Předmět: Koordinovaná rehabilitace a sociální poradenství

» Seznam fakult » FZS » USV
Název předmětu Koordinovaná rehabilitace a sociální poradenství
Kód předmětu USV/VKRSP
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Baloun Ingrid, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Přednášky: 1 přednáška 3 hodiny 1. Vymezení pojmů "habilitace", "rehabilitace" a koordinovaná rehabilitace, vývoj systému a jeho právní ukotvení. Pojem poradenství v sociální práci a v systému koordinované rehabilitace 2. Impairment, disabilita, restringovaná participace (MKF, 2001). Holistické pojetí osobnosti člověka a koordinovaný systém rehabilitace. 3. Koordinovaný systém rehabilitace - složení multidisciplinárního týmu, role jednotlivých odborníků v rámci týmu (kruhová péče), otázky související s jejich kompetencemi. 4. Teoretické přístupy v poradenství (systemický, humanistický). 5. Standardy poradenské práce. 6. Instituce v poradenství. 7. Pedagogické prostředky koordinovaného systému rehabilitace. 8. Poradenství v rámci pedagogické koordinované rehabilitace 9. Léčebné prostředky koordinovaného systému rehabilitace. 10. Poradenství v rámci léčebné koordinované rehabilitace 11. Sociální prostředky koordinovaného systému rehabilitace. 12. Poradenství v rámci sociální koordinované rehabilitace 13. Pracovní prostředky systému rehabilitace. 14. Poradenství v rámci pracovní koordinované rehabilitace Semináře: 1 seminář 2 hodiny 1. Pojetí koordinované rehabilitace (kazuistiky, případové studie). 2. Hodnocení ve smyslu MKF u jednotlivých druhů postižení a diagnóz. 3. Poradenský proces v léčebné rehabilitaci (kazuistiky, případové studie). 4. Fyzioterapie, možnosti, význam reflexní terapie V. Vojty, další možnosti LTV. 5. Poradenský proces v sociální rehabilitaci (kazuistiky, případové studie). 6. Koordinovaná rehabilitace ve vztahu k soc. službám s důrazem na standardy soc. služeb a osobní asistenci. 7. Poradenský proces v pedagogické rehabilitaci (kazuistiky, případové studie). 8. Koordinovaná rehabilitace a inkluzivní vzdělávání (kazuistiky, případové studie). 9. Poradenský proces v pracovní rehabilitaci (kazuistiky, případové studie). 10. Možnosti rekvalifikace, pracovní integrace osob se zdravotním postižením, úloha ÚP. 11. Klienti v poradenském systému koordinované rehabilitace. 12. Role a péče o sociálního pracovníka v systému koordinované rehabilitace - prevence. 13. Role a péče o sociálního pracovníka v systému koordinované rehabilitace - supervize. 14. Ostatní otázky související s koordinovanou rehabilitací a etické konsekvence

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenty s teoretickými základy poradenství v rámci koordinované rehabilitace se zaměřením na praktické zvládnutí kontaktu s klientem v poradenských situacích a s nejčastějšími modely poradenské praxe, dalším cílem je seznámit studenty s rolí odborníků v rámci koordinované rehabilitace. Studenti si v rámci výuky osvojí typy situací v poradenské práci, zásady práce poradenského týmu a úlohu sociálního pracovníka v koordinované rehabilitaci.
Získané způsobilosti: - Chápe základní principy a systém koordinované rehabilitace - Orientuje se v související terminologii. - Zná jednotlivé prostředky a složky koordinovaného systému. - Chápe možné poradenské přístupy v systému koordinované rehabilitace. - Orientuje se v institucionálním systému poradenství. - Chápe kompetenční i týmové rozložení v systému koordinované rehabilitace. - Dovede teoretické poznání koordinovaného systému rehabilitace aplikovat v modelových aktivitách i v rámci praktické výuky s klienty.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Další požadavky na studenta: předmět je ukončen zápočtem a ústní zkouškou. Podmínky udělení zápočtu a zkoušky: - aktivní příprava a práce na seminářích, zápočtový test - úspěšné zvládnutí ústní zkoušky.
Doporučená literatura
  • JANKOVSKÝ, J., PFEIFFER, J., ŠVESTKOVÁ, O. Vybrané kapitoly z uceleného systému rehabilitace. 1. vyd.. Č.Budějovice: ZSF JU, 2006. ISBN 80-7040-826-X.
  • Jankovský, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením, somatopedická a psychologická hlediska. 2. doplněné vydání. Triton, Praha, 2006. ISBN 80-7254-730-5.
  • Matoušek, Oldřich,; Kodymová, Pavla; Koláčková, Jana. Sociální práce v praxi : specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Vydání první. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7367-002-X.
  • Novosad, Libor. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním : základy a předpoklady dobré poradenské praxe. Vydání první. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-509-7.
  • PROCHÁZKOVÁ, L. Možnosti pracovního uplatnění lidí s postižením - současné trendy v České republice a v zahraničí. Brno: Masarykova univerzita,, 2015. ISBN 978-80-210-8135-2.
  • Vágnerová, M. (2014). Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha, Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0696-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr