Vyučující
|
-
Vacková Jitka, doc. Mgr. et Mgr. Ph.D.
-
Prázdná Radka, Mgr. et Mgr. Ph.D.
-
Šesták Jan, Mgr. Ph.D.
-
Shuranova Lesia, Ph.D., MBA
|
Obsah předmětu
|
Přednášky 1. Koordinovaný systém rehabilitace v organizaci (kruhová péče)). Teoretická báze a legislativní rámec. 2. Složení multidisciplinárního týmu, role jednotlivých odborníků v rámci týmu koordinované rehabilitace, řídící struktury, kompetenční rozložení. 3. Instituce v systému koordinované rehabilitace. 4. Evaluační a rozvojové nástroje vedení organizace v systému koordinované rehabilitace. 5.- 6. Složka zdravotnické (léčebné) rehabilitace v koordinovaném systému rehabilitace v organizační struktuře instituce. 7.- 8. Složka pedagogické rehabilitace v koordinovaném systému rehabilitace v organizační struktuře instituce. 9.- 10. Složka sociální rehabilitace v koordinovaném systému rehabilitace v organizační struktuře instituce. 11.-12. Složka pracovní rehabilitace v koordinovaném systému rehabilitace v organizační struktuře instituce. 13. Nástroje a koncepty práce s lidskými zdroji v koordinovaném systému rehabilitace. 14. Institucionální Know-hHow zařízení koordinované péče (Public relations) . Semináře 1.- 5. Tematický blok zdravotnické (léčebné) rehabilitace. Činnosti zdravotnického personálu v souvislosti s koordinovanou rehabilitací. Legislativní zakotvení zdravotnické rehabilitace. Rehabilitační zařízení v systému koordinované rehabilitace. Koordinovaná rehabilitace v ústavních a ambulantních zařízeních. Možnosti a činnosti fyzioterapie v systému zdravotnické rehabilitace. Možnosti využití ortotiky a protetiky v rehabilitaci. Komunikace zdravotnického pracovníka s pacientem a klientem v systému zdravotnické rehabilitace. 6.-8. Tematický blok sociální rehabilitace Činnosti sociálního pracovníka, příp. pracovníka v soc. službách v souvislosti s koordinovanou rehabilitací. Legislativní zakotvení sociální rehabilitace. Sociální rehabilitace v ústavních a ambulantních zařízeních. Činnosti sociálního pracovníka a pracovníka v soc. službách v přímé péči v systému sociální rehabilitace. Komunikace sociálního pracovníka s klientem v systému koordinované rehabilitace. 9.-11. Tematický blok pedagogické rehabilitace Činnosti ped. pracovníka v souvislosti s koordinovanou rehabilitací, jeho postavení a cíle v rámci kruhové péče. Legislativní rámec pedagogické rehabilitace. Pedagogická rehabilitace v pobytových a ambulantních zařízeních uplatňujících systém kruhové péče. Školská poradenská zařízení v koordinovaném systému rehabilitace. 12.-14. Tematický blok pracovní rehabilitace Pracovní prostředky rehabilitace - nástroje pro podporu pracovního začlenění osob s postižením. Východiska pro pracovní začlenění - legislativa, potřeby, hodnoty, význam pracovního začlenění a problematika nezaměstnanosti osob se zdravotním postižením. Profesní příprava dětí a mládeže se zdravotním postižením. Sociální služby podporující pracovní začlenění osob se zdravotním postižením, příklady z praxe. Tranzitní programy a podporované zaměstnávání, příklady z praxe. Pracovní rehabilitace a chráněný trh práce dle Zákona o zaměstnanosti, sociální podnikání, příklady z praxe. Přímá spolupráce s člověkem se zdravotním postižením na pracovišti, osobní a pracovní asistence, organizace práce a pracovní režim, zásady bezpečnosti práce a problematika pracovně právního vztahu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s teoretickými východisky koordinované rehabilitace v kontextu organizačních struktur institucí, které realizují kruhovou péči. Důraz je kladen též na praktické zvládnutí řídících kompetencí. Obsah cílí na pochopení rolí odborníků v rámci koordinované rehabilitace.
- Chápe institucionální a systémové principy koordinované rehabilitace - Orientuje se v souvisejících legislativních normách - Zná jednotlivé prostředky a složky koordinovaného systému - Orientuje se v institucionálním systému koordinované rehabilitace - Chápe kompetenční i týmové rozložení v systému koordinované rehabilitace - Dovede teoretické poznání koordinovaného systému rehabilitace aplikovat v modelových aktivitách i v rámci praktické výuky s klienty
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Další požadavky na studenta: předmět je ukončen zápočtem a písemnou zkouškou. Podmínky udělení zápočtu a zkoušky: - aktivní příprava a práce na seminářích, zápočtový test - úspěšné absolvování písemné zkoušky
|
Doporučená literatura
|
-
Bačuvčík, Radim. Marketing neziskových organizací. 1. vyd. Zlín : VeRBuM, 2011. ISBN 978-80-87500-01-9.
-
JURKOWSKI, ELAINE THERESA; KEEFE, ROBERT H. Handbook for Public Health Social Work. New York : Springer Publishing Company, 2013.
-
KULDOVÁ, L. Nový pohled na společenskou odpovědnost firem - Strategická CSR. NAVA, 2012. ISBN 978-80-7211-408-5.
-
Malík Holasová, Věra. Kvalita v sociální práci a sociálních službách. 1. vyd. Praha : Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4315-8.
-
Matoušek, O. Metody a řízení sociální práce. Praha, Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0213-4.
-
PFEIFFER, J. a kol. Koordinovaná rehabilitace.. Č. Budějovice, ZSF JU, 2014. ISBN 978-80-7394-461-2.
-
PROCHÁZKOVÁ, L. Možnosti pracovního uplatnění lidí s postižením - současné trendy v České republice a v zahraničí. Brno: Masarykova univerzita,, 2015. ISBN 978-80-210-8135-2.
-
REDFERN, HELEN; BURTON, JUDITH; LONNE, BOB; SEIFFERT, HELEN. Social Work and Complex Care Systems: The Case of People Hospitalised with a Disability. Australian Social Work, 2016.
-
RUTH, BETTY J.; MARSHALL, JAMIE WYATT. A History of Social Work in Public Health. American Journal of Public Health, 2017.
-
TROJANOVÁ, I. Vedení lidí ve školách a školských zařízeních.. Praha, Wolters Kluwer, 2014. ISBN 978-80-7478-656-3.
|