Vyučující
|
-
Žižka Motlová Lenka, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky - 3. ZS: 1. Teoretické vymezení sociální rehabilitace. Vývoj koncepce a vývoj sociální rehabilitace v České republice. Sociální rehabilitace v kontextu koordinované rehabilitace. 2. Sociální rehabilitace - terminologie, legislativní vymezení, služby a základní činnosti. Příklady dobré praxe. 3. Sociální rehabilitace - cíle, přínos, specifika při poskytování sociálních rehabilitace jako sociální služby. 4. Zásady při poskytování sociální rehabilitace. Posouzení životní situace klienta (uživatele sociálních služeb). Stanovení cílů rehabilitace. Individuální plánování. 5.-6. Kvalita života v kontextu sociální rehabilitace - vymezení, dimenze kvality života. Metody měření kvality života. Kvalita života a její hodnocení. Identifikace faktorů ovlivňující kvalitu života. Práce s kazuistikou. 7. Sociální rehabilitace poskytovaná ambulantní formou - cíle, přínos, metody a techniky. Příklady z praxe. 8. Sociální rehabilitace poskytovaná terénní formou - cíle, přínos, metody a techniky. Příklady z praxe. 9. Sociální rehabilitace poskytovaná pobytovou formou - cíle, přínos, metody a techniky. Příklady z praxe. 10. Sociální rehabilitace u osob se zdravotním postižením a chronickým onemocněním - cíle, přínos, metody a techniky. Příklady dobré práce. 11. Sociální rehabilitace u osob bez přístřeší - cíle, přínos, metody a techniky. Příklady dobré praxe. 12. Sociální rehabilitace u osob se zrakovým a sluchovým postižením - cíle, přínos, metody a techniky. Příklady dobré práce. 13. Sociální rehabilitace u generace 50+ - cíle, přínos, metody a techniky. Příklady dobré praxe. 14. Aktuální otázky související v poskytováním sociální rehabilitace v kontextu sociálních služeb v České republice.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
" seznámit studenty se základními pojmy souvisejícími se sociální rehabilitací " rozumět principům koordinované rehabilitace " seznámit se činnostmi, metodami a technikami používanými v sociální rehabilitaci
" student zná terminologii, cíle, přínos a specifika při poskytování sociální rehabilitace " student umí posoudit životní situaci klienta v rámci sociální rehabilitace a navrhnout způsoby jejího řešení " student zná konkrétní příklady v sociální rehabilitace (ambulantní, terénní, pobytová forma) se zaměřením na jednotlivé cílové skupiny
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Podmínky pro splnění předmětu (3. ZS): aktivní zapojení a aktivní práce studenta během přednášek, zpracování a prezentace seminární práce na zadané téma. Podmínky pro splnění předmětu
|
Doporučená literatura
|
-
Matoušek, O., Koláčková, J., Kodymová, P., eds. Sociální práce v praxi. Specifika různých cílových skupin.. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-818-0.
-
JANKOVSKÝ, J., PFEIFFER, J., ŠVESTKOVÁ, O. Vybrané kapitoly z uceleného systému rehabilitace. 1. vyd.. Č.Budějovice: ZSF JU, 2006. ISBN 80-7040-826-X.
-
Mahrová, G., Venglářová, M. a kol. Sociální práce s lidmi s duševním onemocněním.. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2138-5.
-
MATOUŠEK, O., KŘIŠŤAN, A. ed. Encyklopedie sociální práce. Portál, 2013. ISBN 9788026203667.
-
MATOUŠEK, O. Slovník sociální práce. Praha: Portál, 2008. ISBN 9788073673680.
-
Navrátil, P., Janebová, R. a kol. Reflexivita v posuzovani živorní situace klientek a klientů sociální práce. Hradec Králové, Gaudeamus, 2010. ISBN 978-80-7435-038-2.
-
PODHAJSKÁ, JANA ET AL. Aktivní začleňování osob s duševní poruchou prostřednictvím multidisciplinárních týmů.. Praha, 2011. ISBN 978-80-254-9680-0.
-
PORTILLO, M. C. Social rehabilitation in long-term conditions: learning about the proces.. Journal of Advanced, 2011.
|