Vyučující
|
-
Havierniková Lucie, Mgr. Ph.D.
-
Kimmerová Jana, Mgr. Ph.D.
-
Stasková Věra, PhDr. Ph.D.
-
Pospíšilová Vladimíra, Mgr.
-
Vlachová Kristýna, Mgr. Ph.D.
-
Svidenská Tereza, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky: 1. - 2. Ošetřovatelský proces ve vztahu k potřebám člověka, historický vývoj a současné pojetí potřeb člověka a ošetřovatelského procesu. Potřeby člověka v pojetí A. H. Maslowa. Rámec M. Gordon, představení fází ošetřovatelského procesu. 3. - 4. První fáze ošetřovatelského procesu: posuzování, včetně shromažďování údajů, fyzikální vyšetření sestrou, sesterská anamnéza, testování ve vztahu k potřebám člověka. Nemocný člověk a jeho potřeby. Potřeba výživy a hydratace. 5. - 6. Potřeba vyprazdňování (moč + stolice). Faktory ovlivňující defekaci, močení. Poruchy vyprazdňování moči a stolice. Potřeba dýchání, faktory ovlivňující okysličování, poruchy respiračních funkcí. Potřeba tělesné mobility. Aktivita, cvičení, pády, dekubity. Potřeba odpočinku a spánku. 7. - 8. Smyslové vnímání a vědomí. Faktory ovlivňující senzorickou stimulaci. Senzorické poruchy. Potřeba sebekoncepce, sebeúcty a seberealizace - faktory ovlivňující sebekoncepci a seberealizaci. Chování signalizující poruchu sebekoncepce. Sexualita. Vývoj sexuality. Posuzování sexuálního zdraví. 9. - 10. Potřeba být bez stresu - stresory, projevy, stresu, obranné reakce, adaptace, stres v práci sestry. Ztráta, smutek, smrt. Potřeba etnicity a kultury - základní pojmy, systém zdravotní péče jako subkultura, kulturní šok. Potřeba víry, náboženství a duchovní přesvědčení. Náboženství a nemoc. Duchovní zdraví. Potřeba bezpečí a jistoty - faktory ovlivňující bezpečí a jistotu, psychická odezva na neuspokojené potřeby. Cvičení: 1. - 2. Sestra jako součást ošetřovatelského procesu, její role v ochraně zdraví, péči o člověka, sebe sama. Management ošetřovatelské péče, kritické myšlení v práci sestry. Vizita - sesterská, lékařská jako součást ošetřovatelského procesu. 3. - 4. Maslowova hierarchie potřeb ve vztahu ke standardnímu ošetřovatelskému rámci "funkčního typu zdraví (rámec pro posouzení funkčních a dysfunkčních vzorců zdraví)" M. Gordon v klinické praxi. 5. - 6. Fyzikální vyšetření sestrou, objektivní pozorování. Nácvik metod získávání informací. Podpora zdraví - definice, hodnocení podpory zdraví. 7. - 8. Výživa - přijímání potravy, trávení, vstřebávání, metabolismus, hydratace. Potřeba výživy: definice, hodnocení. Využití hodnotících škál ve vztahu k výživě. 9. - 10. Vylučování a výměna: definice, hodnocení vylučování a výměny. Využití hodnotících škál ve vztahu k vylučování a výměně. 11. - 12. Aktivita - odpočinek - související potřeby: spánek, odpočinek, aktivita, pohyb, energetická rovnováha, sebepéče. Faktory ovlivňující spánek, odpočinek, denní aktivity. Využití hodnotících škál ve vztahu k aktivitě a odpočinku. 13. - 14. Vnímání - poznávání - související potřeby: pozornost ke vjemům, orientace v čase, prostoru, osobě, potřeba vnímání, cítění, poznávání a komunikace. Vnímání sebe sama - související potřeby: sebepojetí, sebeúcta, obraz těla. Využití hodnotících škál ve vztahu k vnímání, poznávání, vnímání sebe sama. 15. - 16. Vztahy - souvisí s potřebami: potřeba pečovat o někoho, potřeba rodinných vztahů, zvládání rolí. Definice, hodnocení potřeby pečovat o někoho. Sexualita - definice, hodnocení sexuální potřeby. 17. - 18. Zvládání zátěže - odolnost vůči stresu. Definice, hodnocení zvládání zátěže a odolnosti vůči stresu. Životní principy - souvisí s potřebou mít rovnováhu mezi činy a hodnotami, zastávat určité myšlení, chování, názory. Posuzování ztráty a smutku, ovlivňující faktory. Využití hodnotících škál ve vztahu ke zvládání zátěže. 19. - 20. Bezpečnost a ochrana - souvisí s potřebami: potřeba být bez infekce, nemít tělesné poškození, vyhnout se násilí, vyhnout se rizikům prostředí.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
" Student/tka získá teoretické znalosti o ošetřovatelském procesu a jeho jednotlivých fázích. " Student/tka se naučí prakticky používat metodu ošetřovatelského procesu a orientovat se v jeho jednotlivých fázích. " Student/tka porozumí problematice uspokojování lidských potřeb jako základnímu úkolu ošetřovatelství. " Student/tka se seznámí s problematikou lidských potřeb v širších souvislostech, jejich klasifikací, odlišným pojetím v ošetřovatelství a jiných vědních oborech. " Student/tka se seznámí s Maslowovou hierarchií potřeb a naučí se ji využívat při posuzovaní bio-psycho-sociálně-duchovních potřeb člověka. " Student/tka získá informace o základních bio-psycho-sociálně-duchovních potřebách člověka a jeho reakcích na neuspokojení některé z potřeb. " Student/tka si osvojí vědomosti a dovednosti nezbytné pro uspokojování individuálních potřeb jedince.
Získané způsobilosti: " Student/tka zná ošetřovatelský proces a jeho jednotlivé fáze. " Student/tka se orientuje v jednotlivých fázích ošetřovatelského procesu. " Student/tka zná problematiku lidských potřeb a umí klasifikovat základní potřeby klientů/pacientů. " Student/tka zná Maslowovu hierarchii potřeb a její použití při posuzování potřeb. " Student/tka umí prakticky používat metodu ošetřovatelského procesu podle aktuálního stavu pacientů. " Student/tka umí získávat základní informace o bio-psycho-sociálně-duchovních potřebách člověka a jeho reakcích na neuspokojení některé z potřeb. " Student/tka umí stanovit ošetřovatelské diagnózy v souvislosti s neuspokojenou potřebou k danému onemocnění. " Student/tka umí uspokojovat potřeby pacientů podle jejich aktuálnosti. " Student/tka umí pečovat o fyziologické potřeby klientů/pacientů - o potřebu výživy, hydratace, vylučování, mobility, spánku, odpočinku i tělesné pohody, hygieny, sexuality. " Student/tka umí pečovat o pacienty s bolestí. " Student/tka umí pečovat u klientů/pacientů o základní psychosociální potřeby. " Student/tka umí zajišťovat uspokojování potřeby jistoty a bezpečí. " Student/tka umí zajišťovat uspokojování potřeb sebeúcty a seberealizace. " Student/tka umí uspokojovat spirituální potřeby klientů/pacientů. " Student/tka umí naplánovat ošetřovatelskou péči o klienta/pacienta dle jeho individuálních potřeb. " Student/tka umí kompletně vyhodnocovat ošetřovatelský proces k aktuální nebo potencionální ošetřovatelské diagnóze. " Student/tka má vědomosti a dovednosti nezbytné pro uspokojování individuálních potřeb jedince. " Student/tka umí využívat specifické měřící nástroje v ošetřovatelství
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Podmínky k zápočtu: Aktivní účast na seminářích (90 %), příprava na jednotlivé semináře dle požadavků vyučujícího, odevzdání ošetřovatelské anamnézy dle rámce M. Gordon a stanovených kritérií u dospělého jedince (50+). Více v e-learningovém systému Moodle.
|
Doporučená literatura
|
-
Archalousová, Alexandra; Slezáková, Zuzana. Aplikace vybraných ošetřovatelských modelů do klinické a komunitní praxe. 1. vydání. Hradec Králové : Nucleus HK, 2005. ISBN 80-86225-63-1.
-
Doenges, Marilynn E.; Moorhouse, Mary Frances,; Suchardová, Ivana. Kapesní průvodce zdravotní sestry. Druhé, přepracované a rozšířené vydání. Praha : Grada Publishing, 2001. ISBN 80-247-0242-8.
-
Fendrychová, Jaroslava; Vacušková, Miluše,; Zouharová, Alena. Ošetřovatelské diagnózy v pediatrii. Vyd. 1. Brno : Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví, 2002. ISBN 80-7013-357-0.
-
Gurková, Elena; Žiaková, Katarína; Čáp, Juraj. Vybrané ošetrovateľské diagnózy v klinickej praxi. Martin : Osveta, 2009. ISBN 978-80-8063-308-0.
-
Herdman, T. Heather; Kamitsuru, Shigemi,; Kudlová, Pavla. Ošetřovatelské diagnózy : definice & klasifikace : 2015-2017. 10. vydání, 1. české vydání. Praha : Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5412-3.
-
KOZIEROVÁ, B. a kol. Ošetrovateľstvo I. a II.. Martin: Osveta, 2004. ISBN 8021705280.
-
Marečková, Jana. Ošetřovatelské diagnózy v NANDA doménách. Vydání první. Praha : Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-1399-3.
-
Nejedlá, Marie. Fyzikální vyšetření pro sestry. 1. vyd. Praha : Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-1150-8.
-
POLEDNIKOVÁ, L. Ošetrovateľský proces v geriatrickom ošetrovateľstve. Martin: Osveta, 2014. ISBN 978-80-8063-410-0.
-
Sikorová, Lucie. Potřeby dítěte v ošetřovatelském procesu. 1. vyd. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3593-1.
-
Šamánková, Marie; Lebedová, Zuzana; Víchová, Jana,; Koláčná, Tereza; Jirků, Hana. Lidské potřeby ve zdraví a nemoci : aplikované v ošetřovatelském procesu. 1. vydání. Praha : Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-3223-7.
-
TOMAGOVÁ, M. a kol. Potreby v ošetrovateľstve. Martin: Osveta, 2008. ISBN 80-8063-270-7.
-
Tóthová, Valérie. Ošetřovatelský proces a jeho realizace. 2. aktualizované vydání. Praha : Stanislav Juhaňák - Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-785-9.
-
Trachtová, Eva. Potřeby nemocného v ošetřovatelském procesu. 2. nezměn. vyd. Brno : Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví, 2013. ISBN 80-7013-324-4.
-
Vörösová, Gabriela. Klasifikačné systémy a štandardizácia terminológie v ošetrovateľstve. Martin : Osveta, 2007. ISBN 978-80-8063-242-7.
|