Předmět: Ošetřovatelský proces a potřeby člověka II.

» Seznam fakult » FZS » UOP
Název předmětu Ošetřovatelský proces a potřeby člověka II.
Kód předmětu UOP/POPC2
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Havierniková Lucie, Mgr. Ph.D.
  • Kimmerová Jana, Mgr. Ph.D.
  • Vlachová Kristýna, Mgr. Ph.D.
  • Stasková Věra, PhDr. Ph.D.
  • Pospíšilová Vladimíra, Mgr.
  • Svidenská Tereza, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Přednášky 1. - 2. Diagnostika - druhá fáze ošetřovatelského procesu, analýza údajů, tvorba a formulace ošetřovatelských diagnóz, taxonomie - členění do domén a třídy. 3. - 4. Plánování - třetí fáze ošetřovatelského procesu, vytýčení cílů, stanovení výsledných kritérií, plánování ošetřovatelských strategií, sestavení plánu ošetřovatelské péče. 5. - 6. Realizace - čtvrtá fáze ošetřovatelského procesu, typy ošetřovatelských činností, realizační proces. Vyhodnocení - pátá fáze ošetřovatelského procesu, proces vyhodnocení, opětovné posouzení a revize plánu péče. 7. - 8. Kritické myšlení v práci sestry. Klasifikační systémy v ošetřovatelství. Zajímavosti z tvorby ošetřovatelských diagnóz. 9. - 10. Výhody ošetřovatelského procesu, místo ošetřovatelského procesu v péči o člověka, práci sestry v kontextu s pojetím ošetřovatelství 21. století. Cvičení: 1. - 2. Práce s ošetřovatelskou anamnézou: analýza získaných informací, ošetřovatelských problémů, formulace ošetřovatelské diagnózy dle platné taxonomie. Seřazení aktuálních potřeb dle priorit. 3. - 4. Práce s kazuistikou: plánování ošetřovatelské péče - stanovení priorit, cílů, výsledných kritérií. 5. - 6. Práce s kazuistikou: vypracování písemného plánu ošetřovatelské péče, ošetřovatelské intervence včetně realizace plánu péče. 7. - 8. Práce s kazuistikou: realizace plánu ošetřovatelské péče, vyhodnocení, tvorba záznamů. 9. - 10. Práce s kazuistikou: procvičování tvorby oš. diagnóz, plánu péče, realizace a hodnocení.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
" Student/tka získá teoretické znalosti o ošetřovatelském procesu a jeho jednotlivých fázích. " Student/tka se naučí prakticky používat metodu ošetřovatelského procesu a orientovat se v jeho jednotlivých fázích. " Student/tka porozumí problematice uspokojování lidských potřeb jako základnímu úkolu ošetřovatelství. " Student/tka se seznámí s problematikou lidských potřeb v širších souvislostech, jejich klasifikací, odlišným pojetím v ošetřovatelství a jiných vědních oborech. " Student/tka se seznámí s Maslowovou hierarchií potřeb a naučí se ji využívat při posuzovaní bio-psycho-sociálně-duchovních potřeb člověka. " Student/tka získá informace o základních bio-psycho-sociálně-duchovních potřebách člověka a jeho reakcích na neuspokojení některé z potřeb. " Student/tka si osvojí vědomosti a dovednosti nezbytné pro uspokojování individuálních potřeb jedince.
