Předmět: Kvalita života a volnočasové aktivity seniorů

» Seznam fakult » FZS » USV
Název předmětu Kvalita života a volnočasové aktivity seniorů
Kód předmětu USV/LKVŽI
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Motlová Lenka, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Přednášky: 1. - 2. Vymezení pojmu kvalita života. (2 hodiny) 3. Životní smysl a kvalita života, dimenze kvality života. (1 hodina) 4. Identifikace faktorů, ovlivňující kvalitu života seniorů, potřeby seniorů. (1 hodina) 5. Metody měření kvality života. (1 hodina) 6. - 7. Koncept aktivního stárnutí a příprava na stáří. Zdravý životní styl, trávení volného času, další vzdělávání. (2 hodiny) 8. Aktivizace, animace, programování aktivit, volnočasové aktivity, aktivizační činnosti, sociálně terapeutické činnosti, volný čas a volnočasové aktivity ve stáří. Motivace k činnosti ve stáří. Aktivizace seniorů bez syndromu demence. Aktivizace seniorů se syndromem demence. Aktivizace v domácím prostředí a v rezidenční péči. (1 hodina) 9. Trénování paměti a kognitivní trénink - principy, pravidla, cíle, metody a techniky, přínos, kurzy tréninku paměti. (1 hodina) 10. Reminiscence a reminiscenční terapie - principy, pravidla, cíle, metody a techniky, přínos, reminiscenční skupina. Reminiscence u osob se syndromem demence. (1 hodina) 11. Validace - principy, pravidla, cíle, metody a techniky, přínos. Validace u osob se syndromem demence. Smyslová aktivizace - principy, pravidla, cíle, metody a techniky, přínos. Smyslová aktivizace u osob se syndromem demence. (1 hodina) 12. Taneční a pohybová terapie - principy, pravidla, cíle, metody a techniky, přínos. Tanec a pohyb u osob se syndromem demence. (1 hodina) 13. Arteterapie a muzikoterapie - principy, pravidla, cíle, metody a techniky, přínos. Arteterapie a muzikoterapie u osob se syndromem demence. (1 hodina) 14. Aktivity a terapie za asistence zvířat (canisterapie, felinoterapie, farmingterapie, aj.) - principy, pravidla, cíle, metody a techniky, přínos. Aktivity a terapie za asistence zvířat u osob s demencí. (1 hodina) Semináře: 1. - 2. Kvalita života - historicko-filosofické a psychologické a sociologické pojetí. (2 hodiny) 3. Koncepční model definující kvalitu života- praktická cvičení. (1 hodina) 4. Saturace a frustrace potřeb seniorů, klasifikace potřeb dle Maslowa, významové dimenze osobní autonomie seinorů. (1hodina) 5. Práce s dotazníky zaměřenými na měření kvality života seniorů (subjektivní, objektivní měření). (1 hodina) 6. - 7. Dlouhodobá, střednědobá, krátkodobá příprava na stáří. U3V, kluby seniorů, dobrovolnické aktivity seniorů. Práce ve skupinách, příklady dobré praxe. (2 hodiny) 8. Aktivizace, animace, programování aktivit, volnočasové aktivity, aktivizační činnosti, sociálně terapeutické činnosti - příklady aktivizačních programů pro seniory bez syndromu demence a se syndromem demence. Motivace k činnosti ve stáří - příklady. Aktivizační programy - cíle, pravidla, přínos, hodnocení, příklady z praxe. (1 hodina) 9. Trénování paměti a kognitivní trénink - videa, příklady dobré praxe, diskuse, práce ve skupině, praktické ukázky technik a metod. (1 hodina) 10. Reminiscence a reminiscenční terapie - videa, příklady dobré praxe, diskuse, práce ve skupině, praktické ukázky technik a metod. (1 hodina) 11. Validace - videa, příklady dobré praxe, diskuse, práce ve skupině, praktické ukázky technik a metod. Smyslová aktivizace - videa, příklady dobré praxe, diskuse, práce ve skupině, praktické ukázky technik a metod. (1 hodina) 12. Taneční a pohybová terapie - videa, příklady dobré praxe, diskuse, práce ve skupině, praktické ukázky technik a metod. (1 hodina) 13. Arteterapie a muzikoterapie - videa, příklady dobré praxe, práce s kazuistikou, praktické ukázky technik a metod arteterapie a muzikoterapie. (1 hodina) 14. Aktivity a terapie za asistence zvířat (canisterapie, felinoterapie, farmingterapie, aj.) - videa, příklady dobré praxe, práce ve skupině, diskuse. (1 hodina)

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními pojmy souvisejícími s kvalitou života, s faktory, ježž kvalitu života ovlivňují, a to v souvislosti s problematikou seniorů. Dále se studenti seznámí s konceptem aktivního stárnutí a se základními aktivizačními a volnočasovými činnostmi u seniorů bez syndromu demence a se syndromem demence. Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický a studenti si v rámci seminářů vyzkouší přípravu a vedení aktivizačních programů
Student/ka umí vysvětlit pojem kvalita života. Student/ka zná faktory, které mohou ovlivnit kvalitu života seniorů. Student/ka zná koncept aktivního stárnutí a rozumí principům přípravy na stáří, zná význam aktivit a činností ve stáří. Student/ka zná zásady, cíle, principy, metody a techniky jednotlivých aktivizačních činností a terapií. Student/ka umí prakticky připravit aktivizační program pro seniory bez syndromu demence a pro seniory se syndromem demence.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
" příprava a aktivní účast na seminářích; " písemný test - úspěšnost 80 %; " seminární práce na zadané téma a její presentace.
Doporučená literatura
  • Bílková, Jana. Kognitivní trénink pro třetí věk : 100 cvičení pro rozvoj koncentrace, kreativity, paměti a verbálních dovedností. Vydání 1. Praha : Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0067-5.
  • DVOŘÁČKOVÁ, D. Kvalita života seniorů: v domovech pro seniory. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-802-4741-383.
  • HOLCZEROVÁ, V. a D. DVOŘÁČKOVÁ. Volnočasové aktivity pro seniory. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4697-5.
  • HROZENSKÁ, M. a D. DVOŘÁČKOVÁ. Sociální péče o seniory. Praha: Grada Publishing, 2013. ISBN 978-802-4741-390.
  • Klevetová, Dana. Motivační prvky při práci se seniory. 2., přepracované vydání. Praha : Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0102-3.
  • SUCHÁ, J. a E. JAROLÍMOVÁ. Trénink paměti pro seniory: prevence Alzheimerovy choroby a dalších závažných onemocnění. Brno: Edika, 2017. ISBN 978-80-266-0570-6.
  • SUCHÁ, J. Trénink paměti pro každý věk. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0847-1.
  • Špatenková, Naděžda; Bolomská, Barbora. Reminiscenční terapie. 1. vyd. Praha : Galén, 2011. ISBN 978-80-7262-711-0.
  • Vojtová, Hana. Smyslová aktivizace v české praxi. Vyd. 1. Prachatice : Institut vzdělávání, 2014. ISBN 978-80-260-5804-5.
  • Wehner, Lore; Schwinghammer, Ylva. Smyslová aktivizace v péči o seniory a klienty s demencí. Vydání první. Praha : Grada Publishing, 2013. ISBN 978-80-247-4423-0.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr