Vyučující
|
-
Mojžíšová Adéla, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky: 1. Rodina jako sociální systém 2. Koncept sociálního fungování v rámci sociální práce s rodinou 3. - 4. Vybrané teoretické přístupy aplikované do metod sociální práce s rodinou 5. Sociální práce s rodinou v kontextu rodinného práva 6. Sociální práce s rodinou - raná péče 7. - 8.Sociální práce s rodinou - dle funkčnosti rodiny 9. - 10. Sociální práce s rodinou - specifické potřeby 11. Sociální práce s rodinou - mezigenerační spolupráce 12. Sociální práce s rodinou - kontext rizika chudoby 13. sociální práce s rodinu - multidisciplinární tým 14. sociální práce s rodinou - komunitní péče Semináře: 1. Rodina v širší české a evropské společnosti. 2. - 3. Interakce mezi klientem a prostředím - diskuze. 4. - 5. Porovnání systému sociální práce s rodinou dle jednotlivých států EU. 6. Socio-ekonomická situace rodiny. 7. - 8. Sociální práce s rodinou v rámci rané péče - pohled na problematiku z hlediska sociálních služeb, sociální politiky, práva sociálního zabezpečení. 9. - 10.Sociálně-problémové jevy v rodinách a možnost jejich řešení z pohledu multidisciplinárního týmu. 11. Mezigenerační kontinuita rodiny, pohled na problematiku z hlediska sociálních služeb, sociální politiky, práva sociálního zabezpečení. 12. Etnické menšiny v kontextu české společnosti pohled na problematiku z hlediska sociálních služeb, sociální politiky, práva sociálního zabezpečení. 13. Aspekty soužití vícegenerační rodiny. 14. Zápočtový test.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou), Individuální příprava ke zkoušce
- Účast na výuce
- 42 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 40 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 30 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je ukotvit sociální práci s rodinou do širšího konceptu tak, aby studující získali vědomosti a dovednosti, které vyústí v kompetenci profesionálně pracovat jako sociální pracovníci s rodinou, reflektovat generační hledisko, problematiku organizací, které poskytují podporu rodinám a to nejen v ČR, ale také v rámci EU.
Studenti získají: - teoretické předpoklady k profesionálnímu zhodnocení sociální situace rodiny - praktické dovednosti vedoucí k implementaci metod sociální práce do rodinného systému
|
Předpoklady
|
Žádné predispozice nejsou nastaveny.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Test, Sebereflexe
Aktivní účast na seminářích, samostudium doporučené domácí a zahraniční literatury, vypracovávání dílčích zadaných úkolů v průběhu semestru. Zápočet - test s úspěšností 80% - 1 řádná a 2 opravné možnosti Ústní zkouška - 1 řádný pokud a 2 opravné v rámci vypsaných termínů
|
Doporučená literatura
|
-
Adams, R., Dominelli, L. and Payne, M. social Work: Themes, Issues and Critical Debates. London, 2002. ISBN 0-333-98593.
-
BECHYŇOVÁ, V. KONVIČKOVÁ, M. Sanace rodiny. Praha: Portál, 2008.. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-392-5.
-
Hergenhan, A. Agresivní dítě?. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1279-9.
-
Matoušek, O. (ed.). Dítě traumatizované v blízkých vztazích: Manuál pro profesionály a rodiny.. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1242-3.
-
Matoušek, O. et al. Sociální práce v praxi: Specifika různých cílových skupin a práce s nimi. 1. vadání. Praha Portál, 2005. ISBN 80-7367-002-X.
-
Možný, I. Moderní rodina, Blok. 1990.
-
Navrátil, P., Janebová, R. a kol. Reflexivita v posuzovani živorní situace klientek a klientů sociální práce. Hradec Králové, Gaudeamus, 2010. ISBN 978-80-7435-038-2.
-
Satirová, V. Kniha o rodině. Práh, Praha. 1994.
-
Sobotková, I. Psychologie rodiny. Praha, Portál, 2010. ISBN 978-80-262-0217-2.
|