Vyučující
|
-
Holý Jiří, MUDr. Ph.D.
-
Píchová Marta, MUDr.
-
Augustinová Sevda, MUDr.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky: 1. (2 hod) Význam anamnézy jako součásti individuální zdravotní dokumentace. Základní fyzikální vyšetřovací metody - pohled, pohmat, poslech, poklep 2. (2 hod) Základní nálezy (norma a patologie) na hlavě a krku 3. (2 hod) Základní nálezy (norma a patologie) na hrudníku a hrudních orgánech 4. (2 hod) Základní nálezy (norma a patologie) na břiše a břišních orgánech 5. (2 hod) Základní nálezy (norma a patologie) na končetinách 6. (2 hod) Základní nálezy (norma a patologie) ženských pohlavních a reprodukčních orgánů. Základní nálezy (norma a patologie) mužských pohlavních orgánů 7. (2 hod) Základní nálezy (norma a patologie) konečníku a análního otvoru 8. (2 hod) Elektrokardiogram. Ultrasonografie (srdce a gynekologických orgánů) 9. (2 hod) Endoskopické vyšetřovací metody 10. (2 hod) Funkční vyšetřovací metody Praktické cvičení: 1. Všeobecná prohlídka, povrch těla 2. Základní fyzikální vyšetření (pohled, pohmat, poslech, poklep) 3. Vyšetření hlavy, krku a dutiny ústní 4. Vyšetření hrudníku, srdce a plic 5. Vyšetření břicha a břišních orgánů 6. Vyšetření končetin 7. Vyšetření nervového systému 8. Vyšetření pohlavního ústrojí ženy 9. Vyšetření pohlavního ústrojí muže 10. Vyšetření konečníku a análního otvoru
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
" Definovat termíny spojené s posouzením zdravotního stavu. " Odlišit způsob systematického hodnocení zdravotního stavu jedince z hlediska medicíny (lékaře) a ošetřovatelské péče (sestrou). " Naučit se hodnotit aktuální zdravotní stav jedince. " Naučit se provádět fyzikální vyšetření - pohledem, pohmatem, poslechem a poklepem. " Naučit se systematickému fyzikálnímu vyšetření "od hlavy k patě". " Seznámit se s moderními diagnostickými postupy. " Umět monitorovat stav pacienta po vyšetření a předvídat možné komplikace.
" Student je schopen odebrat od klienta základní anamnestické údaje a odlišit systematické hodnocení zdravotního stavu jedince z hlediska medicíny (lékařem) a ošetřovatelské péče (sestrou). " Student prokazuje schopnost porozumění symptomatologii subjektivních a objektivních příznaků. " Student prokazuje schopnost pochopení syndromologie systémových chorob - gastrointestinálních, kardiálních, respiračních, močopohlavních. " Student je schopen systematicky fyzikálně vyšetřit klienta. " Student je schopen zhodnotit aktuální zdravotní stav jedince. " Student prokazuje znalost o monitorování životních funkcí. " Student je schopen provést základní fyzikální vyšetření - pohled, pohmat, poslech, poklep. " Student je schopen monitorovat stav pacienta po vyšetření. " Student je schopen zhodnotit fyzikální nálezy a odlišit nálezy fyziologické od patologických. " Student je schopen odůvodnit provedení základních laboratorních a vyšetřovacích metod u určitých okruhů chorob (kardiálních, respiračních, renálních, gastrointestinálních). " Student je schopen provést základní zhodnocení EKG křivky (frekvence, rytmus, poruchy rytmu ischemické změny, extrasystoly).
|
Předpoklady
|
Předmět je podmíněn předmětem Komunikace ve zdravotnictví I
UFM/PAFZ1
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Ústní a písemná zkuška Docházka
|
Doporučená literatura
|
-
Chrobák, Ladislav. Propedeutika vnitřního lékařství. 2. vyd., nové, zcela přeprac. vyd. dopl. testy. Praha : Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1309-0.
-
Klener, Pavel. Propedeutika ve vnitřním lékařství. 2., nezměn. vyd. Praha : Galén : Karolinum, 2006. ISBN 80-7262-429-6.
-
KOZIEROVÁ, B. a kol. Ošetrovateľstvo I. a II.. Martin: Osveta, 2004. ISBN 8021705280.
-
NEJEDLÁ, M. Fyzikální vyšetření pro sestry. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-4449-0.
-
NEUWIRTH, J. Klinická propedeutika. UK Praha, 1992.
-
ŠPINAR, J.et al. Propedeutika a vyšetřovací metody vnitřních nemocí. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4356-1.
-
VELEMÍNSKÝ, M. Klinická propedeutika. ZSF JU, České Budějovice, 2000.
|