Název předmětu | Sociologie a zdravotnictví |
---|---|
Kód předmětu | UOP/NSCZD |
Organizační forma výuky | Přednáška |
Úroveň předmětu | Magisterský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní |
Počet ECTS kreditů | 1 |
Vyučovací jazyk | čeština |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Přednášky: 1) Úvod do předmětu sociologie a zdravotnictví Sociologie zdravotnictví a její systematika. Historický vývoj sociologie medicíny (předchůdci a hlavní představitelé sociologie medicíny). Vývoj sociologie medicíny v ČR. Současné sociologické výzkumy ve zdravotnictví. 2) Sociologická problematika zdraví a nemoci Vymezení pojmu zdraví. Determinanty zdraví. Socioekonomické faktory zdraví. Koncepce sociálních determinant zdraví. 10 sociálních determinant zdraví. Vymezení pojmu nemoci. Fáze nemoci. Chronické nemoci. Duševní nemoci. Nemoc jako stigma. Sociální důsledky nemoci a jejich dělení. 3) Sociální role pacienta. Charakteristické rysy role nemocného (Parsons T.). Postavení pacienta v systému nemocnice. Potřeby nemocného a jejich pokrývání. Spokojenost pacientů jako jeden z indikátorů kvality poskytované péče. Práva pacientů. Význam rodiny pro nemocného. Změny v rodině při péči o nemocného. 4) Sociální role lékaře. Základní znaky lékařské role. Medicinalizace. Prestiž lékařského povolání. Vztah lékař-sestra. Vztah lékař- pacient. Tanatologie. Některé problémy eutanázie (např. sociální eutanázie). Změny v postavení lékaře po roce 1990 v ČR. 5) Sociální role sestry. Základní znaky role všeobecné sestry. Osvojení si role sestry. Profesionalizace. Vztah sestra - pacient. Změny v postavení sestry po roce 1990. Mezigenerační problémy na pracovišti v týmu sester. 6) Svépomocné skupiny, laická péče a dobrovolníci ve zdravotnickém systému. Vymezení a význam svépomoci a laické péče. Možnosti uplatnění svépomocných skupin ve zdravotnictví. Role dobrovolníků ve zdravotnictví. 7) Sociologické aspekty stáří Charakteristika seniorského stáří. Věk seniora. Rizika seniorské populace. Společenský přístup ke stáří. Důsledky stárnutí populace. 8) Sociální nerovnost a zdraví. Rovnost a stejnost. Stádia socioekonomických a politických systémů ve spojení se sociální nerovností ve zdraví a nemoci. Horizontální a vertikální rovnost. Problémy rovnosti v současném českém zdravotnictví. 9) - 10) Společenské souvislosti a systém zdravotní péče. Systém zdravotní péče v České republice. Vliv transformace na zdravotní stav populace. Problematika zdravotního stavu a zdravotní péče z pohledu specifických sociálních skupin. Role etnicity ve vztahu ke zdravotní péči.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Výstupy z učení |
Orientovat se v pojmosloví sociologie medicíny a zdravotnictví. Umět analyzovat sociologické pojmy zdraví a nemoci. Získat poznatky o sociálních vztazích v systému lékař- sestra - pacient Získat poznatky o postavení pacienta v systému nemocnice a v systému komunitní péče.
Studenti budou schopni se orientovat v sociologické problematice medicíny a zdravotnictví. Studenti budou schopni porozumět postojům a hodnotám jednotlivců nebo skupin včetně rodin. Studenti budou schopni rozpoznat zdravotní potřeby jednotlivců i rodin v populaci. Studenti budou schopni rozpoznat vlastní role a normy pro své jednání a chování. Studenti budou schopni pochopit možnosti a zdroje společnosti k udržení a k ochraně zdraví. |
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Analýza výkonů studenta, Kolokvium
Aktivní zapojení do výuky, individuální příprava na výuku, zpracování seminární práce |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr |
---|