Vyučující
|
-
Soukupová Maříková Judita, Mgr.
-
Svidenská Tereza, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky: 1.-2. Komunitní péče - historie komunitní péče v ČR, definice, cíl, struktura v rámci veřejného zdravotnictví a související terminologie. 3.-4. Zdravá komunita - faktory ovlivňující zdravotní stav komunity, výzkum v komunitní péči, doporučení WHO. 5.-6. Charakteristika komplexní domácí péče a její základní principy. Anamnestika a diagnostika v domácí péči. 7.-8. Vybrané modely podpory zdraví a prevence onemocnění (model Noly Pender, model Betty Neuman) Cvičení: po 2 hodinách 1. Komunitní péče u vybraných cílových skupin 2. Chovatelský proces v komunitní péči - plánování edukační jednotky 3. Komunitní péče o rodinu - žena, dítě, muž, školní děti, komunitní péče v zaměstnání 4. Komunitní péče o psychicky nemocné a mentálně retardované, komunitní péče o staré a umírající klienty
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Cíle předmětu: - Pochopit význam pojmu "komunita", její hlavní sociální funkce v uspokojování potřeb lidí a její hierarchii: jedinec-rodina-obvod-město-okres-stát-národ-svět. - Rozumí základní terminologii komplexní domácí péče v ČR. - Pochopit nutnost zdravého společenského a přírodního prostředí v komunitě pro život jednotlivců a jejich rodin. - Zná význam ošetřovatelství při péči o zdraví populace v současné společnosti. - Prokazuje schopnost uplatnění možností podpory zdraví v komunitě, pomoci jednotlivcům, rodinám a komunitám. - Umí převzít zodpovědnost a kontrolu nad vlastním zdravím.
Získané způsobilosti: - Student/ka aplikuje vědomosti o prevenci v podmínkách komplexní domácí péče. - Student/ka aplikuje vybrané modely podpory zdraví a prevence onemocnění. - Student/ka zná kompetence sester a zdravotně sociálních pracovníků pracujících v komunitní péči. - Student/ka umí prakticky rozlišovat role jednotlivých členů multidisciplinárního týmu a umí je naplňovat ve vzájemné spolupráci. - Student/ka zná zásady edukace a realizuje je v péči o klienty v komunitní péči ve všech zdravotních oblastech. - Student/ka chápe význam domácího prostředí pro realizaci ošetřovatelského procesu.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Požadavky na zápočet: Splnění písemného testu s minimální úspěšností 75 %.
|
Doporučená literatura
|
-
Hanzlíková, Alžbeta. Komunitné ošetrovateľstvo. 1. vyd. Martin : Osveta, 2004. ISBN 80-8063-155-7.
-
Hudáková, Anna; Majerníková, Ľudmila. Kvalita života seniorů v kontextu ošetřovatelství. 1. vyd. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4772-9.
-
Jarošová, Darja. Úvod do komunitního ošetřovatelství. Vyd. 1. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-2150-7.
-
Kukla, Lubomír. Sociální a preventivní pediatrie v současném pojetí. 1. vydání. Praha : Grada Publishing, 2016. ISBN 978-80-247-3874-1.
-
NIES, Marry A. a Melanie McEVEN. Community/Public health nursing. Elsevier Health Sciences, 2014. ISBN 978-0323293877.
-
Petr, Tomáš; Marková, Eva. Ošetřovatelství v psychiatrii. 1. vydání. Praha : Grada Publishing, 2014. ISBN 978-80-247-4236-6.
-
Sikorová, Lucie. Dětská sestra v primární a komunitní péči. 1. vydání. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3592-4.
-
Stanhope, Marcia,; Lancaster, Jeanette. Public health nursing : population-centered health care in the community. 9th edition. St. Louis, Missouri : Elsevier, 2016. ISBN 978-0-323-32153-2.
|