Předmět: Komunitní péče

» Seznam fakult » FZS » UOP
Název předmětu Komunitní péče
Kód předmětu UOP/SKMPE
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šedová Lenka, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Přednášky: 1. - 2. Komunitní péče - historie komunitní péče v ČR, definice, cíl, struktura v rámci veřejného zdravotnictví a související terminologie. (4 hodiny) 3. - 4. Zdravá komunita - faktory ovlivňující zdravotní stav komunity, výzkum v komunitní péči, doporučení WHO. (4 hodiny) 5. - 6. Charakteristika komplexní domácí péče a její základní principy. Anamnestika a diagnostika v domácí péči. (4 hodiny) 7. - 8. Úvod do modelů podpory zdraví a prevence onemocnění - místo a struktura modelů, vztah mezi teorií a praxí. (4 hodiny) 9. - 10. Vybrané modely podpory zdraví a prevence onemocnění (model Noly Pender, model Betty Neuman). (4 hodiny) 11. - 12. Komunitní péče o rodinu - žena, dítě, muž, školní děti, komunitní péče v zaměstnání. (4 hodiny) 13. - 14. Komunitní péče o psychicky nemocné a mentálně retardované, komunitní péče o staré a umírající klienty. (4 hodiny)

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou a jednotlivými prvky komunitní péče. Studenti se seznámí s nejběžnějšími formami komunitní péče, se zařízeními zdravotnického i sociálního typu a s procesem komunitního plánování. Studenti znají základní terminologii, strukturu a fungování komunity, disponují vědomostmi o komunitní sociální práci a zdrojích komunity, jsou obeznámeni s rolí a činnostmi zdravotně sociálního pracovníka v komunitě. - Pochopit význam pojmu "komunita", její hlavní sociální funkce v uspokojování potřeb lidí a její hierarchii: jedinec-rodina-obvod-město-okres-stát-národ-svět. - Pochopit nutnost zdravého společenského a přírodního prostředí v komunitě pro život jednotlivců a jejich rodin. - Naučit se zhodnotit soběstačnost a potřeby klientů/pacientů v podmínkách domácího prostředí. - Seznámit se s nejběžnějšími formami a organizační strukturou komunitní péče a související platnou legislativou
" Student/ka aplikuje vědomosti o prevenci a depistážní činnosti v podmínkách komplexní domácí péče. " Student/ka aplikuje vybrané modely podpory zdraví a prevence onemocnění. " Student/ka prakticky uplatňuje vědomosti o formách, struktuře a managementu komunitní a domácí péče. " Student/ka zná kompetence a činnosti zdravotně sociálních pracovníků pracujících v komunitní péči. " Student/ka umí prakticky rozlišovat role jednotlivých členů multidisciplinárního týmu a umí je naplňovat ve vzájemné spolupráci. " Student/ka zná zásady edukace a realizuje je v péči o klienty v komunitní péči ve všech zdravotních oblastech. " Student/ka umí identifikovat potřeby klientů vybraných cílových skupin. " Student/ka umí na základě vyhodnocení potřeb naplánovat postup vhodné formy pomoci, příp. zajistit zprostředkování odborné pomoci. " Student/ka zná zásady komunikace v pomáhajících profesích a umí je využít v kontaktu s klientem v komunitní péči. " Student/ka zná principy edukace o hospicové i paliativní péči. " Student/ka umí používat hodnotící techniky v domácí a komunitní péči.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Požadavky na zápočet: Splnění písemného testu s minimální úspěšností 75 %. Požadavky na zkoušku: Ústní zkouška
Doporučená literatura
  • Čeledová, L. a R. Čevela. Výchova ke zdraví. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3213-8.
  • Hanzlíková, A. Komunitné ošetrovateľstvo. Martin: Osveta, 2006. ISBN 80-8063-213-8.
  • Hartl, P. Komunita občanská a komunita terapeutická. Praha : Sociologické nakladatelství, 1997. ISBN 80-85850-45-1.
  • Hudáková A., Majerníková Ľ. Kvalita života seniorů v kontextu ošetřovatelství. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4772-9.
  • Jarošová, D. Úvod do komunitního ošetřovatelství.. Praha: Grada, 2007. ISBN 974-80-247-21-503.
  • Kalvach, Zdeněk. Podpora rozvoje komunitního systému integrovaných podpůrných služeb. Vyd. 1. [Praha] : Diakonie ČCE, 2014. ISBN 978-80-87953-07-5.
  • Kukla a kol. Sociální a preventivní pediatrie.. Grada publising, 2016. ISBN 978-80-247-3874-1.
  • Kutnohorská, J., Cichá, M., Goldmann, R. Etika pro zdravotně sociální pracovníky. Grada: Praha, 2011. ISBN 978-80-247-3843-7.
  • KUZNÍKOVÁ, I. Sociální práce ve zdravotnictví. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3676-1.
  • MISCONIOVÁ, B. Nejčastější otázky spojené s komplexní domácí péčí. Praha: ADP NCDP, 1996.
  • Misconiová, Blanka. Anamnestika, diagnostika a plánování v komplexní domácí péči. Praha : Asociace domácí péče, 1998.
  • Stanhope, Marcia,; Lancaster, Jeanette. Public health nursing : population-centered health care in the community. 9th edition. St. Louis, Missouri : Elsevier, 2016. ISBN 978-0-323-32153-2.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr