Vyučující
|
-
Chloubová Ivana, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky 1.- 2. Komunikace jako ošetřovatelská dovednost (postup, technika) struktura, druhy, typy komunikace (transakční analýza), verbální komunikace, neverbální komunikace, paralingvistika, komunikační proces 3.- 4. Komunikace ve fázích ošetřovatelského procesu (rozhovor), komunikační dovednosti terapeutická komunikace, (poradenství, práce se skupinou) důstojnost, identita, respekt, tolerance v komunikaci, soucit, empatie 5.- 6. Sebeuvědomění - emoce a komunikace, agresivní komunikace, (dokumentace, výuka, management, elektron. komunikace, prezentace), komunikační vzory, obtížné komunikační styly 7. -8. Ošetřovatelská komunikace s klienty v krizových situacích, umírajícími klienty a jejich blízkými 9. -10 Alternativní koncepty a modely péče související s komunikačními dovednostmi sestry a saturací potřeby jistoty a bezpečí: Bazální stimulace, Snoozeling, Smyslová aktivizace, Validační metoda, Psychobiografický model péče E. Böhma Semináře 1. Úvod do pedagogiky jako vědního oboru. Předávání informací - počátky vzdělávání 2. Vztah pedagogické teorie a praxe. Pedagogické směry, alternativní hnutí od 30. let 20.st. po současnost. 3. Fenomén výchova. Moderní pedagogika - věda o edukační realitě. Charakteristika moderní pedagogiky. 4. Specifika pedagogické komunikace. Problematika pedagogické evaluace. 5. Edukace specifických skupin populace. 6. Nové technologie ve vzdělávání
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou), Případová studie
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je soustředit se na aktuální pedagogická témata a se studenty tato témata diskutovat. Cílem je naučit studenty chápat složitost výchovného procesu, jenž je ovlivňován osobností jedince a prostředím. Pozornost bude zaměřena také na osobnost pedagogického pracovníka a jeho autoritu i na osobnost vychovávaného jedince v průběhu výchovně vzdělávacího procesu ve zdravotnickém prostředí.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
aktivní účast
|
Doporučená literatura
|
-
ADÁMKOVÁ, V. Civilizační choroby - žijeme spolu.
-
ČAPEK R. Moderní didaktika. Praha, 2015. ISBN 978-80-247-9935-3.
-
ČELEDOVÁ, L., ČEVELA, R. Výchova ke zdraví. Vybrané kapitoly, Praha: Grada 2010, 128 s. ISBN 978-80-247-3213-8..
-
DOSTÁLOVÁ J., KADLEC P. ET AL. Potravinářské zbožíznalství.
-
HAMPLOVÁ, L. a kol. Mikrobiologie, imunologie, epidemiologie, hygiena pro bakalářské studium a všechny typy zdravotnických škol. Praha:Triton, 2015. ISBN 978-80-7387-934-1.
-
HAMPLOVÁ, Lidmila. Veřejné zdravotnictví a výchova ke zdraví: pro střední zdravotnické školy. Praha: Grada Publishing, 2020. ISBN 978-80-247-5562-5.
-
KRÁTKÁ A. Základy pedagogiky a edukace v ošetřovatelství. Zlín: FHS UTB, 2016. ISBN 978-80-7454-635-8.
-
Průcha, J. Moderní pedagogika.. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-2621-228-7.
|