| Název předmětu | Sociální pedagogika |
|---|---|
| Kód předmětu | USV/USCPD |
| Organizační forma výuky | Přednáška + Seminář |
| Úroveň předmětu | Bakalářský |
| Rok studia | nespecifikován |
| Semestr | Letní |
| Počet ECTS kreditů | 3 |
| Vyučovací jazyk | čeština |
| Statut předmětu | Povinný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
Přednášky: 1. Vymezení sociální pedagogiky jako vědy. 2. Obsah a postavení předmětu ve struktuře vědních disciplín. 3. Vznik a vývoj sociální pedagogiky. 4. Současné pojetí sociální pedagogiky. 5. Základní pojmy užívané sociální pedagogikou. 6. Socializace a výchova. 7. Prostředí v pojetí sociální pedagogiky. 8. Přirozené prostředí výchovy. 9. Intencionální prostředí ve výchovných institucích. 10. Sociálně pedagogické klima ve výchovných institucích. 11. Typologie rizikového chování dětí a mladistvých. 12. Rizikové chování dětí a mladistvých a jeho prevence. 13. Školní poradenské pracoviště a jeho význam v prevenci rizikového chování dětí. 14. Výchova ve volném čase a pro volný čas. Semináře: 1. Přirozené prostředí výchovy - rodina. 2. Přirozené prostředí výchovy - lokální prostředí. 3. Přirozené prostředí výchovy - - vrstevnická skupina. 4. Školní prostředí - klima školy, klima třídy. 5. Průřezová témata RVP ZŠ (Osobnostní a sociální výchova, Výchova demokratického občana, Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech). 6. Průřezová témata RVP ZŠ (Multikulturní výchova, Environmentální výchova, Mediální výchova). 7. Školní poradenské pracoviště. 8. Minimální preventivní program. 9. Typologie rizikového chování dětí a mladistvých. 10. Druhy rizikového chování - agresivita a šikana. 11. Druhy rizikového chování - kyberšikana. 12. Prevence rizikového chování dětí a mladistvých. 13. Výchova ve volném čase a pro volný čas - NNO působící v oblasti volného času dětí a mladistvých. 14. Nízkoprahová zařízení pro děti a mládež.
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| nespecifikováno |
| Výstupy z učení |
|
Cílem předmětu sociální pedagogika je seznámit studenty se současným pojetím oboru sociální pedagogika a s postavením profese sociálního pedagoga. Dále je cílem seznámit studenty se současným pojetím dané disciplíny u nás i v zahraničí, orientovat se v celé dané oblasti sociálních aspektů výchovy, charakterizovat prostředí a jeho jednotlivé typy, v nichž se výchovný proces odehrává, ukázat možnosti využívání prostředí jako výchovného prostředku.
1. Student/ka umí definovat sociální pedagogiku jako vědu. 2. Student/ka zná základní pojetí sociální pedagogiky. 3. Student/ka se orientuje se v příslušné legislativě. 4. Student/ka zvládne základní postupy při řešení sociálně pedagogických problémů. 5. Student/ka má základní informace o realizaci primární prevence rizikového chování. |
| Předpoklady |
|
nespecifikováno
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
nespecifikováno
Pro přednášky a semináře je stanovena povinnost 80% docházky a aktivní zapojení se studenta do výuky. Seminární práce: Student/ka zpracuje edukační program (oblast prevence rizikového chování) v rozsahu 4 vyučovacích hodin pro cílovou skupinu dle vlastního výběru (osoby se zdravotním postižením, školní děti a mládež, dospělí, senioři apod.). Přesné zadání obdrží studenti/studentky na první výuce. Pro zpracování mohou studenti/studentky využít všechny dostupné odborné zdroje (internet, knihy, články apod.) a to pouze za předpokladu řádného citování dle Opatření děkanky ZSF JU č. 12/2023 - Pravidla a požadavky pro odevzdání bakalářských/diplomových prací na ZSF JU, které najdete na https://www.zsf.jcu.cz/cz/fakulta/dokumenty/vnitrni-normy-zsf-ju/opatreni-dekana-dekanky-zsf-ju Kolokvium: Proběhne ústní formou - rozprava k seminární práci. |
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr |
|---|