Předmět: Sociální služby a péče o klienty se zdravotním postižením

» Seznam fakult » FZS » USV
Název předmětu Sociální služby a péče o klienty se zdravotním postižením
Kód předmětu USV/SSLPE
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Baloun Ingrid, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Přednášky: 1. Definice osoby se zdravotním postižením. Stručná historie přístupu společnosti k osobám s postižením a vývoj sociálních služeb. (1 hodina) 2. Systém sociálních služeb se zaměřením na klienty se zdravotním postižením - invalidními ve třetím stupni, ve druhém nebo prvním stupni a osoby zdravotně znevýhodněné. Standardy sociálních služeb. (1 hodina) 3 - 4. Zaměstnávání osob se zdravotním postižením. Chráněná pracovní místa. Příspěvky pro zaměstnavatele. (2 hodiny) 5. - 6. Dávky pro osoby se zdravotním postižením (právní předpisy, kompetence k rozhodování, oprávněné osoby). (2 hodiny) 7. Příspěvek na péči (právní úprava, výše příspěvku, řízení o přiznání příspěvku na péči). (1 hodina) 8. Definice a náplň rané péče, její organizace, průběh služby. (1 hodina) 9. Etiologie zrakového postižení. Vývoj zraku od narození, charakteristika zrakových vad, diagnostika zrakových vad, Raná péče pro děti se zrakovým postižením. (1 hodina) 10. Etiologie sluchového postižení, diagnostika sluchových vad, sluchová protetika, komplexní péče o sluchově postižené. Raná péče pro děti se sluchovým postižením. (1 hodina) 11. Ucelený systém rehabilitace, nejčastější druhy tělesného postižení. Raná péče pro děti s tělesným a kombinovaným postižením. (1 hodina) 12. Etiologie mentálního postižení, klasifikace jednotlivých stupňů mentálního postižení. Raná péče pro děti s ohroženým a nerovnoměrným vývojem, pro děti se specifickými potřebami. (1 hodina) 13. Rodina a dítě se zdravotním postižením. Individuální plánování. (1 hodina) 14. Evaluace získaných dovedností. (1 hodina) Semináře: 1. - 2. Registr poskytovatelů sociálních služeb, vyhledávání konkrétních služeb pro osoby se zdravotním postižením. (2 hodiny) 3. - 4. Práva a povinnosti zaměstnavatelů při zaměstnávání osob se zdravotním postižením, příspěvek na zřízení pracovního místa pro osobu se zdravotním postižením. (2 hodiny) 5. - 6. Příspěvek na mobilitu, příspěvek na zvláštní pomůcku, průkaz OZP. (2 hodiny) 7. Příspěvek na péči (podmínky nároku, zvýšení příspěvku na péči, vyplnění žádosti na příspěvek na péči). (1 hodina) 8. Příklad dobré praxe - kazuistika průběhu služby. (1 hodina) 9. Zážitkový seminář se zaměřením na kompenzaci jednotlivých smyslů. (1 hodina) 10. Videoukázka - raná péče u dítěte se zrakovým postižením. Názorné individuální plánování s rodinou, jedincem. (1 hodina) 11. Videoukázka - raná péče u dítěte se sluchovým a kombinovaným postižením. (1 hodina) 12. Videoukázka - dítě s Downovým syndromem. (1 hodina) 13. Fáze vyrovnání se s postižením dítěte, vztahy v rodině, inkluze dítěte s postižením. (1 hodina) 14. Vlastní zkušenosti studentů s člověkem s postižením. Závěrečné shrnutí, terminologie. (1 hodina)

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cílem předmětu je, aby student rozuměl systému sociálních služeb, jež jsou zaměřené na klienty se zdravotním postižením, orientoval se v příslušné terminologii a legislativě. Student se orientuje v sociálních dávkách určených klientům se zdravotním postižením a v rámci sociálního poradenství umí klientům tyto dávky zajistit. Student se orientuje v systému rané péče pro děti se zdravotním postižením a v systému vzdělávání dětí se specifickými potřebami.
- student/ka se orientuje v sociálních dávkách určených klientům se zdravotním postižením - student/ka se orientuje v systému sociálních dávek určených osobám se zdravotním postižením - student/ka umí v rámci sociálního poradenství klientům tyto dávky zajistit - student/ka se orientuje v systému rané péče pro děti se zdravotním postižením a v systému vzdělávání dětí se specifickými potřebami - student/ka se orientuje v systému ucelené rehabilitace - student/ka rozumí individuálnímu plánování v systému sociálních služeb v souvislosti s klientem se zdravotním postižením - student/ka umí vyhledat v registru sociálních služeb konkrétní zařízení pro osoby se zdravotním postižením
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
aktivní příprava a práce na seminářích, zpracování a prezentace seminární práce na zadané téma v rozsahu 2-3 stran
Doporučená literatura
  • Čadilová, Věra; Žampachová, Zuzana. Rozvoj sociálních dovedností u dětí s autismem : (pro děti předškolního věku a pro děti se sníženými rozumovými schopnostmi). Vydání druhé, v Pasparta Publishing vydání první. [Praha] : Pasparta, 2017. ISBN 978-80-88163-49-7.
  • Fitznerová, Ivana. Máme dítě s handicapem. Vyd. 1. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-663-6.
  • CHVÁTALOVÁ, H. Jak se žije dětem s postižením. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0054-3.
  • Komendová, Jana. Pracovní podmínky osob se zdravotním postižením. Vydání první. Ostrava : Key Publishing, 2009. ISBN 978-80-7418-022-4.
  • KUDELOVÁ, I. Raná péče: Proč a jak raná péče vznikla. In: Šance Dětem, 2018.
  • Michalík, Jan. Zdravotní postižení a pomáhající profese. Vyd. 1. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-859-3.
  • Novosad, Libor. Tělesné postižení jako fenomén i životní realita : diskurzivní pohledy na tělo, tělesnost, pohyb, člověka a tělesné postižení. Vyd. 1. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-873-9.
  • Pipeková, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3., přeprac. a rozš. vyd. Brno : Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-198-0.
  • Říčan, Pavel; Krejčířová, Dana. Dětská klinická psychologie. 4., přepracované a doplněné vydání. Praha : Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-1049-8.
  • SLOWÍK, J. Komunikace s lidmi postižením.. Praha: Portál., 2010. ISBN 978-80-7367-691-9.
  • Slowík, Josef. Speciální pedagogika. 2., aktualizované a doplněné vydání. Praha : Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0095-8.
  • ŠÁMALOVÁ, M. a kol. Lidské potřeby ve zdraví a nemoci. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3223-7.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr