Předmět: Sociální pedagogika

» Seznam fakult » FZS » USV
Název předmětu Sociální pedagogika
Kód předmětu USV/USCPD
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Švestková Renata, Mgr. Ing. Ph.D.
Obsah předmětu
Přednášky: 1. Vymezení sociální pedagogiky jako vědy. 2. Obsah a postavení předmětu ve struktuře vědních disciplín. 3. Vznik a vývoj sociální pedagogiky. 4. Současné pojetí sociální pedagogiky. 5. Základní pojmy užívané sociální pedagogikou. 6. Socializace a výchova. 7. Prostředí v pojetí sociální pedagogiky. 8. Přirozené prostředí výchovy. 9. Intencionální prostředí ve výchovných institucích. 10. Sociálně pedagogické klima ve výchovných institucích. 11. Typologie rizikového chování dětí a mladistvých. 12. Rizikové chování dětí a mladistvých a jeho prevence. 13. Školní poradenské pracoviště a jeho význam v prevenci rizikového chování dětí. 14. Výchova ve volném čase a pro volný čas. Semináře: 1. Přirozené prostředí výchovy - rodina. 2. Přirozené prostředí výchovy - lokální prostředí. 3. Přirozené prostředí výchovy - - vrstevnická skupina. 4. Školní prostředí - klima školy, klima třídy. 5. Průřezová témata RVP ZŠ (Osobnostní a sociální výchova, Výchova demokratického občana, Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech). 6. Průřezová témata RVP ZŠ (Multikulturní výchova, Environmentální výchova, Mediální výchova). 7. Školní poradenské pracoviště. 8. Minimální preventivní program. 9. Typologie rizikového chování dětí a mladistvých. 10. Druhy rizikového chování - agresivita a šikana. 11. Druhy rizikového chování - kyberšikana. 12. Prevence rizikového chování dětí a mladistvých. 13. Výchova ve volném čase a pro volný čas - NNO působící v oblasti volného času dětí a mladistvých. 14. Nízkoprahová zařízení pro děti a mládež.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cílem předmětu sociální pedagogika je seznámit studenty se současným pojetím oboru sociální pedagogika a s postavením profese sociálního pedagoga. Dále je cílem seznámit studenty se současným pojetím dané disciplíny u nás i v zahraničí, orientovat se v celé dané oblasti sociálních aspektů výchovy, charakterizovat prostředí a jeho jednotlivé typy, v nichž se výchovný proces odehrává, ukázat možnosti využívání prostředí jako výchovného prostředku.
1. Student/ka umí definovat sociální pedagogiku jako vědu. 2. Student/ka zná základní pojetí sociální pedagogiky. 3. Student/ka se orientuje se v příslušné legislativě. 4. Student/ka zvládne základní postupy při řešení sociálně pedagogických problémů. 5. Student/ka má základní informace o realizaci primární prevence rizikového chování.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Pro přednášky a semináře je stanovena povinnost 80% docházky a aktivní zapojení se studenta do výuky. Seminární práce: Student/ka zpracuje edukační program (oblast prevence rizikového chování) v rozsahu 4 vyučovacích hodin pro cílovou skupinu dle vlastního výběru (osoby se zdravotním postižením, školní děti a mládež, dospělí, senioři apod.). Přesné zadání obdrží studenti/studentky na první výuce. Pro zpracování mohou studenti/studentky využít všechny dostupné odborné zdroje (internet, knihy, články apod.) a to pouze za předpokladu řádného citování dle Opatření děkanky ZSF JU č. 12/2023 - Pravidla a požadavky pro odevzdání bakalářských/diplomových prací na ZSF JU, které najdete na https://www.zsf.jcu.cz/cz/fakulta/dokumenty/vnitrni-normy-zsf-ju/opatreni-dekana-dekanky-zsf-ju Kolokvium: Proběhne ústní formou - rozprava k seminární práci.
Doporučená literatura
  • Balvín, Jaroslav. Sociální pedagogika a její dvě české osobnosti: Miroslav Dědič a Přemysl Pitter. Vydání první. Praha : Radix, spol. s r.o., 2015. ISBN 978-80-87573-13-6.
  • Bendl, Stanislav. Základy sociální pedagogiky. V Praze : Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2016. ISBN 978-80-7290-881-3.
  • ČECH, O., ZVONÍČKOVÁ, N. Nebezpečí kyberšikany: internet jako zbraň?. České Budějovice: Theia - krizové centrum, 2017. ISBN 978-80-904854-4-0.
  • Fischer, Slavomil; Škoda, Jiří. Sociální patologie : závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. 2., rozšířené a aktualizované vydání. Praha : Grada Publishing, 2014. ISBN 978-80-247-5046-0.
  • Gulová, Lenka. Sociální práce : pro pedagogické obory. Vydání první. Praha : Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-3379-1.
  • HOLLÁ, K. Sexting a kyberšikana. Praha: Iris, 2016. ISBN 978-80-815-3061-6.
  • Krulichová, Eva; Podaná, Zuzana,; Buriánek, Jiří. Delikvence mládeže : trendy a souvislosti. Vydání 1. Praha : Triton, 2015. ISBN 978-80-7387-860-3.
  • Martínek, Zdeněk. Agresivita a kriminalita školní mládeže. 2., aktualizované a rozšířené vydání. Praha : Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5309-6.
  • MATOUŠEK, O., MATOUŠKOVÁ, A. Mládež a delikvence. Vyd. 3. aktual.. Praha, Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-825-8.
  • PAPEŽOVÁ, H., HANUSOVÁ, J. Poruchy příjmu potravy, příručka pro pomáhající profese. Praha: Togga, 2012. ISBN 978-80-87258-98-9.
  • PROCHÁZKA, M. Sociální pedagogika.. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3470-5.
  • ŠEVČÍK, D., ŠPATENKOVÁ, N. Domácí násilí: kontext, dynamika a intervence. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-807-3676-902.
  • ŠEVČÍKOVÁ, A. Děti a dospívající online: vybraná rizika používání internetu. Praha: Grada, Psyché, 2014. ISBN 978-80-247-5010-1.
  • Šmahaj, Jan. Kyberšikana jako společenský problém = Cyberbullying as a social problem. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. ISBN 978-80-244-4227-3.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr