Předmět: Intezivní ošetřovatelská péče v interních oborech 3

» Seznam fakult » FZS » UOP
Název předmětu Intezivní ošetřovatelská péče v interních oborech 3
Kód předmětu UOP/NPIN3
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bulava Alan, prof. MUDr. Ph.D.
  • Cihlářová Petra, MUDr.
  • Pokorná Jitka, MUDr. Ph.D.
  • Hudáčková Andrea, PhDr. Ph.D.
  • Motáň Vít, MUDr.
Obsah předmětu
Přednášky: (2 hod týdně - 12 týdnů) 1. týden Hematologická problematika v intenzivní medicíně - úvod, vyšetřovací metody, anémie - typy, etiologie, příznaky, diferenciální diagnostika, terapie 2. týden Hematologická problematika v intenzivní medicíně - hemolytický syndrom, trombocytopenie - etiopatogenese, klinické příznaky, diagnostika, terapie 3. týden Hematologická problematika v intenzivní medicíně - Diseminovaná intravaskulární koagulace - etiopatogenese, klinické příznaky, diagnostika, terapie. Antitrobotická terapie. Hemostyptika. 4. týden Akutní stavy v hematoonkologii (akutní leukémie), klinické projevy, diagnostika, možnosti léčby, komplikace. 5. týden Akutní stavy v hematoonkologii (hodgkinova choroba, non-hodgkinovy lymfomy, mnohočetný myelom, syndrom nádorového rozpadu, transplantace krvetvorných buněk), klinické projevy, diagnostika, možnosti léčby, komplikace.. 6. týden Šok a šokové stavy - definice, rozdělení, patofyziologie, klinické příznaky, diagnostika, terapie, doplňující terapie 7. týden SIRS (systemic inflammatory response syndrome), MODS (multiple organ dysfunction syndrome) a MOF(multiple organ failure) - definice, etiologie, klinické příznaky, diagnostika, terapie, prognóza 8. týden Problematika závažných infekčních onemocnění v intenzivní medicíně, (meningokoková meningitida, tetanus, syndrom získaného imunodeficitu, hepatitidy), klinické projevy, diagnostika, možnosti léčby, komplikace. 9. týden Závažné poruchy tělesné teploty (regulace a monitorování TT, hypotermie, úpal, maligní hypertermie, neuroleptický maligní syndrom) příčiny, patofyziologie, diagnostika, terapie 10. týden Tonutí (tonutí ve slané a sladké vodě, suché a vlhké tonutí, primární, sekundární), strangulace (oběšení, škrcení, rdoušení) - přednemocniční a akutní nemocniční péče 11. týden Akutní intoxikace - typy, diagnostika, obecné aspekty terapie, prognóza; nejčastější intoxikace léky a drogami (barbituráty, benzodiazepiny, TCA, paracetamol, salicyláty, opioidy, amfetaminy, kokain a další) 12. týden Akutní intoxikace - etanol, metanol, etylenglykol, oxid uhelnatý, houby, hadí uštknutí

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
" Seznámit studenta se základními diagnostickými a terapeutickými výkony prováděné v intenzivní medicíně vnitřního lékařství " Seznámit studenta se základy farmakokinetiky a farmakodynamiky v akutní medicíně " Seznámit studenta s péčí o pacienta před, v průběhu a po diagnostických a terapeutických výkonech při akutních stavech ve vnitřním lékařství " Seznámit studenta s principy a poskytováním vysoce specializované ošetřovatelské péče o pacienty se závažným postižením zdraví neurologického charakteru " Seznámit studenta s principy a poskytováním vysoce specializované ošetřovatelské péče o pacienty s poruchou vědomí " Seznámit studenta s principy a poskytováním vysoce specializované ošetřovatelské péče o pacienty se závažným postižením respiračního systému, " Seznámit studenta s principy a poskytováním vysoce specializované ošetřovatelské péče o pacienty se závažným postižením kardiovaskulárního systému " Naučit studenta rozpoznat základní poruchy srdečního rytmu na EKG záznamu " Seznámit studenta s principy a poskytováním vysoce specializované ošetřovatelské péče o pacienty se závažným postižením uropoetického systému " Seznámit studenta se základy očišťovacích metod krve " Naučit studenta pečovat o pacienta při provádění očišťovacích metod krve " Seznámit studenta s problematikou chronického dialyzačního programu a prací sestry na hemodialyzačním středisku " Seznámit studenta s principy a poskytováním vysoce specializované ošetřovatelské péče o pacienty se závažným postižením GIT " Seznámit studenta s principy a poskytováním vysoce specializované ošetřovatelské péče o pacienty s akutními komplikacemi diabetu mellitu a endokrinního systému " Seznámit studenta s principy a poskytováním vysoce specializované ošetřovatelské péče o pacienty se závažným hematologickým a hematoonkologickým onemocněním " Naučit studenta rozeznat poruchy metabolismu a vnitřního prostředí, včetně komplikací a podílet se na jejich řešení, " Seznámit studenta s principy a poskytováním vysoce specializované ošetřovatelské péče o pacienty se závažným infekčním onemocněním " Seznámit studenta s principy a poskytováním vysoce specializované ošetřovatelské péče o pacienty v šokovém stavu a s multiorgánovým selháním " Seznámit studenta s principy a poskytováním vysoce specializované ošetřovatelské péče o pacienty s akutní intoxikací " Seznámit studenta s principy a poskytováním vysoce specializované ošetřovatelské péče o pacienty po tonutí a strangulaci
" Student ovládá základní diagnostické a terapeutické výkony prováděné v intenzivní medicíně vnitřního lékařství " Student zná základy farmakokinetiky a farmakodynamiky v akutní medicíně " Student umí pečovat o pacienta před, v průběhu a po diagnostických a terapeutických výkonech při akutních stavech ve vnitřním lékařství " Student umí vysvětlit principy a poskytovat vysoce specializovanou ošetřovatelskou péči pacientům se závažným postižením zdraví neurologického charakteru " Student umí poskytovat komplexní vysoce specializovanou ošetřovatelskou péči o pacienta s poruchou vědomí " Student umí vysvětlit principy a poskytovat vysoce specializovanou ošetřovatelskou péči pacientům se závažným postižením respiračního systému, " Student umí vysvětlit principy a poskytovat vysoce specializovanou ošetřovatelskou péči pacientům se závažným postižením kardiovaskulárního systému " Student umí rozpoznat základní poruchy srdečního rytmu na EKG záznamu " Student umí vysvětlit principy a poskytovat vysoce specializovanou ošetřovatelskou péči pacientům se závažným postižením uropoetického systému " Student zná základy očišťovacích metod krve, " Student umí pečovat o pacienta při provádění očišťovacích metod krve " Student se orientuje v problematice chronického dialyzačního programu. " Student umí vysvětlit principy a poskytovat vysoce specializovanou ošetřovatelskou péči pacientům se závažným postižením GIT " Student umí vysvětlit principy a poskytovat vysoce specializovanou ošetřovatelskou péči pacientům s akutními komplikacemi diabetu mellitu a endokrinního systému " Student umí vysvětlit principy a poskytovat vysoce specializovanou ošetřovatelskou péči pacientům se závažným hematologickým a hematoonkologickým onemocněním " Student je schopen/a rozeznat poruchy metabolismu a vnitřního prostředí, včetně komplikací a podílet se na jejich řešení, " Student umí vysvětlit principy a poskytovat vysoce specializovanou ošetřovatelskou péči pacientům se závažným infekčním onemocněním " Student umí vysvětlit principy a poskytovat vysoce specializovanou ošetřovatelskou péči pacientům v šokovém stavu a s multiorgánovým selháním " Student umí vysvětlit principy a poskytovat vysoce specializovanou ošetřovatelskou péči pacientům s akutní intoxikací " Student umí provést výplach žaludku u pacientů při vědomí i pacientům v bezvědomí " Student umí vysvětlit principy a poskytovat vysoce specializovanou ošetřovatelskou péči pacientům po tonutí a strangulaci
Předpoklady
Prerekvizity Intenzivní ošetřovatelská péče v interních oborech 3: Intenzivní ošetřovatelská péče v interních oborech 2
UOP/NPIN2

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta

Podmínky připuštění k zápočtu: - 80% účast na cvičeních Zápočet - praktický výkon - zvládnutí komplexní simulace za použití měkkých a tvrdých dovedností sestry pro intenzivní péči. - zvládnutí komplexní vysoce specializované péče v rámci simulačního scénáře Zkouška - zkouškový test
Doporučená literatura
  • BARTŮNĚK, Petr et al. Vybrané kapitoly z intenzivní péče. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-4343-1.
  • BĚLOHLÁVEK, Jan. EKG v akutní kardiologii. Praha: Maxdorf, 2014. ISBN 978-80-7345-419-7.
  • Bulava, Alan. Kardiologie pro nelékařské zdravotnické obory. 1. vydání. Praha : Grada Publishing, 2017. ISBN 978-80-271-0468-0.
  • BULÍKOVÁ, Táňa. EKG pro záchranáře nekardiology. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5307-2.
  • Dítě, Petr. Akutní stavy v gastroenterologii. 1. vyd. Praha : Galén, 2005. ISBN 80-7262-305-2.
  • DUSILOVÁ SULKOVÁ, Sylvie. Hemodialýza. Praha, Maxdorf, 2000. ISBN 80-85912-22-8.
  • EISENBERGER Martin, BULAVA Alan, FIALA Martin. Základy srdeční elektrofyziologie a katétrových ablací. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3677-8.
  • INDRÁK Karel. Hematologie a transfuzní lékařství - lékařské repetorium. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-722-4.
  • Kašák, Viktor; Koblížek, Vladimír. Naléhavé stavy v pneumologii. Praha : Maxdorf, 2008. ISBN 978-80-7345-158-5.
  • KAZDA Antonín et al. Kritické stavy. Praha: Galén, 2012. ISBN 978-80-7262-763-9.
  • KOLÁŘ M. Infekce u kriticky nemocných. Praha: Galén, 2008. ISBN 978-80-7262-488-1.
  • MÁCA, Jan et al. ARDS v klinické praxi. Praha: Maxdorf, 2015. ISBN 978-80-7345-447-0.
  • PENKA, Miroslav et al. Hematologie a transfuzní lékařství I, II. Praha, Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3495-0.
  • PENKA, Miroslav et al. Krvácení. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-0689-4.
  • ROZTOČIL Karel. Angiologie - lékařské repetorium. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-716-3.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr