Vyučující
|
-
Ondrášek Stanislav, Mgr. Ph.D.
-
Hricová Alena, doc. PhDr. Bc. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky: 1-2. Vztah kvantitativních a kvalitativních metod. Etika kvalitativního výzkumu (soukromí, informovaný souhlas, zatajení cílů, atp.). Subjektivita v kvalitativním výzkumu. Validita a reliabilita v kvalitativním výzkumu. 3-4. Rozhovor jako technika kvalitativního výzkumu. Zásady tvorby otázek a jejich administrace. 5-6. Výzkumný soubor v kvalitativním výzkumu. 6-7. Fixace kvalitativních dat. Příprava dat pro analýzu (redukce prvního řádu, časové osy, atd.). Vybrané metody vyhodnocování a interpretace kvalitativních dat u jednotlivých typů kvalitativního výzkumu - přehled. Počítačové možnosti zpracování kvalitativních dat. 8. Případová studie: vymezení, strategie tvorby výzkumného souboru, metody a techniky sběru dat, praktické příklady. 9. Případová studie: analýza dat. 10. Biografický výzkum: vymezení, hermeneutika autobiografického vyprávění. 11-12. Metody zpracování dat I: kontrastování, metafory, trsy. 13-14. Zakotvená teorie: vymezení, strategie tvorby výzkumného souboru, metody a techniky sběru dat, praktické příklady, vyhodnocování a interpretace kvalitativních dat, metoda analýzy zakotvené teorie. Semináře (dvouhodinové) 1. Etika kvalitativního výzkumu: nejčastější chyby a jak se jich vyvarovat. 2. Reflexivita a práce se subjektivitou v kvalitativním výzkumu. 3-4. Rozhovor a fixace dat prakticky. 5-10. Otevřené a axiální kódování tužka/papír a v programu Atlas.ti. Kódování textu i obrazového materiálu. 11-14. Nácvik jednotlivých metod analýzy dat na různých datech: zakotvená teorie, kontrastování, trsy.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Práce s multimediálními zdroji (texty, internet, IT technologie), Projektová výuka, Praktická výuka, Skupinová výuka
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je osvojit si schopnost získat a vyhodnotit kvalitativní výzkumná data na úrovni analýzy dat pro potřeby diplomové práce.
Studující získají znalosti o zásadách kvalitativního výzkumu, jeho etice a možnostech zkreslení. Dále pak získají studující schopnost nadesignovat výzkumný soubor ve svém kvalitativním výzkumu, připravit, vést a fixovat rozhovor a tento zpracovat vybranými metodami.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Kolokvium
Kolokvium: písemná zkouška na PC - zakódování přepsaného rozhovoru vybranou metodou
|
Doporučená literatura
|
-
ATKINS, L., WALLACE, S. Qualitative Research in Education. London: Sage Publication., 2012. ISBN 9781446208076.
-
BROWN, V., CLARKE, V. Qualitative Research: A Practical Guide for Beginners.. London: Sage Publication., 2013. ISBN 978-84787-581-5.
-
DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele.. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246- 1966.
-
FRIESE, S. Qualitative Data Analysis with ATLAS.ti.: second edition.. London: Sage Publication., 2014. ISBN 781446282038.
-
GULOVÁ, L. a R. ŠÍP. Výzkumné metody v pedagogické praxi.. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4368-4.
-
HENDL, J. Kvalitativní výzkum.. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-485-4.
-
KAJANOVÁ, A., DVOŘÁČKOVÁ, O. a STRÁNSKÝ, P. Metodologie výzkumu v oblasti sociálních věd.. České Budějovice: ZSF JU, 2017. ISBN 978-80-7394-639-5.
-
KING, L., HORROCKS, CH. Interviews in Qualitative Research.. London: Sage Publication., 2010. ISBN 9781412912570.
-
MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu.. Praha: Grada, 2006. ISBN 978-80-247-1362-4.
-
STRAUSS, A. a J. M. CORBIN. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie.. Boskovice: Albert, 1999. ISBN 80-85834-60-x.
|