Předmět: Preventivní činnosti v komunitní péči

» Seznam fakult » FZS » UOP
Název předmětu Preventivní činnosti v komunitní péči
Kód předmětu UOP/PPČKP
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šedová Lenka, doc. Mgr. Ph.D.
  • Svidenská Tereza, Mgr. Ph.D.
  • Hellerová Věra, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Přednášky: 1. Komunitní péče - současný stav ČR vs. Zahraniční - zaměření na kompetence všeobecné sestry 2. Zdraví - aktuální epidemiologie - stav úmrtnosti a nemocnosti v ČR, přístupy k hodnocení zdraví, prevence 3. Zdravotní edukace - základní principy a jejich možnosti uplatnění v současné zdravotní praxi, problematika motivace pacienta ke změně jako součást ošetřovatelské praxe 4. Edukační proces v praxi Semináře: 1. Komunitní péče 2. Současné kompetence všeobecných sester v preventivních činnostech v komunitní péči - analýza, uplatnitelnost 3. Faktory zdraví 4. Role sestry edukátorky v praxi 5. Edukační proces v praxi 6. Komunikační dovednosti v poradenství v komunitní ošetřovatelské péči 7. Motivace pacienta v poradenství v komunitní ošetřovatelské péči 8. Bariéry v poradenství v komunitní ošetřovatelské péči 9. Hodnocení poradenství v komunitní ošetřovatelské péči

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Student/tka bude umět obhájit kompetence a roli všeobecné sestry v realizaci preventivních činností komunitní péči. Student/tka bude umět využít efektivních komunikačních strategií při realizaci preventivní činnosti v komunitní péči. Student/ka bude umět definovat a popsat zásady preventivní edukace v komunitní péči. Student/ka bude umět provést zhodnocení zdravotního poradenství v komunitní ošetřovatelské péči.
Student/tka obhajuje kompetence a roli všeobecné sestry v realizaci preventivních činností v komunitní péči. Student/tka využívá efektivních komunikačních strategií při realizaci preventivní činnosti v komunitní péči. Student/ka definuje a popisuje zásady preventivní edukace v komunitní péči. Student/ka provede zhodnocení zdravotního poradenství v komunitní ošetřovatelské péči.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Aktivní účast na seminářích, plnění zadaných úkolů na semináře, 90% docházka na seminářích, zápočet - didaktický test (75 %), ústní zkouška
Doporučená literatura
  • Hanzlíková, A. Komunitné ošetrovateľstvo. Martin: Osveta, 2006. ISBN 80-8063-213-8.
  • Hartl, P. Komunita občanská a komunita terapeutická. Praha : Sociologické nakladatelství, 1997. ISBN 80-85850-45-1.
  • Hlinková,J.,Nemcová,E. a kol. Moderná edukácia v ošetrovatelstve. Martin, 2010. ISBN 978-80-8063-321-9.
  • Holčík, Jan. Systém péče o zdraví a zdravotní gramotnost : k teoretickým základům cesty ke zdraví. 1. vydání. Brno : Masarykova univerzita ve spolupráci s MSD, 2010. ISBN 978-80-210-5239-0.
  • Kebza, Vladimír. Psychosociální determinanty zdraví. 1. vyd. Praha : Academia, 2005. ISBN 80-200-1307-5.
  • Křivohlavý, J. Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-551-2.
  • Marcus, Bess H.; Forsyth, LeighAnn H. Psychologie aktivního způsobu života : motivace lidí k pohybovým aktivitám. Vyd. 1. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-654-4.
  • Soukup, Jan. Motivační rozhovory v praxi. Vyd. 1. Praha : Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0607-1.
  • Svoboda, Jan. Poradenský dialog : vedení poradenského rozhovoru a poradenské skupiny. 1. vyd. Praha : Triton, 2012. ISBN 978-80-7387-590-9.
  • Šulistová, Radka; Trešlová, Marie. Pedagogika a edukační činnost v ošetřovatelské péči pro sestry a porodní asistentky. 1. vyd. České Budějovice : Jihočeská univerzita, Zdravotně sociální fakulta, 2012. ISBN 978-80-7394-246-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr