Předmět: Základy pedagogiky a speciální pedagogiky

» Seznam fakult » FZS » USV
Název předmětu Základy pedagogiky a speciální pedagogiky
Kód předmětu USV/SZPSP
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Švestková Renata, Mgr. Ing. Ph.D.
Obsah předmětu
Přednášky: 1. Pedagogika jako věda o člověku. Historický kontext vývoje pedagogiky. Struktura pedagogických disciplín. Základní východiska výchovy a její pojetí. 2. Výukový proces, vztah učitele a žáků. Metody a formy výuky, pedagogická evaluace. 3. Vliv a funkce prostředí ve výchově. Výchovné prostředí rodinné, školní a mimoškolní výchova. 4. Školní poradenská pracoviště. Programy školské primární prevence rizikového chování. 5. Inovace ve výchově a vzdělávání, změny v české škole. 6. Pedagogický výzkum a jeho typologie. 7. Volnočasové aktivity dětí a mládeže v návaznosti na prevenci rizikového chování. 8. Speciální pedagogika - pojem, historie, předmět, cíle, interdisciplinární vztahy, systém. 9. Terminologie ve speciální pedagogice - vývoj a současný stav. Historický vývoj vztahu společnosti k lidem s postižením. 10. Charakteristika cílových skupin speciální pedagogiky. 11. Současné paradigma - modely pojetí a principy přístupu. Sociální rozměr disability. 12. Integrace a inkluze - vymezení, charakteristika, trendy. 13. Metody speciální pedagogiky, koordinovaná rehabilitace. 14. Systém vzdělávání osob se zdravotním postižením v ČR.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Předmět je orientován na základní informace z oboru pedagogika. Hlavním cílem předmětu je poskytnout studentům ucelený přehled problematiky výchovy a vzdělání, porozumění pedagogickému procesu. Seznámí studenty s různými pohledy na aktuální pedagogické změny a problémy. Na základě těchto poznatků je student/ka schopen/a aplikovat teoretické poznatky pedagogiky v rámci své edukační činnosti u klienta.
" Student/ka umí definovat pedagogiku jako vědu. " Student/ka umí charakterizovat edukační program. " Student/ka zná vybrané výukové metody v edukačním procesu. " Student/ka se orientuje v didaktických prostředcích. " Student/ka umí diferencovat edukaci u různých věkových skupin a u klientů s postižením.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta

Zápočet: Student zpracuje edukační program v rozsahu 4 vyučovacích hodin pro cílovou skupinu dle vlastního výběru (osoby se zdravotním postižením, školní děti a mládež, ženy na MD, senioři apod.). Přesné zadání obdrží studenti na první přednášce. Zkouška: Proběhne ústní formou, okruhy ke zkoušce a další informace k průběhu zkoušky obdrží studenti na první přednášce. Pro přednášky je stanovena povinnost 80% docházky a aktivní zapojení se studenta do přednášky.
Doporučená literatura
  • ČAPEK, R. Odměny a tresty ve školní praxi. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4639-5.
  • Fischer, Slavomil; Škoda, Jiří,; Svoboda, Zdeněk,; Zilcher, Ladislav. Speciální pedagogika : edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální : učebnice pro studenty učitelství. 1. vydání. Praha : Stanislav Juhaňák - Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-792-7.
  • Hájková, Vanda; Strnadová, Iva,; Vítková, Marie,; Horká, Hana. Inkluzivní vzdělávání : zaměření na speciální vzdělávací potřeby - kulturní, etnické, jazykové aj. aspekty ve výchově - kompetence inkluzivního pedagoga - poznatky z výzkumných šetření - případová studie školy - diagnostika a poradenství - spolupráce s rodinou. Vydání 1. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.
  • Chvátalová, Helena; Hudečková, Veronika. Jak se žije dětem s postižením : problematika pěti typů zdravotních postižení. 1. vyd. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-588-1.
  • Janderková, Dita. Speciální pedagogika v příbězích (kazuistikách). 1. vyd. Brno : Mendelova univerzita v Brně, 2012. ISBN 978-80-7375-658-1.
  • KASPER, T., KASPEROVÁ, D. Dějiny pedagogiky. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2429-4.
  • Monatová, Lili. Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. 2. rozš. vyd. Brno : Paido, 1998. ISBN 80-85931-60-5.
  • NELEŠOVSKÁ A. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0738-1.
  • OPRAVILOVÁ E. Předškolní pedagogika. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-9087-4.
  • Renotiérová, Marie; Ludíková, Libuše. Speciální pedagogika. 4. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého, 2006. ISBN 80-244-1475-9.
  • Strouhal, Martin. Teorie výchovy : k vybraným problémům a perspektivám jedné pedagogické disciplíny : klíčové momenty ve vývoji myšlení o výchově, výchovné antinomie a mnohost pedagogických diskursů, teorie výchovy mezi filozofií a vědou, výchova jako formativní proces, pedagogika v období postmoderny, pedagogika jako snění o ideálech. Vydání 1. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4212-0.
  • Švarcová-Slabinová, Iva. Základy speciální pedagogiky. Praha : Parta, 2012. ISBN 978-80-7320-176-0.
  • VÁGNEROVÁ, M. ? HADJ-MOUSSOVÁ, Z ? ŠTECH, S. Psychologie handicapu. Praha: Karolinum, 2001. ISBN 80-7184-929-4.
  • Vágnerová, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0225-7.
  • VALIŠOVÁ A. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9.
  • Vališová, Alena. Jak získat, udržet a neztrácet autoritu. Vyd. 1. Praha : Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-2282-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr