Vyučující
|
-
Hrušková Martina, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky: 1. Teorie rodiny s důrazem na strukturální teorie, teorii vývojového cyklu rodiny, komunikační teorii, sociálně-ekologickou teorii a teorii vazby. (1 hodina) 2. Principy práce s rodinou, problém objektivity a norem při posuzování rodiny. (1 hodina) 3. Modely hodnocení rodiny s důrazem na hodnocení rizik pro děti. (1 hodina) 4. Základní metody využitelné pro posuzování rodiny. (1 hodina) 5. Zapojení dětí do rozhodovacích procesů. (1 hodina) 6. Využití přirozených zdrojů podpory rodiny - význam a rizika, druhy poradenské a terapeutické práce s rodinou. (1 hodina) 7. Zdravotní a psychické problémy člena rodiny ovlivňující fungování rodinného systému, specifika práce s rodinou s dítětem s postižením. (1 hodina) 8. Sociální práce se zadluženou rodinou. (1 hodina) 9. Organizace a metodika rodinných konferencí. (1 hodina) 10. Formulace plánu práce s dítětem/rodinou. (1 hodina) 11. Rodina v předrozvodové, rozvodové a porozvodové fázi. (1 hodina) 12. Cochemská praxe - možnosti využití, principy. (1 hodina) 13. Využití metody mediace. (1 hodina) 14. Syndrom zavrženého rodiče. (1 hodina) Semináře: 1.- 2.Trénink komunikačních dovedností v rodině - reflexe emocí, parafrázování, škálovací otázky, vyjádření pochvaly, vyjádření ocenění. (2 hodiny) 3.- 4. Etické otázky práce s rodinou, etická dilemata - příklady. (2 hodiny) 5. - 6. Podpůrné nástroje využitelné při hodnocení naplněných potřeb dětí (komunikační bedna). (2 hodiny) 7. - 8. Individuální prán ochrany dítěte. Formulace cílů a úkolů v práci s rodinami na základě předložených kasuistik. (2 hodiny) 9. -10. Rodinná konference - nácvik. (2 hodiny) 11. - 12. Rozhovor s využitím vybraných mediačních prvků a zásad - trénink. (2 hodiny) 13. - 14. Evaluace vytyčených cílů v průběhu poskytování služby, ukončení spolupráce. Vedení dokumentace - předání zkušeností. (2 hodiny)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Předmět se věnuje problematice práce s rodinou z pohledu sociálního pracovníka. Hlavním cílem je studentům představit základní teoretické přístupy a jejich možné praktické aplikace ve vztahu k rodině jako klientovi sociální práce a zaměřit pozornost na některé zátěžové situace, které mohou rodinu destabilizovat.
Studující se orientuje v problematice rodiny jakožto klienta sociální práce, zná zásady tvorby profesionálního vztahu sociálního pracovníka a rodiny, chápe kontext sociální práce v rodině. Uvědomuje si souvislosti mezi zdravím a fungováním rodiny. Orientuje se také v nejnovějších trendech práce s rodinou. Studující umí kriticky používat metody a techniky sociální práce s rodinou, orientuje se v situaci a potřebách rodiny. Je schopen rozpoznat rizikové a patologické situace ohrožující členy rodiny, resp. rodinu jako celek, a po všestranném vyhodnocení situace navrhnout vhodný způsob intervence. Podporuje samostatnost rodiny a pomáhá jí na cestě ke změně při využití jejích kapacit a zdrojů.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Zápočet: min. 70% docházka na semináře, aktivní přístup při řešení modelových situací. Zkouška: ústní - znalost teoretických východisek, schopnost hledat řešení v souvislosti s nastíněným problémem
|
Doporučená literatura
|
-
Bechyňová, Věra; Konvičková, Marta. Sanace rodiny. Vyd. 1. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-392-5.
-
Gabura, Ján. Teória rodiny a proces práce s rodinou. 1. vyd. Bratislava : Iris, 2012. ISBN 978-80-89256-95-2.
-
Holá, Lenka. Mediace v teorii a praxi. Vyd. 1. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3134-6.
-
Knetlová, Zlata. Čí je to hra? : zapojování dětí do rozhodovacích procesů jako promyšlená strategie při práci s rodinou ve sporech o dítě. České Budějovice : Krizové centrum pro děti a rodinu, 2017. ISBN 978-80-904854-6-4.
-
Matoušek, Oldřich. Dítě traumatizované v blízkých vztazích : manuál pro profesionály a rodiny. Vydání první. Praha : Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1242-3.
-
Matoušek, Oldřich,; Kodymová, Pavla; Koláčková, Jana. Sociální práce v praxi : specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Vydání první. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7367-002-X.
-
Matoušek, Oldřich; Pazlarová, Hana. Hodnocení ohroženého dítěte a rodiny v kontextu plánování péče. Vyd. 1. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-739-8.
-
Matoušek, Oldřich. Státní orgány sociálněprávní ochrany dětí : dobrá praxe z pohledu rodin a pracovníků. Vydání první. Praha : Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3336-7.
-
Novák, Tomáš; Průchová, Bohumila. Předrozvodové a rozvodové poradenství. Vyd. 1. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1449-3.
-
Pemová, Terezie; Ptáček, Radek. Zanedbávání dětí : příčiny, důsledky a možnosti hodnocení. 1. vydání. Praha : Grada Publishing, 2016. ISBN 978-80-247-5695-0.
-
Smutková, Lucie. Sociální práce s rodinou. Vyd. 1. Hradec Králové : Gaudeamus, 2007. ISBN 978-80-7041-069-1.
|