Předmět: Sociální pedagogika

» Seznam fakult » FZS » USV
Název předmětu Sociální pedagogika
Kód předmětu USV/VSCPD
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Švestková Renata, Mgr. Ing. Ph.D.
Obsah předmětu
Přednášky: 1. Vymezení sociální pedagogiky jako vědy. Obsah a postavení předmětu ve struktuře vědních disciplín. Vznik a vývoj sociální pedagogiky. Současné pojetí sociální pedagogiky. Základní pojmy užívané sociální pedagogikou. Socializace a výchova. 2. Prostředí v pojetí sociální pedagogiky. Přirozené prostředí výchovy. Intencionální prostředí ve výchovných institucích. Sociálně pedagogické klima ve výchovných institucích. 3. - 4. Rizikové chování dětí a mladistvých a jeho prevence. Typologie rizikového chování dětí a mladistvých. 5. Školní poradenské pracoviště a jeho význam v prevenci rizikového chování dětí. Výchova ve volném čase a pro volný čas. Semináře: 1. Přirozené prostředí výchovy - rodina, lokální prostředí, vrstevnická skupina. Školní prostředí - klima školy, klima třídy. 2. Průřezová témata RVP ZŠ (Osobnostní a sociální výchova, Výchova demokratického občana, Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech, Multikulturní výchova, Environmentální výchova, Mediální výchova). Školní poradenské pracoviště. Minimální preventivní program. 3. Typologie rizikového chování dětí a mladistvých (agresivita a šikana, kyberšikana atd.). Prevence rizikového chování dětí a mladistvých. Výchova ve volném čase a pro volný čas - NNO působící v oblasti volného času dětí a mladistvých. Nízkoprahová zařízení pro děti a mládež.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cílem předmětu sociální pedagogika je seznámit studenty se současným pojetím oboru sociální pedagogika a s postavením profese sociálního pedagoga. Dále je cílem seznámit studenty se současným pojetím dané disciplíny u nás i v zahraničí, orientovat se v celé dané oblasti sociálních aspektů výchovy, charakterizovat prostředí a jeho jednotlivé typy, v nichž se výchovný proces odehrává, ukázat možnosti využívání prostředí jako výchovného prostředku.
1. Student/ka umí definovat sociální pedagogiku jako vědu. 2. Student/ka zná základní pojetí sociální pedagogiky. 3. Student/ka se orientuje se v příslušné legislativě. 4. Student/ka zvládne základní postupy při řešení sociálně pedagogických problémů. 5. Student/ka má základní informace o realizaci primární prevence rizikového chování.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Pro přednášky a semináře je stanovena povinnost 80% docházky a aktivní zapojení se studenta do výuky. Forma zakončení předmětu: písemná a ústní - zpracování seminární práce, rozprava k seminární práci v rámci kolokvia. Téma seminární práce - studenti zpracují seminární práci na téma, které jim bude zadáno na první výuce. Termín odevzdání písemné seminární práce - bude domluven na první výuce. Pro zpracování mohou studenti využít všechny dostupné odborné zdroje (internet, knihy, články apod.) a to pouze za předpokladu řádného citování dle Opatření děkanky ZSF JU č. 12/2023 - Pravidla a požadavky pro odevzdání bakalářských/diplomových prací na ZSF JU, které najdete na https://www.zsf.jcu.cz/cz/fakulta/dokumenty/vnitrni-normy-zsf-ju/opatreni-dekana-dekanky-zsf-ju Rozsah práce - 2 až 4 strany (obálka se nezapočítává), řádkování 1,5 řádku, MICROSOFT WORD, TIMES 12, okraje 2,5 cm, stránky očíslujte - vyjma obálky, práci zarovnejte do bloku. Grafická úprava obálky práce - hlavička bez znaku JU, tj. Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, název předmětu, název seminární práce, jméno a příjmení studenta, kontaktní e-mail, ročník, obor, kdy a kde byla práce zpracována.
Doporučená literatura
  • Balvín, Jaroslav. Sociální pedagogika a její dvě české osobnosti: Miroslav Dědič a Přemysl Pitter. Vydání první. Praha : Radix, spol. s r.o., 2015. ISBN 978-80-87573-13-6.
  • Bendl, Stanislav. Základy sociální pedagogiky. V Praze : Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2016. ISBN 978-80-7290-881-3.
  • ČECH, O., ZVONÍČKOVÁ, N. Nebezpečí kyberšikany: internet jako zbraň?. České Budějovice: Theia - krizové centrum, 2017. ISBN 978-80-904854-4-0.
  • Fischer, Slavomil; Škoda, Jiří. Sociální patologie : závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. 2., rozšířené a aktualizované vydání. Praha : Grada Publishing, 2014. ISBN 978-80-247-5046-0.
  • Gulová, Lenka. Sociální práce : pro pedagogické obory. Vydání první. Praha : Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-3379-1.
  • HOLLÁ, K. Sexting a kyberšikana. Praha: Iris, 2016. ISBN 978-80-815-3061-6.
  • Krulichová, Eva; Podaná, Zuzana,; Buriánek, Jiří. Delikvence mládeže : trendy a souvislosti. Vydání 1. Praha : Triton, 2015. ISBN 978-80-7387-860-3.
  • Martínek, Zdeněk. Agresivita a kriminalita školní mládeže. 2., aktualizované a rozšířené vydání. Praha : Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5309-6.
  • MATOUŠEK, O., MATOUŠKOVÁ, A. Mládež a delikvence. Vyd. 3. aktual.. Praha, Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-825-8.
  • PAPEŽOVÁ, H., HANUSOVÁ, J. Poruchy příjmu potravy, příručka pro pomáhající profese. Praha: Togga, 2012. ISBN 978-80-87258-98-9.
  • PROCHÁZKA, M. Sociální pedagogika.. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3470-5.
  • ŠEVČÍK, D., ŠPATENKOVÁ, N. Domácí násilí: kontext, dynamika a intervence. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-807-3676-902.
  • ŠEVČÍKOVÁ, A. Děti a dospívající online: vybraná rizika používání internetu. Praha: Grada, Psyché, 2014. ISBN 978-80-247-5010-1.
  • Šmahaj, Jan. Kyberšikana jako společenský problém = Cyberbullying as a social problem. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. ISBN 978-80-244-4227-3.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr