Předmět: Úvod do problematiky osob ohrožených sociálním vyloučením, osoby v krizi, etnické menšiny

» Seznam fakult » FZS » USV
Název předmětu Úvod do problematiky osob ohrožených sociálním vyloučením, osoby v krizi, etnické menšiny
Kód předmětu USV/UPOOV
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Ondrášek Stanislav, Mgr. Ph.D.
  • Murad Salim, PhDr. XXX
Obsah předmětu
Přednášky: 1-2. Vymezení základních pojmů v dané oblasti, rizikové skupiny. 3-4. Sociální exkluze jako multidimenzionální problém, příčiny, složky a jejich projevy. Společenská nerovnost. Důsledky sociální exkluze v zdravotně sociální oblasti a možnosti sociální práce s nimi. Kultura chudoby a kritické směry v konceptu sociální exkluze. 5-6. Minority a jejich konstrukce, etnické minority na území České republiky a jejich specifika. Identita, tolerance a intolerance. Přístupy k minoritám 7-8. Identita, tolerance a intolerance. Přístupy k minoritám. 9-10. Fenomén krize, typologie krizí, fáze krize a vyrovnávací strategie. 11-12. Důsledky krize. Krizová intervence, cíle, základní principy a zásady. Typy krizové intervence a jejich využití v příkladech dobré praxe v sociální práci. 13-14. Osoby propuštěné ze školských zařízení pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy a z výkonu vazby a výkonu trestu odnětí svobody jako ohrožená skupina. Semináře: 1-2. Prostorová segregace a mechanismy jejího vzniku. Důsledky prostorové segregace. Kazuistiky na vybraných příkladech z regionu. 3-6. Příklady dobré praxe práce se sociální exkluzí. Exkurze 7-8. Příklady dobré praxe práce se minoritními skupinami. Exkurze 9-10. Nástroje pro řešení situace osob propuštěných ze školských zařízení pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy - modelové situace. 11-12. Nástroje pro řešení situace osob propuštěných z výkonu vazby a výkonu trestu odnětí svobody - modelové situace. 13-14. Příklady programů a intervencí u osob s mentálním a psychickým postižením.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou), Případová studie
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studující se základními pojmy a východisky v oblasti sociální exkluze, krize a etnických minorit. Studující tak získají základní přehled v této oblasti, který bude východiskem pro navazující předměty. Studující po absolvování předmětu získá následující kompetence. Studující získají znalosti základních pojmů v oblasti problematiky osob ohrožených sociálním vyloučením, osob v krizi a etnických minorit; rizikových skupin; sociální exkluze jako multidimenzionálního problému včetně jejich důsledků v zdravotně sociální oblasti; konceptu kultury chudoby; konstrukce menšin a jejich specifik a přístupů k nim; fenoménu krize včetně důsledků a copingových strategií; principů krizové intervence. Studující dále získají schopnost určit nástroje pro řešení situace osob ohrožených sociálním vyloučením, osob v krizi, etnické menšiny a dalších rizikových skupin (osoby pro propuštěné ze školských zařízení pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy a z výkonu vazby a výkonu trestu odnětí svobody a osoby s mentálním a psychickým postižením) a vyhledat příklady dobré praxe v této oblasti.
Studující získají znalosti základních pojmů v oblasti problematiky osob ohrožených sociálním vyloučením, osob v krizi a etnických minorit; rizikových skupin; sociální exkluze jako multidimenzionálního problému včetně jejich důsledků v zdravotně sociální oblasti; konceptu kultury chudoby; konstrukce menšin a jejich specifik a přístupů k nim; fenoménu krize včetně důsledků a copingových strategií; principů krizové intervence. Studující dále získají schopnost určit nástroje pro řešení situace osob ohrožených sociálním vyloučením, osob v krizi, etnické menšiny a dalších rizikových skupin (osoby pro propuštěné ze školských zařízení pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy a z výkonu vazby a výkonu trestu odnětí svobody a osoby s mentálním a psychickým postižením) a vyhledat příklady dobré praxe v této oblasti.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška, Esej

Zápočet: seminární práce (esej na zvolené téma) Zkouška: písemný test s otevřenými otázkami, úspěšnost min. 70%
Doporučená literatura
  • Baudin. Good care in the community: Ethical aspects of deinstitucionalisation in menatl health care.. Utrecht, 2001.
  • ČADA, K. et al. Analýza sociálně vyloučených lokalit v ČR.. Praha: GAC, 2015.
  • KAJANOVÁ, A. Proč selhává sociální práce se sociálně exkludovanými.. Praha: Lidové noviny, 2017. ISBN 978-80-7422-613-7.
  • KAJANOVÁ, A. Sociální práce s romskou minoritou. České Budějovice: ZSF JU, 2017. ISBN 978-80-7394-661-6.
  • MAREŠ, P. Marginalizace, sociální exkluze. In Menšiny a marginalizované skupiny v České republice.. Brno: Masarykova univerzita a Georgtown, 2002. ISBN 80-210-2791-6.
  • POLIŠENSKÁ, A. Psychologické aspekty resocializace pachatelů majetkové trestné činnost, jejich integrace do spolčenosti: výzkumná monografie. Praha: Psychologický ústav AV ČR, 2016. ISBN 978-80-86174-19-8.
  • RIEGER, Z. Návrat k rodině a domů. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-544-8.
  • RUBIKON CENTRUM. První kroky ke svobodě. Praha: Rubikon Centrum, 2013. ISBN 978-80- 904116-4.
  • ŠPATENKOVÁ, N. a kol. Krize a krizová intervence. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-247-5327-0.
  • ŠPATENKOVÁ, N. Krizová intervence pro praxi. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-2472-624-3.
  • TOMÁŠEK, J. Zaměstnání jako faktor desistence. Praha: Institut pro kriminologii a sociální prevenci, 2017. ISBN 978-80-7338-166-0.
  • VODÁČKOVÁ, D. Krizová intervence. Praha: Portál, 2002. ISBN 978-80-7178-696-9.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr