Vyučující
|
-
Pospíšilová Vladimíra, Mgr.
-
Havierniková Lucie, Mgr. Ph.D.
-
Dočekal Adam, Mgr.
-
Mágrová Milena, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky: po 2 hodinách 1. Definice ošetřovatelství, charakteristika oboru jako vědní disciplíny. Odborná terminologie. Obory ošetřovatelství. Vztah ošetřovatelství k jiným vědním disciplínám. 2. Charakteristika základních teoretických pojmů. 3. Historie ošetřovatelství. Historie medicíny a ošetřovatelství. Začátek profesionálního ošetřovatelství: Florence Nightingalová. Historie českého ošetřovatelství. Rozvoj ošetřovatelského vzdělávání v České republice. 4. Mezinárodní aktivity vedoucí k rozvoji ošetřovatelství. 5. Koncepce českého ošetřovatelství, Regulační systém ošetřovatelské praxe a druhy regulace. Zákony a vyhlášky vztahující se k nelékařským profesím. 6. Druhy profesní vzdělání a kompetence kvalifikovaných nelékařských pracovníků. Pre- a post- graduální profesní vzdělání v ošetřovatelství 7. Profesní organizace sester a nutričních terapeutů u nás a v zahraničí, mezinárodní spolupráce a jejich význam 8.Metaparadigma ošetřovatelství. Osoba a ošetřovatelství. Zdraví a nemoc. Zdraví a ošetřovatelství. Prostředí ve vztahu k ošetřovatelské péči. 9. Filosofie ošetřovatelství holismus. Holistické teorie vzniku onemocnění. 10. Metodologie ošetřovatelství - ošetřovatelský proces, definice, fáze, realizace a význam. Role nutričního terapeuta v rámci ošetřovatelského procesu, výzkum v ošetřovatelství Cvičení po 2 hodinách 1. Systémy poskytování zdravotní a ošetřovatelské péče. Charakteristika práce na ošetřovací jednotce. Základní ošetřovatelská terminologie. 2. Aplikace ošetřovatelského procesu na konkrétního nemocného. Možnosti ošetřovatelské dokumentace, plány péče, testování. 3. Ošetřovatelský proces v péči o hygienické potřeby klienta. 4. Prevence vzniku proleženin. 5. Ošetřovatelský proces v péči o výživu a hydrataci klienta. 6. Ošetřovatelský proces v péči o tělesnou aktivitu, sebepéči a soběstačnost klienta. 7. Imobilizační syndrom a jeho prevence. 8. Fyziologické principy upevňování zdraví: odpočinek, spánek, pohoda, bolest. 9. Psychosociální principy podpory zdraví: sebekoncepce, sebeúcta, spirirualita a religiozita. 10. Multikulturní přístup v péči o zdraví, zejména se zaměřením na potřebu nutriční péče, odlišností jednotlivých kultur.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Obsah předmětu je zaměřen na definici oboru ošetřovatelství, na jeho koncepci v ČR i v EU, dále na jeho historii. Jsou uvedeny způsoby, které se zabývají programem profesních sesterských organizací, včetně organizace nuitričních terapeutů. Filosofie ošetřovatelství je holismus-holistické teorie vzniku onemocnění
Student se seznámí s významem ošetřovatelsví pro organizaci a terapie medicínské pomoci. Pochopí význam holismu a bude ho využívat ve své budoucí profesi.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Zápočet - účast na seminářích (90 %) a plnění zadaných úkolů. Zkouška - ústní zkouška
|
Doporučená literatura
|
-
Farkašová, Dana. Ošetřovatelství - teorie. 1. české vyd. Martin : Osveta, 2006. ISBN 80-8063-227-8.
-
Journal of Nursing, Social Studies, Public Health and Rehabilitation. Journal of Nursing, Social Studies, Public Health and Rehabilitation. České Budějovice: University of South Bohemia in České Budějovice, Faculty of Health and Social Scie.
-
Kontakt. recenzovaný časopis ZSF JU.
-
KOZIEROVÁ, B., G. ERBOVÁ a R. OLIVIEROVÁ. Ošetrovatelstvo I. a II. díl. Martin: Osveta, 1995.
-
Mastiliaková, Dagmar. Úvod do ošetřovatelství : systémový přístup / I. díl. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0429-9.
-
Salvage, J. Ošetřovatelství v akci. Projekt WHO. Vydala česká společnost sester 1997. Vydala česká společnost sester, 1997.
-
Svobodný, Petr; Hlaváčková, Ludmila. Dějiny lékařství v českých zemích. Praha : Triton, 2004. ISBN 80-7254-424-1.
-
TÓTHOVÁ, Valérie a kol. Ošetřovatelský proces a jeho realizace. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-785-9.
-
TRACHTOVÁ, Eva. Potřeby nemocného v ošetřovatelském procesu. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví, 1999. ISBN 80-7013-285-X.
|