Vyučující
|
-
Stejskalová Jana, Mgr. Ph.D.
-
Sukdolová Iveta, MUDr.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky: 1 přenáška 2 hodiny 1. Zdraví a nemoc. Bio-psycho-sociální a spirituální pohled. 2. Proměnné faktory ovlivňující zdraví a nemoc. 3. Systém zdravotní péče a zdravotní politika v ČR, zdravotnické služby. 4. Etika a zdravotní péče 5. Program WHO Zdraví 21, program Zdraví 2030. 6. - 7. Kvalita života. 8. - 9. Zdravý životní styl. 10. Prevence nemocí a podpora zdraví. Laická první pomoc. 11. - 12. Sociální práce ve zdravotnictví. Role zdravotně sociálního pracovníka. 13. - 14. Sociální determinanty ovlivňující zdraví (děti, dospělí, senioři). Semináře: 1 seminář 2 hodiny 1. Základní klasifikace nemocí, základní symptomy nemocí, diagnóza. 2. Rizikové faktory ovlivňující vznik nemocí. 3. Ambulantní péče, hospitalizační péče. 4. Etika ve zdravotnictví, vztah lékař- pacient. 5. Praktický dopad programu Zdraví 21 a Zdraví 2030 na zdravotní péči a pacienty samotné. 6. - 7.Kvalita života a její ovlivnění zdravím a sociální situací, hodnocení kvality života. 8. - 9. Vliv životního stylu na vznik civilizačních chorob 10. Možnosti prevence nemocí, upevnění zdraví. Laická první pomoc. 11. - 12. Možnosti spolupráce sociálního pracovníka a zdravotnického personálu za účelem zlepšení kvality života nemocných 13. - 14. Základní charakteristika nemocí vzhledem k věku pacienta (dětství, dospělost, stáří)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Blended learning
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty se systémem zdravotní péče a zdravotní politiky v ČR, dále pak se sociálními determinanty, jenž ovlivňující zdraví, s kvalitou života a zdravým životním stylem. Pozornost je věnována i etickým aspektům zdravotní péče, podpoře zdraví a prevenci nemocí.
Získané způsobilosti Student získá základní znalosti laické první pomoci a je připraven prakticky je aplikovat. Student pochopí zásady zdravého životního stylu a je schopen je prosazovat v širokém sociálním kontextu v souladu s dlouhodobým programem zlepšování zdravotního stavu obyvatel ČR - Zdraví 2030. Kompetence: - Student/ka umí identifikovat potřeby klientů v bio-psycho-sociální a spirituální rovině. - Student/ka umí rozlišovat faktory ovlivňující zdraví a nemoc. - Student/ka se orientuje v systému zdravotní a sociální péče v ČR. - Student/ka zná principy etických norem ve zdravotně sociální oblasti - Student/ka zná etický kodex sociálních pracovníků a rozumí hodnotám v sociální práci - Student/ka prakticky aplikuje principy programu WHO Zdraví 21 a Zdraví 2030 - Student/ka umí prakticky aplikovat laickou první pomoc. - Student/ka rozumí jednotlivým rolím v rámci multidisciplinárního týmu a postavení sociálního/zdravotně sociálního pracovníka v tomto týmu. - Student/ka zná sociální determinanty ovlivňující zdraví u dětí, dospělých i seniorů
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Test
Další požadavky na studenta: předmět je ukončen zápočtem a ústní zkouškou. Podmínky udělení zápočtu a zkoušky: - aktivní příprava a práce na seminářích, zápočtový test - úspěšné zvládnutí ústní zkoušky.
|
Doporučená literatura
|
-
Bennettová, B. Emoční jóga. Praha: Dharma Gaia, 2015. ISBN 978-80-7436-052-7.
-
Kebza, V. Psychosociální determinanty zdraví. Praha: Grada, 2005. ISBN 978-80-247-2798-1.
-
Křivohlavý, J. Psychologie nemoci. Praha: Grada, 2002. ISBN 80-247-0179-0.
-
KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví.. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-551-2.
-
KUZNÍKOVÁ, I. Sociální práce ve zdravotnictví. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3676-1.
-
Mlčák, Z. Psychologie zdraví a nemoci. Ostrava: FF OU, 2011. ISBN 978-80-7368-951-3.
-
PAYNE, J. ET AL. Kvalita života a zdraví. Praha, Triton, 2005. ISBN 80-7254-657-0.
-
Velemínský, M. a kol. Zdraví a nemoc. Č. Budějovice: ZSF JU, 2011. ISBN 978-80-7394-326-4.
|