Vyučující
|
-
Hrušková Martina, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1-2: Vymezení základních pojmů v sociální patologii, teorie vzniku sociální patologie (bio-psycho-sociální model). (4 hodiny) 3-4: Agrese a agresivita. Etiologie, vybrané formy násilí - šikana, mobbing a bossing. Kriminalita, rasismus, nacionalismus, interetnické konflikty. Extremismus a terorismus. (4 hodiny) 5-6: Sexbyznys. Vymezení, typologie, motivace k sexbyznysu, multidimenzionální důsledky sexbyznysu. Právní úprava. (4 hodiny) 7-8: Sociální patologie spojené s rodinou. Funkce rodiny a jejich narušení. CAN syndrom, EAN syndrom. Partnerské domácí násilí. (4 hodiny) 9-10: Sebepoškozování jako návykové chování, sebevražednost, acting out. Problematika sekt. (4 hodiny) 11-12: Bezdomovectví. Vymezení, typologie, multidimenzionální důsledky života bez přístřeší. (4 hodiny) 13-14: Zneužívání návykových látek (NL). Typologie NL, účinky, multidimenzionální důsledky zneužívání NL. Impulzivní poruchy. Vymezení dle MKN-10, přidružená rizika. Nové impulzivní poruchy (netholismus, atp.). (4 hodiny)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studující s nejčastějším rizikovým chováním a sociálně patologickými jevy, s nimiž se jako budoucí sociální pracovníci mohou setkat. Předmět rovněž tvoří pojmová východiska pro další předměty.
Znalost definovat základní pojmy v oblasti normy a sociální patologie v kontextu bio-psycho-sociálního modelu a znalost vybraných sociálně patologických jevů, včetně jejich struktury, dynamiky, příčin, důsledků a možnosti prevence vč. organizací a institucí, které ji zajišťují. Dále studující získají způsobilosti rozpoznat strukturu, důsledky sociálně patologických jevů a identifikovat možnosti jejich institucionální prevence a vyhledávat a využívat prameny odborné literatury a klíčové informační zdroje v oblasti sociálně patologických jevů.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Zápočet: krátký test s uzavřenými otázkami Zkouška: písemný test s otevřenými otázkami, úspěšnost min. 70%
|
Doporučená literatura
|
-
Fischer, Slavomil; Škoda, Jiří. Sociální patologie : analýza příčin a možnosti ovlivňování závažných sociálně patologických jevů. Vyd. 1. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2781-3.
-
Hricová, Alena. Sociální patologie : vybrané kapitoly. 1. vydání. České Budějovice : Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, 2014. ISBN 978-80-7394-449-0.
-
Kolář, Michal. Nová cesta k léčbě šikany. Vyd. 1. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-871-5.
-
Kraus, Blahoslav; Hroncová, Jolana. Sociální patologie. Vyd. 1. Hradec Králové : Gaudeamus, 2007. ISBN 978-80-7041-896-3.
-
Kriegelová, Marie. Záměrné sebepoškozování v dětství a adolescenci. Vyd. 1. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2333-4.
-
Matoušek, Oldřich; Matoušková, Andrea. Mládež a delikvence : možné příčiny, struktura, programy prevence kriminality mládeže. Vyd. 3., aktualiz. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-825-8.
-
Mühlpachr, Pavel. Sociopatologie. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2008. ISBN 978-80-210-4550-7.
-
Nešpor, Karel. Návykové chování a závislost. Vyd. 4., aktualiz. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-908-8.
-
Ševčík, Drahomír; Špatenková, Naděžda. Domácí násilí : kontext, dynamika a intervence. Vyd. 1. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-690-2.
|