Předmět: Raná péče

» Seznam fakult » FZS » USV
Název předmětu Raná péče
Kód předmětu USV/LRAPE
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Samcová Petra, Ing. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Přednáška - Definice a náplň rané péče a její organizace, průběh služby - Nejčastější onemocnění dětí se sluchovou poruchou indikované pro ranou péči - Raná péče pro děti se sluchovými specifickými potřebami a návazná zařízení - Aktivní vyhledávání dětí se sluchovou poruchou možnosti jejich integrace - Zážitkový seminář zaměřený na děti se sluchovým postižením - Nejčastější onemocnění dětí se zrakovou poruchou indikované pro ranou péči - Raná péče pro děti se zrakovými specifickými potřebami a návazná zařízení - Aktivní vyhledávání dětí se zrakovou poruchou a stimulace zraku - Návštěva příslušných zařízení spojená se zážitkovým seminářem - Raná péče pro další cílové skupiny (např. s tělesným a mentálním handicapem)

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je osvojit si teoretické znalosti a dovednosti v oblasti rané péče, její organizaci a průběh služby. Studenti se v rámci předmětu dozvědí informace o příčinách sluchového postižení, o diagnostice a možných kompenzačních pomůckách, o zrakovém postižení a o programu stimulace zraku, o mentálním a kombinovaném postižení. Dále získají ucelený přehled o jednotlivých raných péčích, které jsou určené pro danou cílovou skupinu. Studenti z osobních zkušeností rodičů získají povědomí o významu rané péče, o následujících službách a možnosti vzdělávání dětí s postižením.
Absolvováním předmětu získá student informace o rané péči, o jejím rozdělení dle cílových skupin. Rovněž získá praktické zkušenosti o práci s dětmi s postižením v rodinách a to mu umožní orientovat se v dané problematice.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Předmět je ukončen zápočtem, požadavkem je reflexe v písemné podobě na téma: Kdy jsem se dozvěděla o rané péči?
Doporučená literatura
  • DITTRICHOVÁ, J.PAPOUŠEK, M., PAUL, K. a kol:. Chování dítěte raného věku a rodičovská péče. Grada, 2004..
  • Jankovský, J.:. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením, somatopedická a psychologická hlediska. Praha: Triton, 2001.
  • KRAUS, J. Dětská mozková obrna. Praha: Grada, 344 s., 2005. ISBN 80-247-1018-8.
  • KVĚTOŇOVÁ-ŠVARCOVÁ, L.:. Edukace dětí se speciálními potřebami v raném a předškolním věku, Paido, Brno, 2004.
  • Matějček, Z.:. Co děti nejvíce potřebují. Praha, Portál 1994.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr