Předmět: Didaktika ošetřovatelských předmětů 1

» Seznam fakult » FZS » UOP
Název předmětu Didaktika ošetřovatelských předmětů 1
Kód předmětu UOP/NDOP1
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šedová Lenka, doc. Mgr. Ph.D.
  • Hajduchová Hana, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Přednášky ZS: 1 - 2. Pedagogika a úvod do didaktiky, požadavky na moderní pedagogiku 3.- 4. Formy a metody v didaktice, učební styly, vyučovací celek struktura a příprava, základní prvky vyučovacího prostředí 5.- 6. Problematika výuky ošetřovatelských předmětů, Role a očekávání učitele, studenta, sestry ve vyučovacím procesu 7.- 8. Historický pohled na vyučovací prostředí. Klasická odborná učebna a její provoz 9.-10. Příprava studentů k výuce high a low fidelity simulační výuky Proces, zajištění prostředí, scénář, debriefing, virtuální učebna 11.-12. Vyučovací prostředí klinického pracoviště, zajištění, příprava Student v prostředí praktické výuky, potřeba jistoty a bezpečí při výuce ošetřovatelských předmětů 13.-14. Interaktivní proces při výuce ošetřovatelských předmětů Příklad dobré praxe péče a výuka praktické výuky v zahraničí 15.-16. Naplňování role učitel v procesu učení, didaktický model výuky, koučink Kritické myšlení 17.-18. Cíle ve výuce, význam, efekt, Bloomova taxonomie 19.-20. Výstupy z učení tvorba pro znalosti, dovednosti, postoje Semináře ZS: 1.- 2. Vnímání didaktiky z vlastní zkušenosti, Modelová situace - rozhovor s vedením nemocnice na téma praktická výuka 3.- 4. Didaktické metody, vlastních zkušenost, efektivita 5.- 6. Diskuse nad domácím úkolem Co pacienti chtějí. Hudba jako didaktická pomůcka 7.- 8. Přínos a překážky školní dokumentace projekt na zkvalitnění dokumentace look booku, 9. -10. Odborná učebna jako vyučovací prostředí (přínos a překážky odborné učebny akvárium + zpětná vazba 11.- 12. Simulační výuka modelové situace s využitím výukových modelů (psychomotorika) 13.- 14. Simulační výuka modelové situace s využitím výukových modelů (komunikace) 15. -16. Ideální klinické pracoviště 17.- 18.Tvorba a práce s cíli, s výstupy z učení (znalosti dovednosti postoje) SMART 19. -20.Týmová spolupráce a komunikace s pacientem modelová situace při provádění ošetřovatelského postupu

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), E-learning, Práce s multimediálními zdroji (texty, internet, IT technologie)
Výstupy z učení
Seznamuje s novou rolí sestry mentorky, činností supervize a uplatnění teoretických poznatků a praktických dovedností z didaktiky v rámci vedení a edukace oš. týmu. Cílem předmětu je připravit studenta/ku tak, aby byl/a schopen/a samostatně využít vyučovací metody a techniky včetně pedagogické komunikace, supervize a kritického myšlení ve vyučovacím procesu při působení v teoretické i praktické výuce ošetřovatelských předmětů a byl/a schopen/na efektivně pracovat s pedagogickou dokumentací i v roli sestry mentorky na pracovišti. Student/ka je seznámen/a se specifickou problematikou výuky v ošetřovatelských předmětech.Součástí praktické části předmětu je nácvik psychomotorických a komunikačních dovedností v porodní asistenci v simulačních laboratořích. Důraz je kladen na zvládnutí komplexní situace včetně dodržení hygienicko epidemiologických zásad, prevence rizik, týmové spolupráce a zvládnutí krizových situací. Proces učení je podpořen následným debriefingem, který je nezbytným prvkem simulační výuky.
Znalosti: Student/ka uvádí vztahy mezi formami a metodami výuky, interpretuje jejich pozitiva a negativa, určuje nejvhodnější možnosti a situace pro jejich využití. Student/ka definuje a vyjadřuje vlastními slovy principy efektivní komunikace ve vyučovacím procesu. Student/ka vysvětluje a podporuje zásady pro efektivní edukační prostředí a klimatu v učebně i na klinickém pracovišti. Student/ka popisuje a vysvětluje obsah a pojetí mentoringu, supervize a koučování včetně prvků motivace a sebereflexe. Student/ka klasifikuje dynamiku skupiny a vyvozuje závěry k jejímu využití při výuce. Student/ka používá kompetence k učení - k sebevzdělávání: povzbuzovat a pomáhá studentům /kám (kolegyním) při úvahách nad jejich praxí kritickým myšlením (zpětnou vazbou, reflexí, kladením otázek) se zaměřením na nutnost celoživotního vzdělávání. Dovednosti: Student/ka vytváří strukturu a obsah k realizaci supervidované praktické výuky na klinických pracovištích. Student/ka určuje a provádí pedagogickou diagnostiku počátečních znalostí, dovedností a postoje edukanta/studenta jednotlivce i skupiny. Student/ka iniciuje, podporuje a poskytuje rady pro tvorbu studijních (edukačních) cílů edukanta /studenta. Student/ka efektivně používá hodnotící techniky, které edukanta/studenta posilují, povzbuzují a motivuje k dalšímu zdokonalení a profesnímu i osobnímu rozvoji.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Aktivita a kreativita v semináři při procvičování didaktických metod, písemný test 70% docházka na přednášky,90% docházka na semináře
Doporučená literatura
  • Beneš, M. Andragogika. Praha, Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-2580-2.
  • Čapek, R. Moderní didaktika : lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha, 2015. ISBN 978-80-247-3450.
  • Kalhous, Z., Obst, O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X.
  • Kasíková, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha, Portál. ISBN 978-80-7367-712-.
  • Kuberová, H. Didaktika ošetřovatelství.. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-684-1.
  • Kyriacou, Ch. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-965-8.
  • MÁLKOVÁ, G. Zprostředkované učení.. Praha: Portál, 2010.
  • Petty, G. Moderní vyučování. Praha, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
  • ROHLÍKOVÁ, L., VEJVODOVÁ, J. Vyučovací metody na vysoké škole : praktický průvodce výukou v prezenční i distanční formě studia. Praha : Grada, 2012.
  • Skalková, J. Obecná didaktika. Praha, Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
  • Špirudová, L. Doprovázení v ošetřovatelství. I, Pomáhající profese, doprovázení a systém podpor pro pacienty .. Praha, 2015. ISBN 978-80-247-5710-0.
  • Špirudová, L. Doprovázení v ošetřovatelství. II, Doprovázení sester sestrami, mentorování, adaptační proces, supervize. Praha, 2015. ISBN 978-80-247-5711-7.
  • Závodná, Vlasta. Pedagogika v ošetrovatel'stve. Martin : Osveta, 2002. ISBN 80-8063-108-5.
  • Zormanová, L. Výukové metody v pedagogice. Praha, Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4100-.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr