Vyučující
|
-
Shuranova Lesia, Ph.D., MBA
|
Obsah předmětu
|
Semináře 1. - 2. Teoretické vymezení integrace a inkluze, základní pojmy 3. - 4. Integrační procesy ve výchově a vzdělávání, inkluzivní vzdělávání 5. - 6. Rámcové podmínky pro inkluzivní vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami včetně legislativního rámce v ČR (školský zákon, návazné vyhlášky). 7. - 8. Proces socializace dětí, žáků a studentů s postižením - specifika u jednotlivých postižení 9. - 10. Specifika dětí, žáků a studentů z odlišného sociokulturního prostředí, jejich socializace 11. - 12. Faktory ovlivňující úspěšnost individuální školské integrace dítěte, žáka a studenta se zdravotním postižením 13. - 14. Role asistenta pedagoga, psychologa, speciálního pedagoga a zákonného zástupce v procesu integračního procesu výchovy a vzdělávání 15. - 16. Pedagogicko-psychologický a speciálně pedagogický poradenský systém, raná intervence 17. - 18. Inkluzivní školy - principy, cíle, realizace 19. - 20. Školská integrace s pohledu zákonného zástupce - beseda 21. - 22. Školská integrace z pohledu asistenta pedagoga - beseda 23. - 24. Příprava spolužáků na integraci - beseda 25. - 26. Mimoškolní a volnočasová integrace dětí 27. - 28. Možnosti integrace dětí s postižením v mimoškolní výchově - příklady dobré praxe - beseda 29. - 30. Integrace jedinců se zdravotním postižením do společnosti - příklady dobré praxe, film 31. - 32. Integrace a možnosti pracovního uplatnění jedinců se zdravotním postižením na trhu práce 33. - 34. Integrační projekty zaměstnávání osob se zdravotním postižením 35. - 36. Zaměstnávání jedinců se zdravotním postižením na otevřeném trhu práce z pohledu zaměstnavatele 37. - 38. Pracovní integrace z pohledu jedince s postižením - beseda, film 39. - 40. Integrace cizinců v ČR - integrační politika a koncepce, legislativní rámec 41. - 42. Integrace cizinců - orientace ve společnosti, občanství, pobyt a bydlení, práce, vzdělávání
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická), E-learning, Exkurze
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je rozbor filosofie a procesu integrace a inkluze, a to nejen při vzdělávání ve školním prostředí, ale také v oblasti mimoškolní výchovy, pracovního uplatnění či při integraci cizinců. Důraz je kladen na legislativní rámec a především příklady dobré praxe.
Student po absolvování předmětu rozumí pojmům integrace a inkluze v různých souvislostech a oblastech lidského života. Orientuje se v legislativním ukotvení integrace, zná podmínky, faktory a limity integrace, naučí se vidět integrační proces z různých úhlů pohledu všech zúčastněných stran. Student je motivován podporovat prointegrační prostředí, uvědomuje si, že integrační proces v podobě setkání s jinakostí přináší dětem a dospělým důležité vybavení do budoucího života získáním respektu k sobě i k ostatním, schopnosti empatie, tolerance, ohleduplnosti a zodpovědnosti.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
zápočet: 80% docházka, četba a reflexe knihy obsahující prvky integrace zkouška: ústní - znalost teoretických východisek a schopnost hledat řešení v souvislosti s nastíněným problémem
|
Doporučená literatura
|
-
BITTMANNOVÁ, L., BITTMANN, J. Podpora začlenění žáka s autismem do třídního kolektivu. Praha, 2017. ISBN 978-80-88163-53-4.
-
Byznys pro společnost. Zaměstnávání osob se zdravotním postižením. Praha, 2012.
-
KENDLÍKOVÁ, J., MAZEL, J. SLÁDEK, A. A proč ne?. Praha, 2015. ISBN 978-80-905576- 8-.
-
KOLDINSKÁ, K., SCHEU, H. C. Sociální integrace cizinců. Praha, 2017. ISBN 978-80-87284-60-5.
-
LECHTA V. (ED.). Inkluzivní pedagogika. Praha, 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.
-
TANNENBERGEROVÁ, M. Průvodce školní inkluzí. Praha, 2016. ISBN 978-80-7552-008-1.
|