Předmět: Logopedie-surdopedie

» Seznam fakult » FZS » USV
Název předmětu Logopedie-surdopedie
Kód předmětu USV/FLGSU
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Prázdná Radka, Mgr. et Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Přednášky: 1. Pojem a význam logopedie. Ontogeneze řeči, poruchy komunikačního rázu. Integrace dětí s vážnými logopedickými problémy do běžné školské péče. Internátní péče, ústavní výchova 2. Pojem a význam surdopedie. Sluchové vady a poruchy - základní klasifikace, kompenzační možnosti. Specifika práce v zařízeních pro sluchově postižené (metody a formy práce, pomůcky). Integrační tendence a způsoby odborného přístupu. Síť zařízení v logopedické a surdopedické oblasti 3. Odborná literatura s logopedickým a surdopedickým zaměřením, výběr základních kapitol, pojmy, rozborové přístupy. Síť škol v daných oblastech - orientace, příjem dětí, prostupnost. Otázky profesní přípravy jedinců s těžkým sluchovým handicapem (obory, uplatnění) 4. Návštěva speciálního (logopedického či surdopedického) zařízení. Principy Úmluvy o právech dítěte se specifikací pro danou oblast. Možnosti společenského zapojení - kluby, zájmové organizace, občanská sdružení apod.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
" základní pojmy logopedického a surdopedického charakteru " systém, servis a organizace logopedické a surdopedické péče v ČR " orientace v síti zařízení logopedického a surdopedického charakteru " základní principy poradenstvi, internátní péče " integrační možnosti a podíl institucí
" student se orientuje v oblasti logopedické a surdopedické péče " student chápe principy speciálně pedagogické práce a zvládá základní aspekty diagnostiky " student zná základy technického vybavení dítěte se sluchovým postižením
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Aktivní účast studenta na výuce.
Doporučená literatura
  • Bytešníková, I. Logopedie & surdopedie, Brno, Paido, 2007. 2007.
  • HRUBÝ, J. Velký průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu.. Praha: Septima, 1998.
  • Klenková, J. Diagnostika předškoláka: správný vývoj řeči dítěte, Brno, MC 2003. 2003.
  • Klenková, Jiřina. Kapitoly z logopedie. I. 2. přeprac. vyd. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-88-5.
  • Kocurová, M. Speciální pedagogika pro pomáhající profese, Plzeň, Západočeská univerzita, 2002, 209 s.. 2002.
  • Kutálková, D. Logopedická prevence. 3. vyd., Praha, Portál, 2002, 213 s.. 2002.
  • Neubauer, Karel. Logopedie : učební text pro bakalářské studium speciální pedagogiky. 2., přeprac. a rozš. vyd. Hradec Králové : Gaudeamus, 2007. ISBN 978-80-7041-093-6.
  • RENOTIÉROVÁ, M., LUDÍKOVÁ, L. Speciální pedagogika. Olomouc: UP v Olomouci, 2006. ISBN 80-244-1475-9.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr