Vyučující
|
-
Shuranova Lesia, Ph.D., MBA
-
Jarošová Erika, Mgr. et Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky: 1.-2. Platná právní úprava v oblasti ochrany práv dětí a péče o ohrožené děti, hlavní faktory ovlivňující současnou podobu systému ochrany dětí v ČR 3.-4. Osoby pověřené k výkonu sociálně právní ochrany dětí a jejich role 5.-6. (Nejlepší) zájem dítěte - hodnocení a určení zájmu dítěte 7.-8. Formy náhradní rodinné péče (svěření dítěte do péče jiné fyzické osoby než rodiče, pěstounská péče) 9.-10. Formy náhradní rodinné péče (pěstounská péče na přechodnou dobu, poručenství). 11.-12. Formy náhradní rodinné péče (osvojení včetně mezinárodního). 13.-14. Ústavní výchova včetně zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc. 15.-16. Porucha attachmentu, její projevy a důsledky. 17.-18. Příprava dítěte na příchod do rodiny, příprava rodiny na příchod dítěte 19.-20. Identita přijatého dítěte, možnosti podpory identity dítěte 21.-22. Asistovaný kontakt dítěte s biologickým rodičem 23.-24. Romské dítě v systému náhradní rodinné péče 25. -28. Standardy kvality sociálně právní ochrany. Semináře: 1.-2. Právní souvislosti v procesu zprostředkování náhradní rodinné péče - modelové situace 3.-4. "V nejlepším zájmu dítěte" - práce s dokumentem ČT 5.-6. Potřeby dětí v nové rodině, problémy a návrhy řešení 7.-8. Proces tvorby individuálního plánu ochrany dítěte - praktické příklady 9.-10. Institut doprovázení pěstounské rodiny, práva a povinnosti osob pečujících a osob v evidenci - diskuse 11.-12. Metody sociální práce při práci s dětmi v náhradní rodinné péči - praktické využití 13. -14. Terapeutické rodičovství - praktické příklady.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je předat studentům základní psychosociální a sociálněprávní souvislosti dětí žijících mimo vlastní rodinu, zmapovat problémy těchto dětí v raném věku i v dospělosti. Student je seznámen s možnostmi a způsoby práce, které se v oblasti náhradní rodinné péče využívají.
Získané způsobilosti: Frekventant zná rozdíly mezi jednotlivými formami náhradní rodinné péče, disponuje znalostmi o identitě dítěte a důsledcích poruch vztahové vazby. Student má dovednosti v oblasti vyhodnocení potřeb dětí, umí zpracovat individuální plán ochrany dítěte.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Požadavky na získání zápočtu: 70% účast na seminářích, písemný zápočtový test Požadavky na získání zkoušky (ústní): znalost teoretických východisek, schopnost argumentace
|
Doporučená literatura
|
-
Brisch, Karl Heinz. Poruchy vztahové vazby : od teorie k terapii. Vyd. 1. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-870-8.
-
Butulová, B. Manuál služby asistovaný kontakt.
-
Cairns, K. Bezpečná vazba mezi náhradními rodiči a dítětem: traumata v raném vztahu a psychická odolnost. Praha: Portál, 2013.
-
Černá, R. Cesta k dítěti: terapeutické metody pro práci s dětmi v náhradní rodinné péči.. Chrudim, Amalthea, 2013.
-
Klimeš, J. Budování identity dítěte. Praha: Rozum a cit, 2008.
-
Novotná, Věra; Burdová, Eva; Riedlová Jurková, Jana. Zákon o sociálně-právní ochraně dětí s komentářem. 2., aktualizované vydání. Olomouc : ANAG, 2016. ISBN 978-80-7554-022-5.
-
Purvis, K.B., Cross, D. R., Sunshine W. L. Dítě v nové rodině. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4335-0.
-
Semerádová, M., Černá R. Metodika podpůrných skupin pro děti vyrůstající u příbuzných, v pěstounské péči či adopci. Chrudim, Amalthea, 2013.
-
Středisko náhradní rodinné péče. Zvykáme si jeden na druhého aneb nová náhradní rodina v procesu adaptace. Praha, 2012. ISBN 80-969621-0-8.
-
Uhlířová, V. Dítě ve výchově příbuzných. Praha: Rozum a cit, 2010.
|