Předmět: Teoretické základy ošetřovatelství III

» Seznam fakult » FZS » UOP
Název předmětu Teoretické základy ošetřovatelství III
Kód předmětu UOP/PTZO3
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Tóthová Valérie, prof. PhDr. Ph.D., dr.h.c.
  • Kimmerová Jana, Mgr. Ph.D.
  • Vlachová Kristýna, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Přednášky: 1. Paradigma - teorie oboru, základní cíle ošetřovatelských modelů a teorií, odlišnost koncepčních teorií a modelů, kategorie ošetřovatelských modelů, vztah koncepčních modelů ke vzdělávání, praxi, řízení, výzkumu 2. Moderní ošetřovatelství F. Nightingale 3. Model funkčního typu zdraví M. Gordon 4. Teorie základní ošetřovatelské péče V. Henderson 5. Teorie deficitu sebepéče D. Orem 6. Adaptační model C. Roy 7. Model interakce "rodič-dítě" K. Bernard 8. Seznámení se základní terminologií související s EBN a EBP. 9. Formulace klinické otázky v rámci EBN a EBP. 10. Stanovení výzkumného problému v rámci EBN a EBP. 11. Strategie vyhledávání důkazů (evidence), třídění získaných zdrojových materiálů. 12. Elektronické databáze, ruční vyhledávání - rešerše. 13. Hodnocení kvality nalezených důkazů - kritická analýza získaných výsledků. 14. Implementace důkazů do klinické praxe - limity. 15. Účelnost EBN a EBP v českém ošetřovatelském prostředí. Semináře: 1. Výběr ošetřovatelských modelů u konkrétních diagnóz či populačních skupin. 2. Aplikace modelu F. Nightingale a D. Orem v ošetřovatelské praxi. 3. Aplikace modelu V. Henderson a M. Gordon v ošetřovatelské praxi. 4. Aplikace modelu C. Roy a K. Bernard v ošetřovatelské praxi. 5.-6.Vyhledávání důkazů v elektronických databázích při řešení konkrétních problémů v ošetřovatelské praxi. 7. Hodnocení kvality nalezených důkazů.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
" Porozumět souvislostem historického vývoje v oblasti ošetřovatelství až do současnosti. " Porozumět základům holistické filozofie a holistickému přístupu v péči o zdraví člověka, rodiny a komunity. " Porozumět základním hodnotám (víra, přesvědčení) ošetřovatelství, které se promítají do etických zásad a koncepčních modelů ošetřovatelské praxe. " Porozumět základním koncepcím, které tvoří metaparadigma ošetřovatelství. " Osvojit si novou terminologii z oblasti ošetřovatelství. " Seznámit se s paradigmatem ošetřovatelství - teoriemi a koncepčními modely. " Analyzovat cíle vybraných ošetřovatelských modelů. " Student/ka pochopí role sestry při využití jednotlivých koncepčních modelů v ošetřovatelském procesu. " Student/tka porozumí základním pojmům multikulturního/transkulturního ošetřovatelství. " Student/tka získá informace o vybraných etnických, kulturních a náboženských skupinách. " Student/tka umí přizpůsobit ošetřovatelskou péči jednotlivcům, rodinám i komunitám z minoritních skupin. " Student/tka se naučí základům hodnocení (posuzování) aktuálního zdravotního stavu v rámci multikulturního ošetřovatelství. " Student/tka se naučí ošetřovatelské péči ve zdraví i nemoci metodou oš. procesu u jednotlivých kultur. " Student/tka se naučí cílené edukaci v rámci multikultury. " Student/ka se seznámí se základní terminologií související s ošetřovatelskou péčí založenou na důkazech, historickým vývojem EBN a EBP a praktickými dovednostmi ve využívání závěrů klinických studií a výzkumných prací v klinické praxi.
Po absolvování předmětu je student/ka schopen/a: " Definovat moderní ošetřovatelství. " Popsat historické souvislosti ovlivňující rozvoj ošetřovatelství. " Určit význam a závěry mezinárodních aktivit, které přispěly k transformaci zdravotní péče a postavení sestry v systému poskytování zdravotní péče, včetně analýzy materiálu ošetřovatelství v akci. " Popsat proces a obsah pregraduálního i postgraduálního vzdělávání sester. " Charakterizovat poslání a funkce sester ve společnosti v kontextu platné legislativy i současných společenských změn. " Definovat holistické pojetí ošetřovatelské péče a holistických teorií vzniku onemocnění. " Student/tka se orientuje v základních pojmech multikulturního/transkulturního ošetřovatelství. " Student/tka umí vysvětlit obsah a pojetí multikulturní/transkulturní ošetřovatelské péče. " Student/tka má informace o vybraných etnických, kulturních a náboženských skupinách. " Student/tka zná a chápe život menšin v pluralitní, multikulturní společnosti " Student/tka zná životní filozofie menšin " Student/tka umí určit a obhájit intervence v rámci ošetřovatelské péče v multikulturním ošetřovatelství " Student/tka ovládá zásady pro efektivní edukační prostředí a klima výchovného procesu " Student/tka umí určit diagnostické prvky na základě individuálního přístupu pro jednotlivce i skupiny z jednotlivých kultur " Student/tka ovládá dovednosti v problematice ošetřovatelské péče u vybraných etnických, kulturních a náboženských skupin " Student/tka umí aplikovat teoretické znalosti v ošetřovatelské péči (výchova ke zdraví, edukační činnost a péče o nemocné) " Student/tka zná a chápe podstatu základních ošetřovatelských modelů, rozdíl mezi teoriemi a modely. " Student/tka rozlišuje kategorie ošetřovatelských modelů a umí zařadit modely do kategorií. " Student/tka analyzuje cíle jednotlivých ošetřovatelských modelů a hlavní jednotky jednotlivých koncepčních modelů. " Student/tka chápe holistické pojetí modelů a úlohu všeobecné sestry v ošetřovatelském procesu podle jednotlivých modelů. " Student/tka umí vytvořit dokumentaci podle nejvýznamnějších modelů. " Student/tka podle vytvořené dokumentace získává anamnestické údaje a dále pak plánuje ošetřovatelskou péči o pacienta dle pojetí jednotlivých modelů. " Student/tka získá náhled na nutnost komplexní dovednosti, které budou sloužit jako základ praxe založené na důkazu, v souladu s obecnými požadavky na kontinuální zvyšování bezpečí a kvality zdravotní péče v klinické praxi. " Student/tka zvládne stanovit základní klinickou otázku, metodiku vyhledávání relevantních důkazů a jejich primární kritickou analýzu (hodnocení kvality důkazů).
Předpoklady
nespecifikováno
UOP/PTZO2

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Podmínky k zápočtu: 90 % docházka na semináře, vypracování seminární práce na zadané téma a její prezentace v elektronické podobě, zápočtový test - úspěšnost 75%, 2 pokusy; Podmínky ke zkoušce: 70 % docházka na přednášky, ústní prokázání odborných znalostí
Doporučená literatura
  • Bužgová, Radka; Janíková, Eva,; Jarošová, Darja,; Machová, Alena; Plevová, Ilona,; Sikorová, Lucie,; Slowik, Regina; Tomagová, Martina,; Zeleníková, Renáta. Ošetřovatelství. I, Historie - vzdělávání - současné ošetřovatelství - role sestry a nemocného - ošetřovatelský proces - konceptuální modely a teorie - klasifikační systémy - výzkum - praxe založená na důkazech. 1. vydání. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3557-3.
  • FARKAŠOVÁ, Dana et al. Ošetřovatelství teorie. Martin: Osveta, 2006. ISBN 80-8063-227-8.
  • Ivanová, Kateřina; Špirudová, Lenka,; Kutnohorská, Jana. Multikulturní ošetřovatelství I. 1. vyd. Praha : Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-1212-1.
  • Jarošová, Darja; Zeleníková, Renáta. Ošetřovatelství založené na důkazech = evidence based nursing. 1. vydání. Praha : Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5345-4.
  • Kafková, Vlastimila. Z historie ošetřovatelství. 1. vyd. Brno : Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví, 1992. ISBN 80-7013-123-3.
  • Kutnohorská, Jana. Historie ošetřovatelství. 1. vyd. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3224-4.
  • Kutnohorská, Jana. Multikulturní ošetřovatelství pro praxi. Vydání první. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4413-1.
  • Mastiliaková, D. a kol.:. Komunikace s cizinci při poskytování zdravotní péče : respektování jejich transkulturní/multikulturní odlišnosti v rámci českého právního řádu. 1. vyd. Ostrava : Ostravská univerzita, 2003. ISBN 80-7042-344-7.
  • Mastiliaková, D. Holistické přístupy v péči o zdraví. Brno: NCONZO, 2007. ISBN 978-80-7013-457-3.
  • POKORNÁ, A., DOBEŠOVÁ, Z. Proces implementace a udržení kontinuity best practice v rámci odborné klinické přípravy studentů.. Ostrava: Ostravská univerzita. 2012, 2012. ISBN 978-80-7368-967-4.
  • Salvage, J. Ošetřovatelství v akci. Projekt WHO. Vydala česká společnost sester 1997. Vydala česká společnost sester, 1997.
  • Špirudová, Lenka. Multikulturní ošetřovatelství II. [Díl] II. 1. vyd. Praha : Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-1213-X.
  • Tóthová, Valérie. Kulturně kompetentní péče u vybraných minoritních skupin. 1. vyd. Praha : Triton, 2012. ISBN 978-80-7387-645-6.
  • Tóthová, Valérie,; Olišarová, Věra. Využití koncepčních modelů v práci sester v klinickém a komunitním ošetřovatelství. Vydání první. České Budějovice : Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta ; Praha :, 2017. ISBN 978-80-7422-630-4.
  • Tóthová, Valérie. Zabezpečení efektivní ošetřovatelské péče o vietnamskou a čínskou minoritu. Praha : Triton, 2010. ISBN 978-80-7387-414-8.
  • Vojtíšek, Zdeněk. Encyklopedie náboženských směrů a hnutí v České republice : náboženství, církve, sekty, duchovní společenství. Vyd. 1. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-798-1.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr