Předmět: Ošetřovatelská péče v resuscitační a intenzivní medicíně 1

» Seznam fakult » FZS » UOP
Název předmětu Ošetřovatelská péče v resuscitační a intenzivní medicíně 1
Kód předmětu UOP/MRIM1
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bulava Alan, prof. MUDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Přednášky: (2 hod týdně - 10 týdnů) 1. týden Intenzivní medicína - definice, stupně intenzivní péče, koncepce oboru, ekonomika intenzivní medicíny. 2. týden Etické aspekty intenzivní medicíny - hodnocení závažnosti a prognózy kritických stavů, základní etické principy, kriticky nemocný s nepříznivou diagnózou. Problematika DNR. 3. týden Zajištění dýchacích cest v akutní nemocniční péči I. - bez pomůcek, s pomůckami, vzduchovody, laryngeální tubusy, laryngeální masky, kombitubus, endotracheální intubace (indikace, pomůcky, způsoby provedení, komplikace). 4. týden Zajištění dýchacích cest v akutní nemocniční péči II. - tracheostomie, koniotomie a koniopunkce v intenzivní péči. 5. týden Umělá plicní ventilace (UPV) - přístroje k UPV, indikace a klinická kritéria, typy, principy, cíle. 6. týden Komplikace a nežádoucí účinky UPV. Problematika odvykání od ventilátoru (weaning). Extubace pacienta. Výměna tracheostomické kanyly - provedení, komplikace. 7. týden Kyslíková terapie (indikace, požadavky na vybavení, typy pomůcek a přístrojů, rizika). Hyperbarická oxygenoterapie (vývoj hyperbaroxie, druhy hyperbarických komor, bezpečnostní opatření při hyperbaroxii, indikace, kontraindikace, průběh) 8. týden Monitorace fyziologických funkcí v intenzivní péči (definice, význam, obecné cíle, typy). 10. týden Monitorace centrálního nervového systému (hodnocení kvality a kvantity vědomí, hloubky analgosedace). Cvičení: (2 hod týdně - 10 týdnů) 1. týden Sestra pro intenzivní péči - osobnostní a odborné předpoklady. Kompetence sestry pro intenzivní péči - aktuální legislativa. Technické vybavení pracoviště intenzivní péče - práce sestry (sledování a analyzování údajů na speciální přístrojové technice, rozpoznávání technických komplikací a jejich řešení). 2. týden Specifika práce sestry na oddělení intenzivní péče. Komplexní vysoce specializovaná péče o kriticky nemocné. Pacienty. Péče o potřeby pacientů. Psychosociální situace nemocného hospitalizovaného na ARO a JIP. Komunikace s rodinou. Etický přístup personálu intenzivní péče. 3. týden Zajištění dýchacích cest v akutní nemocniční péči I. - bez pomůcek, s pomůckami, vzduchovody, laryngeální tubusy, laryngeální masky, kombitubus, endotracheální intubace - příprava pomůcek, praktický nácvik 4. týden Zajištění dýchacích cest v akutní nemocniční péči II. - tracheostomie, koniotomie a koniopunkce v intenzivní péči. Chirurgická tracheostomie, perkutánní dilatační tracheostomie. Koniotomie a koniopunkce - použití pomůcek Minitrach a Quicktrach - kompetence sestry, příprava pomůcek, praktický nácvik 5. týden Vysoce specializovaná ošetřovatelská péče o dýchací cesty pacienta na UPV. 6. týden Hygienická péče o pacienta na UPV (péče o oči, uši, vlasy, vousy, dutinu ústní, nosní, kůži, nehty a další oblasti). Vysoce specializovaná ošetřovatelská péče o pacienta s tracheostomickou kanylou. Výměna tracheostomické kanyly. Dekanylace 7. týden Vysoce specializovaná ošetřovatelská péče o pacienta s kyslíkovou terapií. Zásady používání medicinálních plynů. Úloha sestry při přípravě pacienta sestrou k hyperbaroxii, během a po hyperbaroxii. Příprava dětského pacienta. 8. týden Monitorace fyziologických funkcí v intenzivní péči - role sestry pro intenzivní péči. Přístrojové vybavení - práce s monitorem. Monitorace respiračního systému (dechová frekvence, pulsní oxymetrie, kapnometrie, ABR, monitorace v průběhu UPV. - praktický nácvik. Vysoce specializovaná ošetřovatelská péče. 9. týden Monitorace kardiovaskulárního systému - hodnocení EKG křivky, kanylace arterie radialis, péče o kanylu, fixace - praktický nácvik. Příprava pomůcek pro invazivní monitoraci kardiovaskulárního systému. 10. týden Monitorace centrálního nervového systému (hodnocení kvality a kvantity vědomí, hloubky analgosedace). Využití hodnotících metodik a škál.

Studijní aktivity a metody výuky
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Cíle " Seznámit studenta s koncepcí intenzivní medicíny a směrem jejího vývoje, " Seznámit studenta s přístrojovým vybavením pracovišť intenzivní medicíny a jejich použitím " Seznámit studenta s etickými aspekty intenzivní péče " Seznámit studenta s psychologickými aspekty ošetřovatelské péče v intenzivní medicíně " Seznámit studenta s komunikací s pacienty v kritickém stavu a jejich nejbližšími " Seznámit studenta se základní diagnostické a terapeutické výkony v intenzivní medicíně " Student umí využívat základními komplementárními vyšetřeními používaných v intenzivní péči a s jejich posouzením " Seznámit studenta s rozšířenou podporou života (ALS) při využití pomůcek dostupných na pracovištích intenzivní medicíny " Naučit studenta provádět defibrilaci srdce elektrickým výbojem a stimulaci srdečního rytmu pomocí na hrudníku umístěných elektrod " Naučit studenta poskytovat vysoce specializovanou ošetřovatelskou péči pacientům po kardiopulmonální resuscitaci " Naučit studenta zajišťovat průchodnost dýchacích cest bez pomůcek a pod odborným dohledem lékaře i s pomůckami dostupnými na pracovištích intenzivní medicíny " Naučit studenta sledovat funkčnost speciální přístrojové techniky k provádění UPV a zajišťovat její stálou připravenost " Naučit studenta poskytovat komplexní vysoce specializovanou ošetřovatelskou péči o pacienty vyžadující UPV včetně rizik a komplikací s tím souvisejících a podílet se na jejich řešení " Naučit studenta komunikovat s pacientem na UPV " Naučit studenta vysvětlit specifika kyslíkové terapie v intenzivní péči a aplikovat ji " Naučit studenta aplikovat transfuzní přípravky a krevní deriváty " Naučit studenta využívat možnosti diagnostiky a monitorování jednotlivých orgánových systémů v intenzivní medicíně, " Naučit studenta rozpoznat základní poruchy srdečního rytmu na EKG záznamu " Naučit studenta specifikovat jednotlivé druhy výživy, aplikovat je kriticky nemocným, rozpoznat komplikace a podílet se na jejich řešení " Naučit studenta pečovat o pacienta před, v průběhu a po diagnostických a terapeutických výkonech " Naučit studenta pečovat o pacienty s invazivními vstupy " Naučit studenta provést katetrizaci močového měchýře muže " Naučit studenta na základě indikace lékaře provádět kanylaci artérie radialis, " Naučit studenta pečovat o dárce orgánů
" Student umí vysvětlit koncepci intenzivní medicíny, směr jejího vývoje, " Student se orientuje v přístrojovém vybavení pracovišť intenzivní medicíny a zná jejich použití " Student uplatňuje etické aspekty intenzivní péče " Student je schopen aplikovat psychologické aspekty ošetřovatelské péče v intenzivní medicíně " Student je schopen komunikovat s pacienty v kritickém stavu a jejich nejbližšími " Student je schopen provádět základní diagnostické a terapeutické výkony v intenzivní medicíně " Student umí využívat základní komplementární vyšetření používaná v intenzivní péči a posoudit je " Student je schopen poskytovat rozšířenou podporu života (ALS) při využití pomůcek dostupných na pracovištích intenzivní medicíny " Student je schopen provádět defibrilaci srdce elektrickým výbojem a stimulaci srdečního rytmu pomocí na hrudníku umístěných elektrod " Student je schopen poskytovat vysoce specializovanou ošetřovatelskou péči pacientům po kardiopulmonální resuscitaci " Student je schopen zajišťovat průchodnost dýchacích cest bez pomůcek a pod odborným dohledem lékaře i s pomůckami dostupnými na pracovištích intenzivní medicíny " Student umí sledovat funkčnost speciální přístrojové techniky k provádění UPV a zajišťovat její stálou připravenost " Student je schopen poskytovat komplexní vysoce specializovanou ošetřovatelskou péči o pacienty vyžadující UPV včetně rizik a komplikací s tím souvisejících a podílet se na jejich řešení " Student zvládá komunikovat s pacientem na UPV " Student umí vysvětlit specifika kyslíkové terapie v intenzivní péči a aplikovat ji " Student je schopen aplikovat transfuzní přípravky a krevní deriváty " Student umí využívat možnosti diagnostiky a monitorování jednotlivých orgánových systémů v intenzivní medicíně, " Student je schopen rozpoznat základní poruchy srdečního rytmu na EKG záznamu " Student je schopen specifikovat jednotlivé druhy výživy, aplikovat je kriticky nemocným, rozpoznat komplikace a podílet se na jejich řešení " Student umí pečovat o pacienta před, v průběhu a po diagnostických a terapeutických výkonech " Student umí pečovat o pacienty s invazivními vstupy " Student umí provést katetrizaci močového měchýře muže " Student je schopen na základě indikace lékaře provádět kanylaci artérie radialis, " Student umí pečovat o dárce orgánů
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
povinná účast na cvičeních, min. 90%, splnění zápočtového testu min na 75 %, praktický výkon
Doporučená literatura
  • ADAMUS, Milan. Základy anesteziologie, intenzivní medicíny a léčby bolesti.. Olomouc, 2012. ISBN 978-80-2442-996-0.
  • Bartůněk Petr, Jurásková Dana, Heczková Jana, Nalos Daniel. Vybrané kapitoly z intenzivní péče. Praha, 2016. ISBN 978-80-247-4343-1.
  • Červeňanová, E., Opršalová, G. Ošetrovaťelské štandardy v intenzívnej starostlivosti. Osveta, 2012. ISBN 978-80-8063-372-1.
  • DOSTÁL Pavel et al. Základy umělé plicní ventilace. Praha: Maxdorf, 2018. ISBN 978-80-7345-562-0.
  • DRÁBKOVÁ Jarmila et al. Urgentní medicína. Praha: Galén, 2017. ISBN 978-80-7492-322-7.
  • Handl Zdeněk. Monitorování pacientů v anesteziologii, resuscitaci a intenzivní péči. Brno, 2004. ISBN 80-7013-408-9.
  • CHARVÁT Jiří. Žilní vstupy dlouhodobé a střednědobé. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5621-9.
  • Chrobok, Viktor; Astl, Jaromír,; Komínek, Pavel. Tracheostomie a koniotomie : techniky, komplikace a ošetřovatelská péče. Praha : Maxdorf, 2004. ISBN 80-7345-031-3.
  • KAPOUNOVÁ Gabriela. Ošetřovatelství v intenzivní péči. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1830-9.
  • Kasal Eduard a kol. Základy anesteziologie, resuscitace, neodkladné medicíny a intenzivní péče pro lékařské fakulty. 2004. ISBN 80-246-0556-2.
  • Kazda, Antonín. Kritické stavy : metabolická a laboratorní problematika. 1.vyd. Praha : Galén, 2012. ISBN 978-80-7262-763-9.
  • KIESLICHOVÁ Eva et al. Dárci orgánů. Praha: Maxdorf., 2015. ISBN 978-80-7345-451-7.
  • KNOR, Jiří; MÁLEK, Jiří. Farmakoterapie urgentních stavů. Praha: Maxdorf, 2016. ISBN 978-80-7345-514-9.
  • OŠŤÁDAL Petr et al. ECMO - Extrakorporální membránová oxygenace. Praha: Maxdorf, 2018. ISBN 978-80-7345-591-0.
  • PENKA, Miroslav et al. Hematologie a transfuzní lékařství I, II. Praha, Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3495-0.
  • POKORNÝ Jan et al. Lékařská první pomoc. Praha: Galén, 2010. ISBN 978-80-7262-322-8.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr