Předmět: Supervize a koučování v sociálních a zdravotních službách

» Seznam fakult » FZS » USV
Název předmětu Supervize a koučování v sociálních a zdravotních službách
Kód předmětu USV/LSKSS
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Mojžíšová Adéla, doc. PhDr. Ph.D.
  • Němečková Klaudie, Mgr.
Obsah předmětu
Přednášky 1. - 2. Vymezení pojmů supervize a koučování, historie supervize v ČR, význam a cíle supervize a koučování, etické aspekty. 3.- 4. Dělení supervize, různé formy a druhy supervize. Proces supervize, vztah v supervizi. 5.- 6. Supervizní kontrakt. Role a kompetence supervizora. Odpovědnost supervidovaných. 7.-8. Rozvoj strategie a praxe supervize v organizacích. 9.- 10. Koučování jako nástroj rozvoje managementu. 11.-12. Proces a nástroje koučování. 13 - 14. Zhodnocení kvality realizované supervize či koučování, zpětná vazba. Semináře 1. - 2. Stres, stresové faktory, syndrom vyhoření. Systém podpory. Reflexe a sebereflexe studentů. Kontrola a vedení. Podpora a pomáhání. 3. - 4. Práce s pojmy - supervize, koučování, mentoring, tutoring, konzultace - a jejich využití v sociálních a zdravotních službách. Diskuse. 5. - 6. Funkce supervize, formy supervize - kazuistiky, diskuse. 7. - 8. Dlouhodobý supervizní kontrakt - dvou/třístranný, kasuistika, řešení modelové situace. 9. - 10. Dlouhodobý supervizní kontrakt - nácvik vyjednávání a dojednání. 11. - 12. Krátkodobý supervizní kontrakt - zakázka v supervizi. Řešení modelové situace. 13. - 14. Zakázka v supervizi - nácvik vyjednávání a dojednání. 15. - 16. Role a osobnost supervizora. Vzdělavatelé v supervizi. Výběr dobrého supervizora. 17. - 18. Zavádění supervize do organizace - řešení modelových situací, kazuistiky. 19. - 20. Systemická supervize - principy, nástroje. Význam v sociálních a zdravotních službách. 21. - 22. Kontext systemického koučování. 23. - 24. Nástroje koučování - užití otázek a dalších technik. 25. - 26. Využití koučování v organizaci při vedení týmu - řešení modelových situací, kazuistiky. 27. - 28. Hodnocení supervize a koučování, zpětná vazba - konkrétní techniky.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cílem předmětu je, aby studující v dynamickém a dialogickém procesu teoretické výuky porozuměl smyslu a principům supervize v pomáhajících profesích, přijmul hodnoty a etické principy supervize a naučil se supervizi vnímat jako prostředek vlastního odborného růstu.
Student umí vysvětlit, co je supervize, znají hodnoty, cíle, funkce a formy supervize, znají etický kodex supervize, mají základní znalosti o způsobu vyjednávání supervize, znají smysl, cíl a základní prvky supervizního kontraktu, znají možnosti a rizika supervize, rozumí supervizi jako součásti profese sociální práce, znají možnosti dalšího vzdělávání v supervizi. Student se během teoretické výuky učí spolupracovat při vytváření supervizního kontraktu, formulovat vlastní cíle supervize, nalézat situace a témata, s kterými může přicházet do supervize, využívat reflexi, hodnocení a získanou zpětnou vazbu pro svůj profesní a osobní růst, poskytovat hodnocení a zpětnou vazbu supervizní skupině.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Při kolokviu student prokáže nejen teoretické znalosti z oblasti supervize a koučování, ale je schopen také reflexe a sebereflexe. Další požadavky - aktivní účast studenta na seminářích, zakládání si podkladů z praktických cvičení do portfolia, četba doporučené literatury z oblasti supervize či koučování, příprava kazuistiky.
Doporučená literatura
  • Baštecká, Bohumila; Čermáková, Veronika,; Kinkor, Milan. Týmová supervize : teorie a praxe. Vydání první. Praha : Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0940-9.
  • DAVYS, A. Best Practice in Professional Supervision: A Guide for the Helping Professions. Jessica Kingsley Pub. ISBN 978-1843109952.
  • GARVEY, B., STOKES, P., MEGGINSON, D. Coaching and mentoring. Theory and Practice. SAGE Publications Ltd, 2017. ISBN 978-1473969346.
  • Havrdová, Z., Hajný, M. et al. Praktická supervize, Praha: Galén, 2008.. Praha, 2008. ISBN 978-80-7262-532-1.
  • HAWKINS, P., SHOHET, R. Supervision in the Helping Professions (Supervision in Context). Open University Press, 2012. ISBN 978-0335243112.
  • Kopřiva, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1147-1.
  • Parma, P. Umění koučovat. Praha: Alfa, 2006. ISBN 808685163X.
  • VOKÁČOVÁ, M. Zakázaná učebnice koučování.. Praha: INNER WINNER s. r. o., 2013. ISBN 978-80-260-5110-7.
  • Zatloukal, Leoš; Vítek, Pavel. Koučování zaměřené na řešení : 50 klíčů pro společné otevírání nových možností. Vydání první. Praha : Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1011-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr