Předmět: Didaktika ošetřovatelské praxe

» Seznam fakult » FZS » UOP
Název předmětu Didaktika ošetřovatelské praxe
Kód předmětu UOP/PDOSP
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Svidenská Tereza, Mgr. Ph.D.
  • Logan Kuchařová Věra, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Přednášky: 1. Metody a organizační formy vyučování 2. Cíl ve vyučování 3. Interakce a komunikace v pedagogickém procesu 4. Problematika vyučování praktických předmětů 5. Metodika vedení odborné praxe, hodnocení studentů 6. Metodika aplikace ošetřovatelského procesu v pedagogickém procesu 7. Mentoring, supervize Praktická cvičení: 1. Příprava, rozbor tématického celku v laboratorních podmínkách 2. Příprava, rozbor určeného tematického celku výuky v klinických podmínkách 3. Příprava dokumentace pro praktickou výuku 4. Nácvik výuky ošetřovatelského postupu 5. Nácvik práce ve skupině (řešení problému) 6. - 7. Nácvik interaktivních metod 8. - 9. Nácvik vedení a hodnocení praktické výuky supervize 10,5 Nácvik reflexe a sebereflexe

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Práce s multimediálními zdroji (texty, internet, IT technologie)
Výstupy z učení
o Znát základy didaktiky. o Znát základy metodiky výuky ošetřovatelské péče v klinických podmínkách. o Znát základy metodiky aplikace ošetřovatelského procesu a činnost sestry mentorky.
o Student/ka určuje a obhajuje nutnost profesního i osobního rozvoje. o Student/ka definuje principy efektivní komunikace ve vyučovacím procesu. o Student/ka vysvětluje obsah a pojetí mentoringu, supervize a koučování včetně prvků motivace. o Student/ka určuje diagnostické prvky pro jednotlivce i skupinu na základě klasifikace dynamiky skupiny. o Student/ka klade důraz na propojování teoretických, praktických dovedností a postojů v průběhu studia během praktické výuky. o Student/ka prezentuje dovednosti včetně sebereflexe k vyjádření postojů. o Student/ka předvádí navázání kontaktu s edukantem/studentem za účelem navázání efektivní spolupráce a vzbuzení zájmu o konkrétní předmět a použít motivační prvky a strategie. o Student/ka iniciuje, podporuje a poskytuje rady pro tvorbu studijních (edukačních) cílů edukanta/studenta. o Student/ka předkládá hodnocení na základě předem určených kritérií. o Student/ka efektivně používá hodnotící techniky, které edukanta/studenta posilují, povzbuzují a motivuje k dalšímu zdokonalení a profesnímu i osobnímu rozvoji.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Didaktický test, Kolokvium, Seminární práce, Sebereflexe

80% účast na přednáškách, 90% účast na seminářích, aktivní zapojení studenta do výuky, příprava na semináře, seminární práce, její prezentace, zápočtový test - splnění na 80 %, ústní kolokvium.
Doporučená literatura
  • Kalhous, Z. Školní didaktika.. Praha: Portál., 2009.
  • Kuberová, H. Didaktika ošetřovatelství.. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-684-1.
  • Nemcová J., Hlinková, E. a kol. Moderná edukácia v ošetrovatelstve. Martin, 2010. ISBN 987-80-8063-321-9.
  • Petty, G. Moderní vyučování. Praha, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
  • Průcha, J. Moderní pedagogika. Praha, Portál, 2005. ISBN 978-80-736-7503-5.
  • Skalková, J. Obecná didaktika. Praha, Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
  • ŠULISTOVÁ Radka, Marie TREŠLOVÁ. Pedagogika a edukační činnost v ošetřovatelské péči pro sestry a porodní asistentky. České Budějovice: Jihočeská univerzita, Zdravotně sociální fakulta, 2012. ISBN 978-80-7394-246-5.
  • Závodná, Vlasta. Pedagogika v ošetrovatel'stve. Martin : Osveta, 2002. ISBN 80-8063-108-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr