Vyučující
|
-
Cardová Lenka, Mgr.
-
Topinková Eva, prof. MUDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky: 1. Gerontologie, geriatrie, geriatrické ošetřovatelství. Definice a náplň oboru, klinické a organizační aspekty. 2. Stárnutí, vymezení stáří, kalendářní a funkční věk. Fyziologické změny stárnoucího organismu. 3. Typické a netypické projevy stárnutí, polymorbidita, dysabilita. 4. Geriatrické syndromy. 5. Klinické vyšetření geriatrického pacienta. Anamnéza, fyzikální vyšetření, laboratorní vyšetření, funkční stav. 6. Komplexní geriatrické hodnocení. Definice, oblasti hodnocení, přínos pro práci sestry. 7. Posouzení soběstačnosti, sebeobsluhy a funkční zdatnosti seniora. Nejčastější používané škály a interpretace výsledků. 8. Syndrom geriatrické křehkosti, sarkopenie. Diagnostika a management. 9. Poruchy mobility, rovnováhy, pády, imobilizační syndrom ve stáří. Hodnocení rizika, možnosti intervence. 10. Inkontinence ve vyšším věku. 11. Poruchy výživy ve stáří. Syndrom anorexie, malnutrice, dehydratace. 12. Duševní zdraví ve stáří, poruchy chování, gerontopsychiatrické syndromy. 13. Kognitivní poruchy syndrom demence. 14. Kognitivní poruchy delirium. 15. Poruchy nálady deprese. 16. Poruchy spánku. 17. Farmakologie ve stáří, úloha sestry (detekce nežádoucích účinků, management medikace, adherence). 18. Prevence v geriatrii (péče o zdraví, životní styl, fyzická aktivita, vakcinace), zdravé stárnutí. 19. Psychosociální problematika důstojnost, diskriminace, syndrom týrání a zneužívání, etické problémy. 20. Paliativní a terminální péče v geriatrii. Semináře: 1. - 2. Geriatrická křehkost a nestabilita. Fyzikální vyšetření sestrou, hodnotící a měřící techniky, posouzení potřeb pacienta, stanovení ošetřovatelských problémů. Edukace v režimových opatřeních a možnosti realizace. Poradenská činnost. 3. - 5. Specializovaná ošetřovatelská péče u pacientů s velkými geriatrickými syndromy - fyzikální vyšetření sestrou s využitím hodnotících škál, posouzení potřeb pacienta, stanovení ošetřovatelských problémů. Edukace v režimových opatřeních a možnosti realizace. Poradenská činnost. 6. - 7. Specializovaná ošetřovatelská péče se zaměřením na intelektuální poruchy u seniorů (demence, deprese, delirium). Fyzikální vyšetření sestrou s využitím hodnotících škál. Plán ošetřovatelských intervencí, edukace v režimových opatřeních a možnosti realizace. Poradenská činnost. 8. - 9. Specializovaná ošetřovatelská péče se zaměřením na intelektuální poruchy u seniorů (poruchy chování, syndrom terminální geriatrické deteriorace). Fyzikální vyšetření sestrou s využitím hodnotících škál. Plán ošetřovatelských intervencí, edukace v režimových opatřeních a možnosti realizace. Poradenská činnost. 10. - 12. Specializovaná ošetřovatelská péče u seniorů se syndromem anorexie, malnutrice a dehydratace - fyzikální vyšetření sestrou s využitím hodnotících škál. Plán ošetřovatelských intervencí, edukace v režimových opatřeních a možnosti realizace. Poradenská činnost. 13. - 14. Aktivity k uchování stavu soběstačnosti a návyků u seniora, aktivizace seniora. Zajištění bezpečného a přehledného domácího prostředí. Life review. Motivační prostředky vhodné u pacientů s demencí. 15. - 16. Péče o pacienty se smyslovými poruchami ve vlastním prostředí. Identifikace symptomů zhoršení. 17. - 20. Systém komunitní zdravotní péče domácí péče, pečovatelská služba. Systém sociální péče - poradenství, služby, příspěvky na péči.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je připravit všeobecnou sestru pro specializovanou ošetřovatelskou péči, kterou zajišťuje sestra u vybraných klinických onemocnění geriatrického pacienta.
