Předmět: Raná péče

» Seznam fakult » FZS » USV
Název předmětu Raná péče
Kód předmětu USV/SRAPE
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Samcová Petra, Ing. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Přednáška 1. Definice a náplň rané péče a její organizace, průběh služby 2. Nejčastější onemocnění dětí se sluchovou poruchou indikované pro ranou péči 3. Raná péče pro děti se sluchovými specifickými potřebami a návazná zařízení 4. Aktivní vyhledávání dětí se sluchovou poruchou možnosti jejich integrace 5. Zážitkový seminář zaměřený na děti se sluchovým postižením 6. Nejčastější onemocnění dětí se zrakovou poruchou indikované pro ranou péči 7. Raná péče pro děti se zrakovými specifickými potřebami a návazná zařízení 8. Aktivní vyhledávání dětí se zrakovou poruchou a stimulace zraku 9. Návštěva příslušných zařízení spojená se zážitkovým seminářem 10. Raná péče pro další cílové skupiny (např. s tělesným a mentálním handicapem) 11. Specifika rané péče pro děti s kombinovaným postižením 12. Kazuistický seminář 13. Asociace pracovníků v rané péči 14. Aktuální téma

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je osvojit si teoretické znalosti a dovednosti v oblasti rané péče, její organizaci a průběh služby. Studenti se v rámci předmětu dozvědí informace o příčinách sluchového postižení, o diagnostice a možných kompenzačních pomůckách, o zrakovém postižení a o programu stimulace zraku, o mentálním a kombinovaném postižení. Dále získají ucelený přehled o jednotlivých raných péčích, které jsou určené pro danou cílovou skupinu. Studenti z osobních zkušeností rodičů získají povědomí o významu rané péče, o následujících službách a možnosti vzdělávání dětí s postižením.
Absolvováním předmětu získá student informace o rané péči, o jejím rozdělení dle cílových skupin. Rovněž získá praktické zkušenosti o práci s dětmi s postižením v rodinách a to mu umožní orientovat se v dané problematice.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Předmět je ukončen zápočtem ? požadavkem je reflexe v písemné podobě na téma: ?Kdy jsem se dozvěděla o rané péči?? nebo účast na zážitkovém semináři.
Doporučená literatura
  • DITTRICHOVÁ, J.PAPOUŠEK, M., PAUL, K. a kol:. Chování dítěte raného věku a rodičovská péče. Grada, 2004..
  • Jankovský, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a komb. postižením. Praha Triton, 2001.
  • KRAUS, J. Dětská mozková obrna. Praha: Grada, 344 s., 2005. ISBN 80-247-1018-8.
  • KVĚTOŇOVÁ-ŠVARCOVÁ, L.:. Edukace dětí se speciálními potřebami v raném a předškolním věku, Paido, Brno, 2004.
  • Matějček, Z.:. Co děti nejvíce potřebují. Praha, Portál, 1994.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr