Vyučující
|
-
Švestková Renata, Mgr. Ing. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Semináře 1. Základní pojmy - právnická osoba, fyzická osoba, neziskovost, nezisková organizace. 2. Základní typy nestátních neziskových organizací a jejich charakteristika podle obsahu, účelu a způsobu vzniku, příslušného zákona, základních dokumentů, orgánů a možností zániku. 3. Motivace a spolupráce, motivy lidského chování, lidské potřeby a jejich uspokojování. 4. Role v týmu, co dělá tým týmem - hlavní faktory ovlivňující fungování týmu, osobnost vedoucího týmu, výběrové řízení na nové pracovníky. 5. Řízení pracovního týmu, řídící styly a jejich situační uplatňování, komunikační dovednosti manažera. 6. Analýza vzdělávacích potřeb pracovníků a jejich párování, struktura a tvorba vzdělávacích plánů - organizace/ individuálních. 7. Hodnocení pracovníků organizace, hodnocení spokojenosti pracovníků v organizaci, intervizní sezení - struktura, průběh, výstupy a jejich využití, interní vzdělávání organizace - vzdělávací akce, konference organizace. 8. Organizační a možné typy řídících struktur neziskové organizace, odpovědnost a vztahy v organizaci, správní/dozorčí rada, management, pracovníci, dobrovolníci. 9. Schopnosti organizace, konflikt jako příležitost, možnosti řešení konfliktů, taktika vyjednávání a vyjednávací styly, vyjednávací strategie, výsledky vyjednávání, patová situace vs. mediace. 10. Finanční plánování, druhy rozpočtu, základní přístupy k tvorbě rozpočtu organizace/poskytovaných služeb. 11. Rovnováha rozpočtu, možné zdroje příjmů, výdaje - provozní náklady, nákup služeb, osobní náklady, režijní náklady organizace. 12. Hodnocení hospodaření organizace. 13. Fundraising. Negrantový fundraising. Nové fundraisingové metody - fundraisingové kampaně, on-line fundraising, crowdfunding. 14. Základy komunikace a její články, cílové skupiny, komunikační kanály a bariéry, techniky, prostředí a formy public relations.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Předmět je zaměřen na úvod do problematiky činnosti neziskových organizací v ČR. Hlavním cílem předmětu je poskytnout studentům ucelený přehled problematiky psaní projektů, metod fundraisingu, strategického plánování projektového řízení nestátních neziskových organizací.
Student/ka umí definovat hodnoty a cíle neziskových organizací pracujících ve zdravotně sociální oblasti. Student/ka zná zdravotní a sociální politiku státu ve vztahu k neziskovým organizacím. Student/ka rozumí způsobům řízení a rozvoje lidských zdrojů ve vztahu k neziskovým organizacím. Student/ka umí charakterizovat formy projektového řízení a metody fundraisingu. Student/ka umí charakterizovat systém budování vztahů s klienty v rámci neziskových organizací působících ve zdravotně sociální oblasti. Student/ka se orientuje v základních dokumentech, předpisech a činnostech v neziskové sféře v ČR. Student/ka samostatně studuje odbornou literaturu a materiály, orientuje se v informačních zdrojích neziskových organizací. Student/ka je schopen připravit projekt pro založení neziskové organizace včetně jeho finančního zajištění.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
1. Student zpracuje analýzu vybrané nestátní neziskové organizace dle stanovených parametrů. 2. Kolokvium z předmětu bude realizováno ústní formou. 3. Pro semináře je stanovena povinnost 80% docházky.
|
Doporučená literatura
|
-
ANDREASEN, R. A., KOTLER, T. P.. Strategic Marketing for Non-Profit Organizations.. Prentice Hall, 2013. ISBN 978-013175372.
-
BOUKAL, P. Fundraising pro neziskové organizace. Praha: Grada, 2013. ISBN Praha: Grada.
-
BRYSON, J. M. Strategic planning for public and nonprofit organizations: a guide to strengthening and sustaining organizational achievement.. San Francisco: A Wiley Imprint, 2011. ISBN 978-0-470-39251-5.
-
DRUCKER, P. Managing the Non-Profit Organization.. Routledge, 2012. ISBN 9781136008092.
-
Fotr, J., Vacík, E., Souček, I., Špaček, M., & Hájek, S. Tvorba strategie a strategické plánování: teorie a praxe. Praha: Grada Publishing, 2012. ISBN 9788024739854.
-
HRONCOVÁ, M. Moderní nezisková organizace: základy jejího řízení, metodika a praktické rady v kostce. Praha., 2010. ISBN 978-80-904519-0-2.
-
KANTER, B., FINE, H. A. The networked nonprofit: connecting with social media to drive change. The networked nonprofit: connecting with social media to drive change, 2010. ISBN 978-0-470-54797-7.
-
PELIKÁNOVÁ, A. Účetnictví, daně a financování pro nestátní neziskovky. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247- 5699-.
-
ŠEDIVÝ, M., MEDLÍKOVÁ, O. Úspěšná nezisková organizace.. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-247-2707-3.
-
VÍT, P. Praktický právní průvodce pro neziskové organizace. Praha: Grada Publishing, a.s., 2015. ISBN 978-80- 247-5477-.
-
VOSTROVSKÝ, V., ŠTŮSEK, J. Strategické plánování neziskových organizací v podmínkách znalostní společnosti.. Strategické plánování neziskových organizací v podmínkách znalostní společnosti., 2008. ISBN 978-80-903696-5-8.
-
WATSON, D. L., HOEFER, A. R. Developing Nonprofit and Human Service Leaders Essential Knowledge and Skills.. Arlington: University of Texas., 2014. ISBN 978-1-4522-9.
|