Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Přednášky: 1. Thanatologie její vznik, postavení v současnosti. (1 hodina) 2. Hospicová péče, historie a vývoj ve světě a v ČR. (1 hodina) 3. Paliativní péče, základní principy. (1 hodina) 4. Etické otázky v paliativní a hospicové péči. (1 hodina) 5. Způsoby poskytování paliativní a hospicové péče v ČR. (1 hodina) 6. Péče o umírající mimo paliativní a hospicovou péči, rizika, příklady dobré a špatné praxe. (1 hodina) 7. Kvalita života umírajících. (1 hodina) 8. Specifika paliativní a hospicové péče u dětí. (1 hodina) 9. Kvalita života umírajících. (1 hodina) 10. Způsoby prožívání ztráty blízké osoby, rizika, podpora. (1 hodina) 11. Specifika práce s rodinou umírajícího. (1 hodina) 12. Rituály spojené se smrtí blízké osoby. (1 hodina) 13. Specifika komunikace s umírajícím. (1 hodina) 14. Virtuální prostor a smrt blízké osoby. (1 hodina) Semináře: 1. Umírání a rituály spojené se smrtí spojené s určitým náboženstvím. (1 hodina) 2. Virtuální prohlídka a představení hospice. (1 hodina) 3. Nácvik komunikace s rodinou umírajícího. (1 hodina) 4. Způsoby komunikace s rodinou umírajícího dítěte. (1 hodina) 5. Zapojení sociálního pracovníka do hospicového týmu. (1 hodina) 6. Příklady dobré praxe z hospicové péče - rozbor kazuistiky. (1 hodina) 7. Příklady dobré praxe z hospicové péče - rozbor kazuistiky. (1 hodina) 8. Příklady dobré praxe z hospicové péče - rozbor kazuistiky. (1 hodina) 9. Příklady dobré praxe z hospicové péče - rozbor kazuistiky. (1 hodina) 10. Rituály spojené se smrtí, pohřeb, kremace - exkurze. (1 hodina) 11. Aktuální postoje politik k eutanázii a dystanázii. (1 hodina) 12. Rozdíly v poskytování paliativní péče v ČR a zahraničí. (1 hodina) 13. Paliativní lůžka ve zdravotnických zařízeních. (1 hodina) 14. Osobnost sociálního pracovníka v hospicové péči. (1 hodina)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. V rámci přednášek bude studentům představen vývoj, východiska a souvislosti zdravotně sociální problematiky v konceptech paliativní a hospicové péče. Důraz bude kladen na specifika sociální práce v oblasti paliativní a hospicové péče a různorodosti klientů v této péči. Nedílnou součástí výuky je problematika komunikace, kvality života v umírání a etických konsekvencí.
Student bude rozumět základním pojmům. Bude schopen definovat finální stádium života jako období, které má ve všech aspektech života zásadní význam. Bude schopen komunikovat s umírajícím i s jeho rodinou. Bude umět spolupracovat v rámci týmu s ostatními odborníky, získá komunikační dovednosti pro různé typy klientů v hospicové a paliativní péči
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Zpracování eseje v rozsahu tří normostran na téma, které student obdrží na první vyučovací hodině.
|
Doporučená literatura
|
-
Grof, Stanislav; Badoučková, Jitka. Lidské vědomí a tajemství smrti. Vydání druhé. Praha : Argo, 2017. ISBN 978-80-257-2214-5.
-
Haškovcová, Helena. Fenomén stáří. Vyd. 2., podstatně přeprac. a dopl. Praha : Havlíček Brain Team, 2010. ISBN 978-80-87109-19-9.
-
Kübler-Ross, Elisabeth. O smrti a umírání : co by se lidé měli naučit od umírajících. Vydání druhé, přepracované, v Portále první. Praha : Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0911-9.
-
Svatošová, Marie. Hospice a umění doprovázet. 7., dopl. vyd. Kostelní Vydří : Karmelitánské nakladatelství, 2011. ISBN 978-80-7195-580-1.
-
Špatenková, Naděžda. O posledních věcech člověka : vybrané kapitoly z thanatologie. Praha : Galén, 2014. ISBN 978-80-7492-138-4.
|