Předmět: Koordinovaná rehabilitace a sociální poradenství

» Seznam fakult » FZS » USV
Název předmětu Koordinovaná rehabilitace a sociální poradenství
Kód předmětu USV/SKRSP
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Baloun Ingrid, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Přednášky: 1. Vymezení pojmů "habilitace", "rehabilitace" a koordinovaná rehabilitace, vývoj systému a jeho právní ukotvení. Pojem poradenství v sociální práci a v systému koordinované rehabilitace. (1 hodina) 2. Impairment, disabilita, restringovaná participace (MKF, 2001). Holistické pojetí osobnosti člověka a koordinovaný systém rehabilitace. (1 hodina) 3. Koordinovaný systém rehabilitace - složení multidisciplinárního týmu, role jednotlivých odborníků v rámci týmu (kruhová péče), otázky související s jejich kompetencemi. (1 hodina) 4. Teoretické přístupy v poradenství (systemický, humanistický). (1 hodina) 5. Standardy poradenské práce. (1 hodina) 6. Instituce v poradenství. (1 hodina) 7. Pedagogické prostředky koordinovaného systému rehabilitace. (1 hodina) 8. Poradenství v rámci pedagogické koordinované rehabilitace. (1 hodina) 9. Léčebné prostředky koordinovaného systému rehabilitace. (1 hodina) 10. Poradenství v rámci léčebné koordinované rehabilitace. (1 hodina) 11. Sociální prostředky koordinovaného systému rehabilitace. (1 hodina) 12. Poradenství v rámci sociální koordinované rehabilitace. (1 hodina) 13. Pracovní prostředky systému rehabilitace. (1 hodina) 14. Poradenství v rámci pracovní koordinované rehabilitace. (1 hodina) Semináře: 1. Pojetí koordinované rehabilitace (kazuistiky, případové studie). (1 hodina) 2. Hodnocení ve smyslu MKF u jednotlivých druhů postižení a diagnóz. (1 hodina) 3. Poradenský proces v léčebné rehabilitaci (kazuistiky, případové studie). (1 hodina) 4. Fyzioterapie, možnosti, význam reflexní terapie V. Vojty, další možnosti LTV. (1 hodina) 5. Poradenský proces v sociální rehabilitaci (kazuistiky, případové studie). (1 hodina) 6. Koordinovaná rehabilitace ve vztahu k soc. službám s důrazem na standardy soc. služeb a osobní asistenci. (1 hodina) 7. Poradenský proces v pedagogické rehabilitaci (kazuistiky, případové studie). (1 hodina) 8. Koordinovaná rehabilitace a inkluzivní vzdělávání (kazuistiky, případové studie). (1 hodina) 9. Poradenský proces v pracovní rehabilitaci (kazuistiky, případové studie). (1 hodina) 10. Možnosti rekvalifikace, pracovní integrace osob se zdravotním postižením, úloha ÚP. (1 hodina) 11. Klienti v poradenském systému koordinované rehabilitace. (1 hodina) 12. Role a péče o sociálního pracovníka v systému koordinované rehabilitace - prevence. (1 hodina) 13. Role a péče o sociálního pracovníka v systému koordinované rehabilitace - supervize. (1 hodina) 14. Ostatní otázky související s koordinovanou rehabilitací a etické konsekvence. (1 hodina)

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenty s teoretickými základy poradenství v rámci koordinované rehabilitace se zaměřením na praktické zvládnutí kontaktu s klientem v poradenských situacích a s nejčastějšími modely poradenské praxe, dalším cílem je seznámit studenty s rolí odborníků v rámci koordinované rehabilitace. Studenti si v rámci výuky osvojí typy situací v poradenské práci, zásady práce poradenského týmu a úlohu sociálního pracovníka v koordinované rehabilitaci.
- Chápe základní principy a systém koordinované rehabilitace - Orientuje se v související terminologii. - Zná jednotlivé prostředky a složky koordinovaného systému. - Chápe možné poradenské přístupy v systému koordinované rehabilitace. - Orientuje se v institucionálním systému poradenství. - Chápe kompetenční i týmové rozložení v systému koordinované rehabilitace. - Dovede teoretické poznání koordinovaného systému rehabilitace aplikovat v modelových aktivitách i v rámci praktické výuky s klienty.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
aktivní příprava a práce na seminářích, písemný test Docházka na semináře: minimálně 80%. Docházka na přednášky: minimálně 80%.
Doporučená literatura
  • Jankovský, Jiří; Pfeiffer, Jan,; Švestková, Olga. Vybrané kapitoly z uceleného systému rehabilitace. 1. vyd. České Budějovice : Jihočeská univerzita (České Budějovice). Zdravotně sociální fakulta, 2005. ISBN 80-7040-826-X.
  • Jankovský, Jiří. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením : somatopedická a psychologická hlediska. Vyd. 1. Praha : Triton, 2001. ISBN 80-7254-192-7.
  • Matoušek, O., Koláčková, J., Kodymová, P. (esd). Sociální práce v praxi. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-002-X.
  • Novosad, Libor. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním : základy a předpoklady dobré poradenské praxe. Vydání první. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-509-7.
  • PROCHÁZKOVÁ, L. Možnosti pracovního uplatnění lidí s postižením - současné trendy v České republice a v zahraničí. Brno: Masarykova univerzita,, 2015. ISBN 978-80-210-8135-2.
  • Vágnerová, Marie. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Vydání první. Praha : Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0696-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr