Vyučující
|
-
Hajduchová Hana, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Semináře: 1. Systém sledování kvality života. Vývoj péče o jedince s postižením z historického pohledu. 2. Etická a sociální východiska služeb s důrazem na ústavní péči. Současný stav ústavní péče v ČR. 3. Systém psychiatrické, psychologické péče o klienty v zařízeních sociální péče. Psychologická hlediska v péči o jedince s postižením. 4. Systém speciálně pedagogické a rehabilitační péče o klienty v zařízeních sociální péče. 5. Otázky individuální péče o klienty. Case management. Problematika integrace a inkluze osob s postižením do běžného života, smysluplná činnost osob s postižením, praktické příklady a zkušenosti. Holistický pohled na osobnost jedince s handicapem. 6. Metody stimulující rozumovou činnost ve speciální výuce a při praktických činnostech. 7. Zahraniční zkušenosti ze zařízeních, která pečují o klienty s postižením. 8. Chráněné bydlení a jeho místo v systému péče o klienty s mentálním postižením. 9. Postavení nestátních neziskových organizací v péči o osoby s handicapem. 10. Práce zdravotníka s pacientem s handicapem a jeho rodinou.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Práce s multimediálními zdroji (texty, internet, IT technologie)
|
Výstupy z učení
|
Student získá přehledné informace o problematice péče o jedince s handicapem a osvojí si poznatky o možnostech efektivní péče o jedince s handicapem. Cílem předmětu je naučit studenta aktivně zjišťovat potřeby jedinců s handicapem a jejich rodin a zajišťováním vhodné integrace handicapovaných jedinců do společnosti.
Student je schopen definovat systém psychiatrické, psychologické péče o klienty s handicapem. Student je schopen popsat způsoby individualizované péče o pacienta s handicapem. Student charakterizuje možnosti nestátních neziskových organizací v péči o osoby s handicapem. Student předkládá konkrétní návrhy v rámci inkluze a integrace jedinců s handicapem.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce
Porozumění vybranému odbornému tématu z oblasti péče o handicapované jedince, vypracování seminární práce a její prezentace v rámci kolokvia. 90% účast na seminářích, účast na exkurzích.
|
Doporučená literatura
|
-
Chvátalová, H. Jak se žije dětem s postižením po deseti letech. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0086-4.
-
Jankovský, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením, somatopedická a psychologická hlediska. 2. doplněné vydání. Triton, Praha, 2006. ISBN 80-7254-730-5.
-
Kopřiva, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0528-9.
-
Kopřiva, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1147-1.
-
Křivohlavý, J. Psychologie nemoci. Praha: Grada, 2002. ISBN 80-247-0179-0.
-
Křivohlavý, J. Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-551-2.
-
MATĚJČEK, Z. Rodičům dětí s vážnějším mentálním postižením. Praha: Státní zdravotní ústav: Nakladatelství České geografické společnosti, 2000. ISBN 80-7071-147-7.
-
MATĚJČEK, Z. VÁGNEROVÁ, M. Sociální aspekty dyslexie. Praha: Karolinum, 2006. ISBN 80-246-1173-2.
-
Michalík, J. a kol. Zdravotní postižení a pomáhající profese. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-859-3.
-
Slowík, J. Komunikace s lidmi s postižením. Praha: Portál, 2010.
-
Švarcová, I. Mentální retardace. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-889-0.
-
Vágnerová, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0225-7.
-
Velemínský, M. Celebritami proti své vůli.. Praha Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-447-6.
|