Student/ka umí definovat základní pojmy z oblasti geriatrie, demografické a epidemiologické trendy. Student/ka bude znát definici, náplň, klinické a organizační aspekty oboru geriatrie, gerontologie, geriatrického ošetřovatelství včetně specifik v ošetřovatelském procesu u geriatrického pacienta. Student/ka dokáže vymezit a charakterizovat pojmy stáří, stárnutí, kalendářní a funkční věk. Student/ka chápe fyziologické a patologické změny a projevy ve stáří, geriatrické syndromy a atypické projevy chorob u geriatrických nemocných. Student/ka charakterizuje klinické vyšetření geriatrického pacienta a základy multidimenzionálního posouzení (komplexní geriatrické hodnocení) a jeho význam pro práci sestry. Student/ka zná hodnotící a měřící techniky používané v geriatrické ošetřovatelské praxi pro hodnocení mobility, fyzické zdatnosti/křehkosti, výživy, soběstačnosti a duševního zdraví. Student/ka charakterizuje syndrom geriatrické křehkosti, sarkopenie, zná jeho diagnostiku a management. Student/ka je orientován v problematice poruch mobility, rovnováhy, pádů, imobilizačního syndromu ve stáří včetně posuzování rizika pádu a možností intervence. Student/ka je orientován v problematice inkontinence ve vyšším věku. Student/ka je orientován v problematice poruch výživy ve stáří. Student/ka zná syndrom anorexie, malnutrice, dehydratace. Student/ka je orientován v problematice duševního zdraví ve stáří. Student/ka je orientován v problematice kognitivních poruch a depresivních stavů u geriatrických pacientů. Student/ka charakterizuje poruchy spánku. Student/ka zná zvláštnosti farmakologie ve stáří. Student/ka zná úlohu sestry (detekce nežádoucích účinků, management medikace, adherence). Student/ka charakterizuje prevenci v geriatrii (péče o zdraví, životní styl, fyzická aktivita, vakcinace), zdravé stárnutí. Studentka se orientuje v etických problémech geriatrické péče (etické principy péče, důstojnost, syndrom týraného seniora. Studentka zná specifika paliativní a terminální péče u seniorů včetně zásad komunikace s pacientem a jeho rodinou.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Zpracování odborného pojednání o jednom tématu obsahově zaměřeného k dané problematice o rozsahu 6-10 stran A4 vlastního textu včetně prezentace na seminářích, aktivní zapojení studenta během seminářů, 90% účast na seminářích, ústní zkouška.
|
Doporučená literatura
|
-
Dienstbier, Z. Průvodce stárnutím aneb jak ho oddálit.. Praha: Radix, 2009. ISBN 978-80-86013-88-0.
-
HERMANOVÁ, M. a kol. Vybrané kapitoly z péče o seniory.. Brno: NCO NZO, 2008. ISBN 978-80-7013-478-8.
-
Kalvach, Z. et al. Geriatrické syndromy a geriatrický pacient. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2490-4.
-
Kalvach, Z. et al. Křehký pacient a primární péče. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4026-3.
-
Kalvach, Z. Geriatrie a gerontologie.. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-0548-6.
-
KALVACH, Z., ONDERKOVÁ, A. Stáří: pojetí geriatrického pacienta a jeho problémů v ošetřovatelské praxi.. Praha: Galén, 2006. ISBN 80-7262-455-5.
-
Klevetová, D., Dlabalová, I. Motivační prvky při práci se seniory. Praha: Grada, 2008. ISBN 80-247-2169-9 |.
-
MATĚJOVSKÁ KUBEŠOVÁ, H. a kol. Akutní stavy v geriatrii.. Praha: Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-620-5.
-
MATĚJOVSKÁ KUBEŠOVÁ, H. a kol. Vybrané klinické stavy u seniorů. Praha: Mladá Fronta, 2015. ISBN 978-80-204-3394-7.
-
Pokorná, A. a kol. Ošetřovatelství v geriatrii.. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4316-5.
-
Topinková, E. Geriatrie pro praxi. Praha:Grada, 2004. ISBN 80-247-0548-6.
-
Venglářová, M. Problematické situace v péči o seniory. Praha Grada, 2007. ISBN 978-80-247-2170-5.
|