Vyučující
|
-
Samcová Petra, Ing. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Přednáška - Definice a náplň rané péče a její organizace, průběh služby - Nejčastější onemocnění dětí se sluchovou poruchou indikované pro ranou péči - Raná péče pro děti se sluchovými specifickými potřebami a návazná zařízení - Aktivní vyhledávání dětí se sluchovou poruchou možnosti jejich integrace - Zážitkový seminář zaměřený na děti se sluchovým postižením - Nejčastější onemocnění dětí se zrakovou poruchou indikované pro ranou péči - Raná péče pro děti se zrakovými specifickými potřebami a návazná zařízení - Aktivní vyhledávání dětí se zrakovou poruchou a stimulace zraku - Návštěva příslušných zařízení spojená se zážitkovým seminářem - Raná péče pro další cílové skupiny (např. s tělesným a mentálním handicapem)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je osvojit si teoretické znalosti a dovednosti v oblasti rané péče, její organizaci a průběh služby. Studenti se v rámci předmětu dozvědí informace o příčinách sluchového postižení, o diagnostice a možných kompenzačních pomůckách, o zrakovém postižení a o programu stimulace zraku, o mentálním a kombinovaném postižení. Dále získají ucelený přehled o jednotlivých raných péčích, které jsou určené pro danou cílovou skupinu. Studenti z osobních zkušeností rodičů získají povědomí o významu rané péče, o následujících službách a možnosti vzdělávání dětí s postižením.
Absolvováním předmětu získá student informace o rané péči, o jejím rozdělení dle cílových skupin. Rovněž získá praktické zkušenosti o práci s dětmi s postižením v rodinách a to mu umožní orientovat se v dané problematice.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Předmět je ukončen zápočtem, požadavkem je reflexe v písemné podobě na téma: Kdy jsem se dozvěděla o rané péči?
|
Doporučená literatura
|
-
DITTRICHOVÁ, J.PAPOUŠEK, M., PAUL, K. a kol:. Chování dítěte raného věku a rodičovská péče. Grada, 2004..
-
Jankovský, J.:. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením, somatopedická a psychologická hlediska. Praha: Triton, 2001.
-
KRAUS, J. Dětská mozková obrna. Praha: Grada, 344 s., 2005. ISBN 80-247-1018-8.
-
KVĚTOŇOVÁ-ŠVARCOVÁ, L.:. Edukace dětí se speciálními potřebami v raném a předškolním věku, Paido, Brno, 2004.
-
Matějček, Z.:. Co děti nejvíce potřebují. Praha, Portál 1994.
|