Předmět: Masová média, kultura a společnost

» Seznam fakult » FZS » USV
Název předmětu Masová média, kultura a společnost
Kód předmětu USV/LMAMD
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Volitelný
Způsob výuky nespecifikováno
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hrušková Martina, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Přednášky: 1. Masová kultura. Vymezení základních pojmů. Typologie lidské komunikace. Masová komunikace. Komunikát a komunikační situace. 2. Typy médií, jejich vývoj, typy společenství. Média jako monolog a dialog. 3. Regulace, autoregulace, cenzura, autocenzura. 4. Společnost, média a reklama jako komunikace. Agrese a masová média. Kultura a nové technologie mediální reprodukce. 5. Stereotypizace, rasismus a masová společnost. Média a typy zpravodajství. Desinformace, bulvár, klišé, hyperrealita. 6. Masová média jako prostředek manipulace. Děti a masová média.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Cílem kursu je seznámit frekventanty s vymezeními pojmu masová kultura a masová společnost, s prezentací základních kritických teorií masové kultury, respektive tzv. masové společnosti a jejich vzájemný vztah. Pozornost se soustředí rovněž na problematiku tzv. populární, televizní kultury a některých jejích produktů, reklamu, na analýzu specifické povahy elektronických sdělovacích prostředků, elektronické komunikační technologie apod.
Student se orientuje v problematice současné společnosti ve vlivu masové kultury, chápe roli masových médií v současné společnosti.
Předpoklady
Předpokládá se předchozí absolvování předmětu Sociologie.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

Aktivní účast frekventantů při přednáškách - důraz je kladen na kombinaci monologické a dialogické formy. Znalosti nabyté v přednáška a četbou doporučených zdrojů budou prověřeny písemným testem.
Doporučená literatura
  • Arendtová, H. Krize kultury. Praha: Mladá fronta, 1994. ISBN 80-204-0424-4.
  • DeFleur, M., Ballová, S. J. Teorie masové komunikace. Praha: Karolinum, 1996. ISBN 80-7184-420-9.
  • Eco, U. Skeptikové a těšitelé. Praha: Argo, 2006. ISBN 80-7203-706-4.
  • Giddens, A. Důsledky modernity. Praha: Sociologické nakladatelství, 2003. ISBN 80-86429-15-6.
  • Jirák, J., Köpplová, B. Média a společnost. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-287-4.
  • Mc Luhan, M. Člověk, média a elektronická kultura. Praha: Jota, 2000. ISBN 80-7217-128-3.
  • Mc Quail, D. Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-714-0.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr