Vyučující
|
-
Holubová Adéla, PhDr. Ph.D.
-
Kobza Milan, MUDr.
-
Stasková Věra, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky: 1. - 2. Kardiochirurgie (speciální chirurgie, složení operačního týmu, rizika, komplikace). 3. - 4. Kardiochirurgické výkony (koronární arteriální bypass, výkony na chlopních aj.) 2. - 3. Cévní chirurgické výkony (bypass, angioplastika, aneursymata, varixy aj.). 4. - 5. Urologické operace (speciální chirurgie, složení operačního týmu, urologické výkony: na močových cestách, na ledvinách; rizika a komplikace). 6. - 7. Ortopedicko-traumatologická problematika (poranění vazů, kostí, kloubů). 7. - 8. Ortopedické operační výkony (TEP, CEP, rizika, komplikace). 9. - 10. Traumatická amputace (speciální příprava, operační výkony, rizika, komplikace). 11. - 12. Termická poranění (účinek chladu a tepla na organismus). 13. - 14. Plastická chirurgie (klinické stavy: kosmetické úpravy, rekonstrukce kůže, pourázové plastiky) 15. - 16. Transplantace orgánů a tkání (nejčastější transplantované orgány, příprava k transplantaci, diagnostika). Semináře: 1. - 2. Ošetřovatelská péče u nemocného po kardiochirurgických operacích 3. - 4. Ošetřovatelská péče u nemocného po cévních operacích. 5. - 6. Ošetřovatelská péče u nemocného po operaci močových cest (inkontinence, retence, s traumatem močového měchýře nebo uretry, operace ledvin). 7. - 8. Ošetřovatelská péče u nemocného po frakturách kostí a dislokacích kloubů. 9. - 10. Ošetřovatelská péče u nemocného po ortopedických operacích (TEP, CEP). 11. - 12. Ošetřovatelská péče u nemocného po amputaci. 13. - 14. Ošetřovatelská péče u nemocného při popáleninách, omrzlinách. 15. - 16. Ošetřovatelská péče u nemocného po transplantaci (ledvin, srdce, jater aj.) 17. - 18. Závěrečné opakování chirurgické problematiky
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
" Naučit se základům hodnocení (posuzování) aktuálního klinického stavu v chirurgii. " Seznámit se se standardními diagnostickými procedurami a testy. " Seznámit se se standardní léčbou a ordinacemi lékaře u jednotlivých klinických stavů. " Naučit se stanovit standardní ošetřovatelské diagnózy a intervence. " Naučit se naplánovat individuální ošetřovatelskou péči u jednotlivých klinických stavů. " Naučit se cílené edukaci pacienta/rodiny a přípravě na plánované propuštění.
" Student/tka prokazuje znalost o příčinách a projevech chirurgických onemocnění. " Student/tka prokazuje orientaci v diagnostickém testování a vyšetření chirurgicky nemocných. " Student/tka prokazuje znalost medicínského managementu chirurgicky nemocných. " Student/tka je schopen/na určit a obhájit intervence v rámci předoperační a pooperační ošetřovatelské péče u chirurgicky nemocných. " Student/tka je schopen/na vysvětlit obsah a pojetí ošetřovatelské péče o chirurgicky nemocné. " Student/tka prokazuje znalost specifik před a pooperační péče u vybraných onemocnění. " Student/tka je schopen/na definovat principy efektivní komunikace v ošetřovatelském procesu u chirurgicky nemocného. " Student/tka zná fáze edukačního procesu u chirurgicky nemocného v průběhu hospitalizace a před propuštěním. " Student/tka je schopen/na identifikovat nejvhodnější metody pro vedení edukace v rámci ošetřovatelského procesu u chirurgicky nemocných. " Student/tka je schopen/na prokázat a aplikovat teoretické znalosti v předoperační a pooperační ošetřovatelské péči o chirurgicky nemocného. " Student/tka je schopen/na určit a provádět diagnostiku potřeb chirurgicky nemocného v rámci ošetřovatelského procesu. " Student/tka je schopen/na stanovit priority ošetřovatelské péče u chirurgicky nemocných na základě anamnestických údajů. " Student/tka je schopen/na pracovat s ošetřovatelskou dokumentací, aktivně provádět její analýzu a individuálně přizpůsobit k potřebám chirurgicky nemocného. " Student/tka je schopen/na propojovat teoretické a praktické dovednosti a postoje v rámci péče o nemocného na chirurgickém oddělení. " Student/tka je schopen/na používat kompetence k sebevzdělávání v problematice chirurgicky nemocných.
|
Předpoklady
|
Předmět je podmíněn předměty Odborná praxe 2, Odborná praxe individuální Ošetřovatelský proces a potřeby II, Ošetřovatelské postupy II
UOP/POCH1
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Podmínky k zápočtu: Aktivní účast na cvičení min. 90 %. Příprava a prezentace na zadané téma dle požadavků vyučujícího. Plnění zadaných úkolů pro domácí přípravu - samostudium. Úspěšné absolvování zápočtového testu na 75 %. Budou vypsány 3 termíny psaní zápočtového testu a je na každém studentovi, kolik možností využije. Zkouška: ústní, dle okruhů.
|
Doporučená literatura
|
-
DUNGL, P. Ortopedie.. Praha : Grada, 2005. ISBN 80-247-0550-8.
-
JANÍKOVÁ, E. A R.ZELENÍKOVÁ. . Ošetřovatelská péče v chirurgii pro bakalářské a magisterské studium. Praha, Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4412-4.
-
Juřeníková, P. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi.. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2171-2.
-
Kapounová, G. Ošetřovatelství v intenzivní péči. Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1830-9.
-
Kubicová, L. a kol. Chirurgické ošetrovateľstvo. Martin, 2005. ISBN 80-8063-176-X.
-
NAVRÁTIL, L. a kol. Neurochirurgie. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2068-8.
-
NEJEDLÝ, A. et. al. Základy replantační chirurgie. Praha: Grada, 2003. ISBN 80-247-0315-7.
-
POKORNÝ, V. et al. Traumatologi. Praha, Triton, 2002. ISBN 80-7254-277-X.
-
Pokrivčák, T. a kol. Chirurgie. Praha, 2014. ISBN 978-80-7387-702-6.
-
SKALICKÁ, H. a kol. Předoperační vyšetření. Grada Praha, 2007. ISBN 978-80-247-1079-2.
-
SMRČKA, M. a kol.:. Poranění mozku.. Praha, Grada, 2001. ISBN 80-7169-820-2.
-
SOSNA, A. Základy ortopedie.. Praha : Triton, 2001. ISBN 80-7254-202-8.
-
ŠETINA, M., a kol. Kardiochirurgie.. České Budějovice, 2005. ISBN 80-7040-779-4.
-
ŠVÁB, J. Chirurgie vyššího věku. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2604-5.
-
VALENTA, J. a kol. Základy chirurgie.. Praha, Galén, 2007. ISBN 978-80-7262-403-4.
-
Zeman, M. Chirurgická propedeutika. Praha, 2011. ISBN 978-80-247-3770-6.
|