Předmět: Ošetřovatelská péče v interních oborech 1

» Seznam fakult » FZS » UOP
Název předmětu Ošetřovatelská péče v interních oborech 1
Kód předmětu UOP/MPIO1
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bulava Alan, prof. MUDr. Ph.D.
  • Píchová Marta, MUDr.
  • Havierniková Lucie, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Přednášky: Kardiovaskulární systém 1. (2 hod) Obecná kardiologie. Invazivní a neinvazivní vyšetřovací metody v kardiologii. Léčebné metody v kardiologii. Ischemická choroba srdeční. Arytmie. Zánětlivá onemocnění srdce. Arteriální hypertenze. 2. (2 hod) Akutní selhání levého srdce. Městnavé srdeční selhání. 3. (2 hod) Revmatická endokarditida, Infekční endokarditida. Myokarditis, perikarditis. 4. (2 hod) Kardiomyopatie, Chlopňové srdeční vady, vrozené srdeční vady v dospělosti. Mitrální stenóza a insuficience, Aortální vady. 5. (2 hod) Základy antikoagulační terapie a sledování nemocných. Základy angiologie a plicní embolie. Ischemická choroba dolních končetin. Hluboká žilní trombóza. Varixy. Chronická žilní insuficience. Pohybový systém 1. (2 hod) Revmatické choroby - klasifikace, epidemiologie, diagnostická kritéria, vyšetřovací metody. Medikamentózní terapie. Revmatoidní artritida, Juvenilní idiopatická artritida. 2. (2 hod) Systémový lupus erythematodes, SLE a gravidita, Sjogrenův syndrom. Systémová sklerodermie, revmatická polymyalgie, zánětlivé myopatie, vaskulitidy. 3. (2 hod) Bechtěrevova choroba, Psoriatická artritida. Reaktivní artritidy. 4. (2 hod) Infekční artritidy, osteoatróza, mimokloubní revmatismus. 5. (2 hod) Vertebrogenní algický syndrom - deformační spondylóza, spondylartróza, diskopatie. Semináře: Kardiovaskulární systém 1. (2 hod) Demonstrace normálních ekg křivek, základy hodnocení v praxi. Patologické ekg, možnosti rozpoznání sestrou. Normální a patologické snímky hrudníku. Účast při zátěžovém ergometrickém vyšetření. 2. (2 hod) Demonstrace echokardiografického vyšetření, vysvětlení dopplerovského vyšetření a barevných obrazů. 3. (2 hod) Farmakologie v kardiologii. Úloha sester v klinikách srdečního selhání. 4. (2 hod) Možnosti sportovní aktivity kardiaků, principy monitorování a hodnocení zátěžových testů. Ošetřovatelské zhodnocení pacienta (věk, subjektivní pocity, stav výživy a orgánových funkcí, posouzení hybnosti, medikace). 5. (2 hod) Fyzikální vyšetření pacienta. Identifikace skutečných a potenciálních ošetřovatelských problémů. Pohybový systém 1. (2 hod) Anamnéza v souvislosti s revmatickým onemocněním. Komplexní vyšetření nemocného před aplikací biologické léčby, péče v průběhu a po aplikaci biologické léčby. Objektivní vyšetření, včetně vyšetření páteře. 2. (2 hod) Fyzikální vyšetření klienta s onemocněním pohybového ústrojí - demonstrace nemocných s onemocněním pohybového aparátu. Nejčastější problémy klientů s revmatoidní artritidou a osteoartrózou. 3. (2 hod) Rehabilitace, ergoterapie, chirurgická léčba, vedlejší účinky medikamentózní léčby. Kompenzační pomůcky pro nemocné s revmatoidní artritidou. Komplexní péče o nemocné s osteoporózou, Bechtěrevovou chorobou. 4. (2 hod) Sociální síť pro revmatiky, organizace Revma-ligy. CAZR. 5. (2 hod) Aktivní účast v Revma-lize.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), E-learning
Výstupy z učení
Připravit všeobecnou sestru pro specializovanou ošetřovatelskou péči, kterou zajišťuje sestra u pacientů s interním onemocněním. Prohloubit vědomosti a dovednosti potřebné při zajišťování specializované ošetřovatelské péče u pacientů při diagnostice a léčbě pacientů s interním onemocněním. Naučit se základům hodnocení (posuzování) aktuálního zdravotního stavu nemocného s interním onemocněním Seznámit se s komplexními konzervativními léčebnými postupy a ordinacemi lékaře u jednotlivých klinických stavů v interně. Aplikovat získané znalosti o komplexních léčebných postupech u jednotlivých klinických stavů v interně do praxe Naučit se cílené edukaci nemocného, rodiny/osob, které o něj pečují a chápat mezioborové vztahy jednotlivých klinických předmětů.
Student zná prevenci, diagnostiku, léčbu, postupy při vyhledávání potřeb a jejich ovlivnění ve vztahu k aktivitám denního života u pacientů s interním onemocněním. Student umí určit a obhájit intervence v rámci ošetřovatelské péče o nemocné s interním onemocněním. Student definuje principy efektivní komunikace v ošetřovatelském procesu péče o nemocné v interně. Student zná předpisy v souvislosti s poskytováním specializované ošetřovatelské péče. Student zná zásady pro efektivní edukační prostředí a klima výchovného procesu. Student umí posoudit stav pacientů a sestavit plán ošetřovatelské péče respektující zvláštnosti přístupu k nemocným s interním onemocněním. Student umí vyhodnotit výsledky vyšetření nemocného v interně (základní fyzikální vyšetření, laboratorní vyšetření, vyhodnocení EKG křivek, zátěžové vyšetřovací metody). Student umí realizovat a hodnotit ošetřovatelskou péči u pacientů s interním onemocněním. Student umí edukovat pacienty a jejich rodinné příslušníky se zaměřením na specifika života pacientů s interním onemocněním ve vlastním sociálním prostředí. Student umí edukovat v prevenci vzniku komplikací u pacientů s interním onemocněním, jejich blízkých a široké veřejnosti. Student aktivně pracuje s ošetřovatelskou dokumentací, aktivně provádí její analýzu a individuálně přizpůsobuje ošetřovatelskou péči k potřebám nemocného s interním onemocněním.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Test

Aktivní účast na seminářích min. 90 %. Úspěšné absolvování zápočtového testu v zimním i v letním semestru na 75 %. Příprava a prezentace na zadané téma dle požadavků vyučujícího. Plnění zadaných úkolů pro domácí přípravu - samostudium.
Doporučená literatura
  • BENEŠ, J. et al. Infekční choroby.. Praha: Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-644-1.
  • Bulava, A. Kardiologie pro nelékařské zdravotnické obory. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0468-0.
  • Holubová, A., Novotná, H., Marečková, J. Ošetřovatelská péče v gastroenterologii a hepatologii.. Praha: Mladá Fronta., 2013. ISBN 978-80-204-2806-6.
  • HORANOVÁ, V. Úvod do základů hygieny, epidemiologie, mikrobiologie a imunologie v bodech. České Budějovice: Vlastimil Johanus, 2013. ISBN 978-80-87510-27-8.
  • KVAPIL, M. Diabetologie. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-755-2.
  • NANDA International. Ošetřovatelské diagnózy: Definice a klasifikace 2012 - 2014. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4328-8.
  • NEJEDLÁ, Marie. Fyzikální vyšetření pro sestry. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1150-8.
  • OLEJÁROVÁ, Marta a Jana KORANDOVÁ. Lexikon revmatologie pro sestry. Praha: Mladá fronta, 2011. ISBN 978-80-204-2455-6.
  • Penka, M., Tesařová, E. a kol. Hematologie a transfúzní lékařství.. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3459-0.
  • Sovová, E. a kol. Kardiologie pro obor ošetřovatelství. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4823-8.
  • SOVOVÁ, E. a kol. Vybrané kapitoly z vnitřmího lékařství pro nelékařské obory.. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3133-8.
  • STAŇKOVÁ, M. et al. Infekční lékařství - minimum pro praxi. Praha: Triton, 2012. ISBN 80-7254-236-2.
  • SVAČINA, Š. et. al. Poruchy metabolismu a výživy. Praha: Galén, 2010. ISBN 978-80-7262-676-2.
  • Vokurka, S. Základní hemato-onkologická onemocnění a jejich charakteristika. Praha: Galén, 2008. ISBN 978-80-7262-553-6.
  • Vörösová, G. a kol. Ošetrovateľský proces v internom ošetrovateľstve. Martin: Osveta, 2011. ISBN 978-80-8063-358-5.
  • Vrublová, Y. Ošetřovatelská péče v interních oborech.. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2011. ISBN 978-80-7464-052-0.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr