Předmět: Sociální práce se skupinou

» Seznam fakult » FZS » USV
Název předmětu Sociální práce se skupinou
Kód předmětu USV/SSCPS
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Motlová Lenka, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Přednášky: 1. Počátky a rozvoj skupinové sociální práce. Historie skupinové sociální práce. (1 hodina) 2. Cíle a normy skupiny. Význam skupiny pro jedince. (1 hodina) 3. Principy sociální práce se skupinou. (1 hodina) 4. Role ve skupině. (1 hodina) 5. Sociální práce se skupinou jako jedna z metod sociální práce. Skupiny podpůrné, edukativní, pracovní, rekreační, terapeutické. (1 hodina) 6. Sociální pracovník a role skupinového pracovníka. Skupinová dynamika. Různé přístupy ve skupinové sociální práci - Morenův směr, Analytický směr, Transakční analýza, Topologický směr, Eklektický směr. (1 hodina) 7. Skupinová psychoterapie. (1 hodina) 8. Svépomocné a podpůrné skupiny. (1 hodina) 9. Skupinová sociální práce v zařízeních typu domov pro seniory, dům na půli cesty, azylový dům, atd. (1 hodina) 10. Metody skupinového interkulturního vzdělávání - diskuse, brainstorming, skupinové vyučování. (1 hodina) 11. Metody skupinového interkulturního vzdělávání - simulační hry a dramatizace, kritické myšlení, projektové vyučování. (1 hodina) 12. Speciální techniky práce se skupinou - relaxační techniky, autogenní trénink, jógová relaxace, mediace aj. (1 hodina) 13. Význam kreativity, tvořivé činnosti pro skupinovou terapeutickou práci. (1 hodina) 14. Skupinové aktivity a skupinová práce s dětmi, dospělými a seniory. (1 hodina) Semináře: 1. Skupinová sociální práce - modelové situace. Profesionalizace skupinové sociální práce - příklady. (1 hodina) 2. Jedinec ve skupině - modelové situace a přehrávání rolí. Role ve skupině - příklady. (1 hodina) 3. Skupinová práce se specifickými tématy (např. násilí v rodinách, HIV pozitivita) - příklady a diskuse. (1 hodina) 4. Role ve skupině - modelové situace, přehrávání rolí. (1 hodina) 5. Skupiny podpůrné, edukativní, pracovní, rekreační, terapeutické - příklady a diskuse. (1 hodina) 6. Eklektické pojetí skupinové sociální práce - příklady. Skupinová dynamika - nácvik modelových situací. (1 hodina) 7. Nácvik psychoterapeutické práce ve skupině. (1 hodina) 8. Sociální pracovník a role skupinového pracovníka - diskuse, praktické zkušenosti a modelová situace. Asymetrie vztahu profesionál - klient, obtížný sociální klient. (1 hodina) 9. Různé přístupy ve skupinové sociální práci a jejich uplatnění v sociální práci. Morenův směr, Analytický směr, Transakční analýza - diskuse nad danými tématy, příklady z praxe. (1 hodina) 10. - 11. Praktická cvičení na téma skupinové interkulturní vzdělávání. (2 hodiny) 12. Nácvik a praktické využití speciálních technik práce se skupinou (relaxační techniky, jóga, mediace apod.). (1 hodina) 13. - 14. Význam kreativity, tvořivé činnosti pro skupinovou terapeutickou práci. Skupinové aktivity a skupinová práce s dětmi, dospělými a seniory - praktické vyzkoušení činností. (2 hodiny)

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenty se sociální prací realizovanou ve skupině. Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický a uvádí posluchače do problematiky sociální práce se skupinou, nabízí teoretickou základnu přístupů a poskytuje terminologickou výbavu umožňující orientaci v dané oblasti. Pozornost je zaměřena rovněž prakticky, studenti jsou seznamováni s různými podobami, modely i rámci praxe sociální práce skupinové.
" Student/ka umí identifikovat potřeby klientů v rámci skupinové sociální práce. " Student/ka umí rozlišovat v rámci skupinové dynamiky konkrétní role ve skupině. " Student/ka zná různé typy skupinové sociální práce v souvislosti s cílovými skupinami. " Student/ka se orientuje v problematice skupinové psychoterapie. " Student/ka umí prakticky aplikovat aktivity při skupinové práci s dětmi, dospělými a seniory.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Další požadavky na studenta: předmět je ukončen zápočtem a ústní zkouškou. Podmínky udělení zápočtu a zkoušky: - aktivní příprava a práce na seminářích, zpracování a prezentace seminární práce na zadané téma v rozsahu 2-3 stran; - úspěšné zvládnutí ústní zkoušky.
Doporučená literatura
  • Matoušek, O., Koláčková, J., Kodymová, P., eds. Sociální práce v praxi. Specifika různých cílových skupin.. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-818-0.
  • Matoušek, Oldřich. Metody a řízení sociální práce. Třetí, aktualizované a doplněné vydání. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0213-4.
  • Pöthe, P. Psychoterapie dítěte. Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3758-4.
  • Vymětal, J. Obecná psychoterapie. Praha: Grada, 2004. ISBN 8024707233.
  • Yalom, I. D., Leszcz, M. Teorie a praxe skupinové psychoterapie. Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1073-3.
  • Yalom, I. D. Máma a smysl života. Praha, 2010. ISBN 80-7367-713-8.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr