Vyučující
|
-
Benešová Veronika, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1-2: Vymezení základních pojmů v sociální patologii, teorie vzniku sociální patologie (bio-psycho-sociální model). 3-4: Agrese a agresivita. Etiologie, vybrané formy násilí - šikana, mobbing a bossing. Kriminalita, rasismus, nacionalismus, interetnické konflikty. Extremismus a terorismus. 5-6: Sexbyznys. Vymezení, typologie, motivace k sexbyznysu, multidimenzionální důsledky sexbyznysu. Právní úprava 7-8: Sociální patologie spojené s rodinou. Funkce rodiny a jejich narušení. CAN syndrom, EAN syndrom. Partnerské domácí násilí. 9-10: Sebepoškozování jako návykové chování, sebevražednost, acting out. Problematika sekt. 11-12: Bezdomovectví. Vymezení, typologie, multidimenzionální důsledky života bez přístřeší. 13-14: Zneužívání návykových látek (NL). Typologie NL, účinky, multidimenzionální důsledky zneužívání NL. Impulzivní poruchy. Vymezení dle MKN-10, přidružená rizika. Nové impulzivní poruchy (netholismus, atp.). Semináře: 1-2: Prevence sociálně patologických jevů. Primární, sekundární a terciální prevence. 3-4: Syndrom psychického vyhoření. 5-6: Komunikace s delikventem. 7-8: Domácí násilí - násilí na ženách, násilí na seniorech, falešné obvinění ze sexuálního zneužívání - kazuistiky. 9-10. Závislostí chování spojené s kyberprostorem a konzumním způsobem života. 11-12: Lež jako základní etopedický problém. 13-14: Hry pro zvýšení psychické odolnosti.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studující s nejčastějším rizikovým chováním a sociálně patologickými jevy, s nimiž se jako budoucí sociální pracovníci mohou setkat. Předmět rovněž tvoří pojmová východiska pro další předměty.
Studující získají následující kompetence. Znalost definovat základní pojmy v oblasti normy a sociální patologie v kontextu bio-psycho-sociálního modelu a znalost vybraných sociálně patologických jevů, včetně jejich struktury, dynamiky, příčin, důsledků a možnosti prevence vč. organizací a institucí, které ji zajišťují. Dále studující získají dovednosti rozpoznat strukturu, důsledky sociálně patologických jevů a identifikovat možnosti jejich institucionální prevence a vyhledávat a využívat prameny odborné literatury a klíčové informační zdroje v oblasti sociálně patologických jevů.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Test
Zápočet: písemný test se zavřenými otázkami Zkouška: písemný test s otevřenými otázkami, úspěšnost min. 70%
|
Doporučená literatura
|
-
Fischer, S. - Škoda, J. Sociální patologie: Závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení.. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5046-0.
-
JEDLIČKA, R. a kol. Poruchy socializace u dětí a dospívajících: prevence životních selhání a krizová intervence. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5447-5.
-
KACHLÍK, P. a kol. Inkluze jako cesta k předcházení rozvoji problémů v chování.. Brno: Masarykova univerzita, 2016. ISBN 978-80-210-8509-.
-
Kajanová, A. Sociální patologie ? vybrané kapitoly. České Budějovice: ZSF JU, 2014. ISBN 978-80-7394-449-0.
-
MATOUŠEK, O. a A. MATOUŠKOVÁ. Mládež a delikvence: možné příčiny, struktura, programy prevence kriminality mládež.. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-825-8.
-
Nešpor, K. Návykové chování a závislost: současné poznatky a perspektivy léčby.. Praha: Portál, 2003. ISBN 978-80-7367-908-8.
|