový model změny, SWOT analýza) 3) Nejčastější rizika v ošetřovatelské praxi - příčiny, důsledky, preventivně nápravná opatření 4) Workshop - Analýza kořenových/skutečných příčin nežádoucích událostí (RCA) 5) Workshop - Analýza možnosti vzniku vad a jejich následků (FMEA) 6) Způsob hodnocení organizační kultury zdravotnických zařízení sestrami 7) Způsob hodnocení kultury bezpečí zdravotnických zařízení sestrami 8) Pravidla akreditačního šetření, příprava, průběh a udělení akreditace. 9) Využití ošetřovatelství založené na důkazech při standardizaci péče, úplnost a komplexnost vedení ošetřovatelské dokumentace 10) Pacient v programu bezpečné péče, možnosti sester zapojit pacienty do poskytování bezpečné péče
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s principy řízení kvality zdravotní péče ve zdravotnických zařízeních. Naučit studenty hodnotit kvalitu poskytované péče. Poskytnout vědomosti a dovednosti, které umožní připravit manažery pro realizaci programu kontinuálního zvyšování kvality. Po absolvování předmětu bude student připraven hodnotit kvalitu a bezpečí zdravotních služeb dle zákona č. 372/2011 Sb., o zdravotnických službách a podmínkách jejich poskytování.
Student je schopen definovat nástroje plánování a řízení kvality péče. Student je schopen definovat kulturu bezpečí ve zdravotnickém zařízení. Student prezentuje a objasňuje práva pacientů jako jeden z aspektů bezpečnosti poskytované péče
|
Předpoklady
|
Student dokáže znalosti získané během studia propojovat, flexibilně asociovat a aplikovat. Má zájem o danou problematiku.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
90 % docházka, aktivita, samostatnost a spolupráce studenta na zadaných úkolech a cvičeních, vypracování seminární práce Ústní zkouška
|
Doporučená literatura
|
-
Brabcová, I., Bártlová, S. a kol. Management v ošetřovatelské praxi. Praha: NLN, 2015. ISBN 978-80-7422-402-7.
-
BRABCOVÁ, I., BÁRTLOVÁ, S. et al. Nursing Management. České Budějovice: ZSF JU v Českých Budějovicích, 2016. ISBN 978-80-7394-589-3.
-
Brabcová, I. Základní zásady vedení a řízení kvality ošetřovatelské péče. České Budějovice, 2016. ISBN 978-80-7394-604-3.
-
Franková, E. Kreativita a inovace v organizaci. Praha, 2011. ISBN 978-80-247-3317-3.
-
Joint Commission International. Reduce your risk of falling. Joint Commission International, 2015.
-
KILÍKOVÁ, M. Teória manažmentu. Příbram, 2013. ISBN 9788026038450.
-
The Health Foundation. Involving Patients in Improving Safety. The Health Foundation: London (UK, 2013.
-
VINCENT, C. Patient Safety. London (UK): Wiley-Black well, 2010. ISBN 978-1-4051-9221-7.
-
WHO. International Classification for Patient Safety.
|