Získané způsobilosti: " Student/tka zná ošetřovatelský proces a jeho jednotlivé fáze. " Student/tka se orientuje v jednotlivých fázích ošetřovatelského procesu. " Student/tka zná problematiku lidských potřeb a umí klasifikovat základní potřeby klientů/pacientů. " Student/tka zná Maslowovu hierarchii potřeb a její použití při posuzování potřeb. " Student/tka umí prakticky používat metodu ošetřovatelského procesu podle aktuálního stavu pacientů. " Student/tka umí získávat základní informace o bio-psycho-sociálně-duchovních potřebách člověka a jeho reakcích na neuspokojení některé z potřeb. " Student/tka umí stanovit ošetřovatelské diagnózy v souvislosti s neuspokojenou potřebou k danému onemocnění. " Student/tka umí uspokojovat potřeby pacientů podle jejich aktuálnosti. " Student/tka umí pečovat o fyziologické potřeby klientů/pacientů - o potřebu výživy, hydratace, vylučování, mobility, spánku, odpočinku i tělesné pohody, hygieny, sexuality. " Student/tka umí pečovat o pacienty s bolestí. " Student/tka umí pečovat u klientů/pacientů o základní psychosociální potřeby. " Student/tka umí zajišťovat uspokojování potřeby jistoty a bezpečí. " Student/tka umí zajišťovat uspokojování potřeb sebeúcty a seberealizace. " Student/tka umí uspokojovat spirituální potřeby klientů/pacientů. " Student/tka umí naplánovat ošetřovatelskou péči o klienta/pacienta dle jeho individuálních potřeb. " Student/tka umí kompletně vyhodnocovat ošetřovatelský proces k aktuální nebo potencionální ošetřovatelské diagnóze. " Student/tka má vědomosti a dovednosti nezbytné pro uspokojování individuálních potřeb jedince. " Student/tka umí využívat specifické měřící nástroje v ošetřovatelství
Předpoklady
prerekvizity: Ošetřovatelský proces a potřeby člověka I
UOP/POPC1

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Zápočet: 90% účast na cvičeních, aktivní zapojení do výuky, individuální příprava na cvičení, vypracování úkolů zadaných v rámci cvičení a odevzdání ve stanoveném termínu e-l systému Moodle. Zkouška: didaktický test a ústní přezkoušení dle okruhů.
Doporučená literatura
  • Archalousová, Alexandra; Slezáková, Zuzana. Aplikace vybraných ošetřovatelských modelů do klinické a komunitní praxe. 1. vydání. Hradec Králové : Nucleus HK, 2005. ISBN 80-86225-63-1.
  • Doenges, Marilynn E.; Moorhouse, Mary Frances,; Suchardová, Ivana. Kapesní průvodce zdravotní sestry. Druhé, přepracované a rozšířené vydání. Praha : Grada Publishing, 2001. ISBN 80-247-0242-8.
  • Fendrychová, Jaroslava; Vacušková, Miluše,; Zouharová, Alena. Ošetřovatelské diagnózy v pediatrii. Vyd. 1. Brno : Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví, 2002. ISBN 80-7013-357-0.
  • Gurková, Elena; Žiaková, Katarína; Čáp, Juraj. Vybrané ošetrovateľské diagnózy v klinickej praxi. Martin : Osveta, 2009. ISBN 978-80-8063-308-0.
  • Herdman, T. Heather; Kamitsuru, Shigemi,; Kudlová, Pavla. Ošetřovatelské diagnózy : definice & klasifikace : 2015-2017. 10. vydání, 1. české vydání. Praha : Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5412-3.
  • KOZIEROVÁ, B. a kol. Ošetrovateľstvo I. a II.. Martin: Osveta, 2004. ISBN 8021705280.
  • Marečková, Jana. Ošetřovatelské diagnózy v NANDA doménách. Vydání první. Praha : Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-1399-3.
  • Nejedlá, Marie. Fyzikální vyšetření pro sestry. 1. vyd. Praha : Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-1150-8.
  • POLEDNIKOVÁ, L. Ošetrovateľský proces v geriatrickom ošetrovateľstve. Martin: Osveta, 2014. ISBN 978-80-8063-410-0.
  • Sikorová, Lucie. Potřeby dítěte v ošetřovatelském procesu. 1. vyd. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3593-1.
  • Šamánková, Marie; Lebedová, Zuzana; Víchová, Jana,; Koláčná, Tereza; Jirků, Hana. Lidské potřeby ve zdraví a nemoci : aplikované v ošetřovatelském procesu. 1. vydání. Praha : Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-3223-7.
  • TOMAGOVÁ, M. a kol. Potreby v ošetrovateľstve. Martin: Osveta, 2008. ISBN 80-8063-270-7.
  • Tóthová, Valérie. Ošetřovatelský proces a jeho realizace. Vydání 1. Praha : Triton, 2009. ISBN 978-80-7387-286-1.
  • Trachtová, Eva. Potřeby nemocného v ošetřovatelském procesu. 2. nezměn. vyd. Brno : Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví, 2013. ISBN 80-7013-324-4.
  • Vörösová, Gabriela. Klasifikačné systémy a štandardizácia terminológie v ošetrovateľstve. Martin : Osveta, 2007. ISBN 978-80-8063-242-7.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr