Vyučující
|
-
Švestková Renata, Mgr. Ing. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Pedagogika jako věda - vymezení pojmu, vztah pedagogiky k ostatním vědám, struktura oboru. 2. Edukační realita - základní pojmy a vztahy. Edukační procesy. Zákonitosti a druhy učení, učební styly. 3. Subjekt a objekt edukace. Osobnost edukátora. 4. Pojetí a zásady pedagogické komunikace a jejich uplatnění v edukačním procesu. 5. Vymezení a formulace edukačních cílů a aplikace na práci nutričního terapeuta. 6. Uplatnění výukových metod v edukačním procesu. Organizační formy edukace. Didaktické prostředky. 7. Projektování a hodnocení edukačního procesu v oblasti nutriční terapie. 8. Reflexe a sebereflexe v edukačním procesu. 9. Zvláštnosti edukace jednotlivých věkových kategorií. 10. Speciální přístupy při edukaci klientů s tělesným, smyslovým postižením a aktuální otázky související s oborem.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Předmět je orientován na základní informace z oboru pedagogika. Vymezuje specifika edukačního působení zdravotního pracovníka s ohledem na jednotlivá vývojová období klientů. Student/ka se seznámí s tím, jaký je vztah mezi edukací klienta a jeho léčbou. Na základě těchto poznatků je student/ka schopen/a aplikovat teoretické poznatky pedagogiky v rámci své edukační činnosti u pacienta, klienta, případně jiných osob ve speciálních dietních postupech.
Student/ka umí definovat pedagogiku jako vědu. Student/ka umí charakterizovat edukační program. Student/ka zná vybrané výukové metody v edukačním procesu. Student/ka se orientuje v didaktických prostředcích. Student/ka umí diferencovat edukaci u různých věkových skupin a u klientů s postižením.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Zpracování seminární práce, rozprava k seminární práci v rámci kolokvia. Povinná účast na přednáškách - povolena 1 absence. Obsah seminární práce: Popište přístup, který byste použili při edukaci různých typů klientů, např. s postižením (klienti se zrakovým postižením, poruchy sluchu a řeči, poruchy hybnosti atd.), školních dětí a mládeže, ženy na MD, senioři apod. Osnova seminární práce: 1. Cílová skupina podrobný popis specifik. Sběr údajů o schopnostech, připravenosti a nedostatcích klienta z hlediska učení. 2. Stanovení edukačních diagnóz. Stanovení priorit a edukačních cílů. Co budu edukovat - jídelníček, změnu životního stylu, výukový program atd. 3. Příprava edukačního plánu. Jak to udělám, jak budu edukovat - jídelníček, změnu životního stylu, výukový program atd. 4. Realizace edukačního plánu. Co k tomu použiji (pomůcky, prostředí ap.). 5. Vyhodnocení efektivnosti edukace, tj. jak provedu kontrolu. Pro zpracování mohou studenti využít všechny dostupné odborné zdroje (internet, knihy, články apod.) a to pouze za předpokladu řádného citování dle Opatření děkanky ZSF JU č. 12/2023 - Pravidla a požadavky pro odevzdání bakalářských/diplomových prací na ZSF JU, které najdete na https://www.zsf.jcu.cz/cz/fakulta/dokumenty/vnitrni-normy-zsf-ju/opatreni-dekana-dekanky-zsf-ju Rozsah práce - 4 až 5 stran (obálka se nezapočítává), řádkování 1,5 řádku, MICROSOFT WORD, TIMES 12, okraje 2,5 cm, stránky očíslujte - vyjma obálky, práci zarovnejte do bloku. Grafická úprava obálky práce - hlavička bez znaku JU, tj. Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, název předmětu, název seminární práce, jméno a příjmení studenta, kontaktní e-mail, ročník, obor, kdy a kde byla práce zpracována. Termín odevzdání písemné seminární práce - bude domluven na první výuce.
|
Doporučená literatura
|
-
Čapek, Robert. Odměny a tresty ve školní praxi : kázeňské strategie, zásady odměňování a trestání, hodnocení a klasifikace, podpora a motivace žáků. 2., přepracované vydání. Praha : Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4639-5.
-
Helus, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí : obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-628-5.
-
Journal of Nursing, Social Studies, Public Health and Rehabilitation. Journal of Nursing, Social Studies, Public Health and Rehabilitation. České Budějovice: University of South Bohemia in České Budějovice, Faculty of Health and Social Scie.
-
Kasper, Tomáš; Kasperová, Dana. Dějiny pedagogiky : období novověku a doba moderní, hlavní mezníky vývoje evropského školsví, školství v evropské moderní společnosti, hlavní mezníky dějin výchovy, reformně pedagogické koncepce. Vydání 1. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2429-4.
-
Kontakt. recenzovaný časopis ZSF JU.
-
Kopřiva, Pavel; Nováčková, Jana,; Nevolová, Dobromila,; Kopřivová, Tatjana. Respektovat a být respektován. 3. vydání. Bystřice pro Hostýnem : P. Kopřiva-Spirála, 2008. ISBN 978-80-904030-0-0.
-
Mertin, Václav. Výchova bez trestů. Vyd. 1. Praha : Wolters Kluwer Česká republika, 2013. ISBN 978-80-7478-028-8.
-
Nelešovská, Alena. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. 1. vyd. Praha : Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-0738-1.
-
Novák, Tomáš; Capponi, Věra. Asertivně do života. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3869-7.
-
Opravilová, Eva. Předškolní pedagogika. Vydání 1. Praha : Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5107-8.
-
Vališová, Alena,; Kasíková, Hana,; Bureš, Miroslav. Pedagogika pro učitele. 2., rozšířené a aktualizované vydání. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9.
|