Předmět: Sociální práce s rodinou

» Seznam fakult » FZS » USV
Název předmětu Sociální práce s rodinou
Kód předmětu USV/VSPRO
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hrušková Martina, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Přednášky: 1 přšednáška 2 hodiny 1..Teorie rodiny s důrazem na strukturální teorie, teorii vývojového cyklu rodiny, komunikační teorii, sociálně-ekologickou teorii a teorii vazby. 2. Principy práce s rodinou, problém objektivity a norem při posuzování rodiny, 3. Modely hodnocení rodiny s důrazem na hodnocení rizik pro děti 4. Základní metody využitelné pro posuzování rodiny. 5. Zapojení dětí do rozhodovacích procesů 6. Využití přirozených zdrojů podpory rodiny - význam a rizika, druhy poradenské a terapeutické práce s rodinou 7. Zdravotní a psychické problémy člena rodiny ovlivňující fungování rodinného systému, specifika práce s rodinou s dítětem s postižením 8. Sociální práce se zadluženou rodinou 9. Organizace a metodika rodinných konferencí 10. Formulace plánu práce s dítětem/rodinou 11. Rodina v předrozvodové, rozvodové a porozvodové fázi 12. Cochemská praxe - možnosti využití, principy 13. Využití metody mediace. 14. Syndrom zavrženého rodiče Semináře: 1.- 2.Trénink komunikačních dovedností v rodině - reflexe emocí, parafrázování, škálovací otázky, vyjádření pochvaly, vyjádření ocenění. 3.- 4. Etické otázky práce s rodinou, etická dilemata - příklady 5. - 6. Podpůrné nástroje využitelné při hodnocení naplněných potřeb dětí (komunikační bedna) 7. - 8. Individuální prán ochrany dítěte. Formulace cílů a úkolů v práci s rodinami na základě předložené kasuistiky. 9. -10. Rodinná konference - nácvik 11. - 12. Rozhovor s využitím vybraných mediačních prvků a zásad - trénink. 13. - 14. Evaluace vytyčených cílů v průběhu poskytování služby, ukončení spolupráce. Vedení dokumentace - předání zkušeností.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Předmět se věnuje problematice práce s rodinou z pohledu sociálního pracovníka. Hlavním cílem je studentům představit základní teoretické přístupy a jejich možné praktické aplikace ve vztahu k rodině jako klientovi sociální práce a zaměřit pozornost na některé zátěžové situace, které mohou rodinu destabilizovat.
Absolvent se orientuje v problematice rodiny jakožto klienta sociální práce, zná zásady tvorby profesionálního vztahu sociálního pracovníka a rodiny, chápe kontext sociální práce v rodině. Orientuje se také v nejnovějších trendech práce s rodinou. Absolvent umí kriticky používat metody a techniky sociální práce s rodinou, orientuje se v situaci a potřebách rodiny. Je schopen rozpoznat rizikové a patologické situace ohrožující členy rodiny, resp. rodinu jako celek, a po všestranném vyhodnocení situace navrhnout vhodný způsob intervence. Podporuje samostatnost rodiny a pomáhá jí na cestě ke změně při využití jejích kapacit a zdrojů.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Zápočet: min. 70% docházka na semináře, aktivní přístup při řešení modelových situací. Zkouška: ústní - znalost teoretických východisek, schopnost hledat řešení v souvislosti s nastíněným problémem
Doporučená literatura
  • Matoušek, O., Koláčková, J., Kodymová, P., eds. Sociální práce v praxi. Specifika různých cílových skupin.. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-818-0.
  • Metodika terénně-ambulatní podpory ohrožených rodin (Dům tří přání, o.s).
  • Zákon č. 359/1991 Sb., o sociálně právní ochraně, ve znění pozdějších předpisů.
  • BECHYŇOVÁ, V. KONVIČKOVÁ, M. Sanace rodiny. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-392-5.
  • Gabura, J. Téoria rodiny a proces práce s rodinou. Bratislava: Iris, 2012. ISBN 978-80-89256-95-2.
  • Holá, L. Mediace v teorii a praxi. Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-3134-6.
  • Knetlová, Z. a kol. Čí je to hra?: zapojování dětí do rozhodovacích procesů jako promyšlená strategie při práci s rodinou ve sporech o dítě.. České Budějovice: Krizové centrum pro děti a rodinu, 2017. ISBN 978-80-904854-6-4.
  • Matoušek, O. (ed.). Dítě traumatizované v blízkých vztazích: Manuál pro profesionály a rodiny.. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1242-3.
  • Matoušek, O., Pazlarová, H. Hodnocení ohroženého dítěte a rodiny v kontextu plánování péče. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-739-8.
  • Matoušek, O., Pazlarová, H. Státní orgány sociálněprávní ochrany dětí: dobrá praxe z pohledu rodin a pracovníků. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3336-7.
  • Novák, T., Průchová, B. Předrozvodové a rozvodové poradenství. Praha: Grada, 2007. ISBN 80-247-1449-3.
  • Pemová, T., Ptáček, R. Zanedbávání dětí: příčiny, důsledky a možnosti hodnocení. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5695-0.
  • SMUTKOVÁ, L.:. Sociální práce s rodinou.. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007. ISBN Hradec Králové: G.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr